اجارهعقود و قرارداد ها

اجاره سرقفلی مغازه

آیا می توان اقدام به اجاره سرقفلی مغازه کرد؟ سرقفلی در واقع یک حق یا امتیاز است که مستأجر پس از مدت طولانی کار کردن در یک ملک تجاری کسب می‌نماید. قانون روابط موجر و مستأجر سال 56 از حق سرقفلی به عنوان حق کسب و پیشه یاد می‌کند. اما با آمدن قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 76 مفهوم سرقفلی تغییر کرد. در این قانون سرقفلی حقی است که از جانب موجر به مستأجر منتقل می‌گردد. بنابراین قانون سال 76 اصل را بر توافق طرفین قرار می‌دهد. در ادامه این مقاله به توضیح موضوع اجاره سرقفلی می‌پردازیم. برای آشنایی با نحوه نوشتن قرارداد اجاره کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

اجاره سرقفلی مغازه

اگر موجر بخواهد ملکی را به صورت سرقفلی اجاره دهد لازم است که در متن اجاره‌نامه به این موضوع اشاره شود. یعنی باید در اجاره‌نامه درج شود که این ملک به همراه حق سرقفلی اجاره داده شده است. نکته مهم این است که در ازای حق سرقفلی مستأجر باید مبلغی را به موجر پرداخت نماید. لذا می‌توان گفت یکی از معیار‌های اصلی برای اجاره سرقفلی مغازه مبلغی است که مستأجر باید به موجر بپردازد. به این مبلغ در قرارداد اجاره نیز اشاره می‌شود.

در اجاره نامه رسمی سرقفلی مغازه ، بهای آن درج می‌گردد. موجر نیز متعهد می‌شود پس از پایان مدت قرارداد بهای پرداخت شده را به مستأجر بپردازد. نکته مهم در این است که در اجاره سرقفلی مغازه به صورت بلند مدت، طرفین می‌توانند در اجاره‌نامه شرط کنند که مبلغ سرقفلی پس از پایان قرارداد به نرخ روز پرداخت گردد. طبق قانون روابط موجر و مستأجر توافق در این زمینه به نظر طرفین قرارداد بستگی دارد.

در قرارداد اجاره سرقفلی مغازه باید مدت تعیین شود تا اجاره‌نامه معتبر محسوب گردد. یعنی اجاره باید مدت مشخص داشته باشد. در پایان قرارداد نیز طرفین می‌توانند برای تمدید مجدد اجاره توافق کنند. حال در صورتی که طرفین برای تمدید مجدد به توافق نرسند باید حقوق متقابل یکدیگر را پرداخت نموده و به این صورت به رابطه موجر و مستأجر پایان دهند. در این جا موجر مبلغی که به عنوان سرقفلی در ابتدای قرارداد دریافت کرده بود به مستأجر بازمی‌گرداند. و مستأجر نیز موظف است ملک را به همان صورت که اجاره کرده بود به موجر بازگرداند. برای آشنایی بیشتر با حقوق مستاجر کلیک کنید.

اجاره سرقفلی مغازه به مستأجر دوم

تصور کنید به عنوان مستأجر سرقفلی یک ملک تجاری در اختیار شما است. مدتی در این ملک مشغول به انجام فعالیت‌های تجاری می‌شوید. پس از مدتی که در این ملک مشغول به فعالیت هستید به دلایلی مثلاً دلایل جسمانی دیگر توان اداره ملک را ندارید و تصمیم می‌گیرید که اداره ملک را به شخص دیگری بسپارید. حال سؤالی ایجاد می‌شود که آیا شما به عنوان مستأجر ملک تجاری می‌توانید ملک را به شخص دیگری به عنوان مستأجر دوم اجاره دهید یا خیر؟

قرارداد‌های اجاره سرقفلی مغازه که بعد از سال 76 منعقد شده‌اند طبیعتاً تابع قانون روابط موجر و مستأجر سال 76 می‌باشند. طبق قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 76 در قرارداد اجاره همه چیز بستگی به توافق طرفین قرارداد دارد. این قانون مستأجر را مالک منافع ملک مورد اجاره می‌داند. لذا در این قانون اصل بر اجازه داشتن مستأجر به اجاره دادن مجدد ملک به مستأجر دوم است.

در صورتی که موجر با این موضوع مخالف باشد حتماً باید در اجاره‌نامه قید کند. بنابراین اگر در قرارداد اجاره سرقفلی حق انتقال منافع تعیین شود و یا شرطی برای عدم اجاره به مستأجر ثانی قید نشود، مستأجر می‌تواند ملک را به شخص دیگری اجاره دهد. لذا لازم است موجر و مستأجر حتماً بر سر این مسائل توافق نمایند و نتیجه توافق‌شان را در قرارداد اجاره ذکر کنند. برای اشنایی با حقوق موجر کلیک کنید.

نوشتن قرارداد اجاره مغازه بدون اجاره سرقفلی

ممکن است مالک بخواهد ملک تجاری خود را به شخصی اجاره دهد اما قصد اجاره‌ دادن سرقفلی را نداشته باشد. در این حالت موجر برای این که مستأجر ادعای سرقفلی نکند چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ برای پاسخ باید گفت یک قرارداد اجاره بدون حق سرقفلی، در واقع یکی از انواع اجاره‌نامه است که باید طبق قوانین مرسوم مربوط به قرارداد‌های اجاره تنظیم گردد. در هر حال برای اطمینان خاطر موجر می‌تواند در قرارداد اجاره بدون سرقفلی ذکر کند که این ملک تجاری بدون سرقفلی اجاره داده شده است.

در قرارداد اجاره بدون سرقفلی مستأجر موظف است که پس از اتمام زمان قرارداد اجاره بدون هیچ ادعایی ملک تجاری مذکور را تخلیه نماید. برای مثال مالک یک کارگاه عنوان قرارداد اجاره خود را به این شکل تنظیم می‌نماید: «قرارداد اجاره کارگاه بدون سرقفلی». تنظیم عنوان به این صورت صراحتاً بیان می‌دارد که کارگاه مذکور بدون حق سرقفلی به اجاره مستأجر درآمده است. برای اطلاع از نحوه کار و دریافت جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

اجاره سرقفلی تابع چه قانونی است ؟

امروزه اجاره سرقفلی تابع قانون روابط موجر و مستأجر مصوب سال 76 می‌باشد.

اجاره سرقفلی به چه صورت است ؟

ابتدا باید در اجاره‌نامه درج شود که ملک تجاری به همراه حق سرقفلی اجاره داده شده است و در ازای حق سرقفلی مستأجر باید مبلغی را به موجر پرداخت نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره