خانوادهسایر موضوعات خانواده

شکایت از مادر برای ارث و خشونت

شکایت از مادر به نظر متعارف نمی‌رسد و ممکن است برخی از مردم تصور کنند که امکان طرح شکایت از مادر یاپدر وجود ندارد. اما آیا افراد از نظر قانونی امکان شکایت از والدین خود را ندارند؟ آیا قانون به فرزندان اجازه شکایت از مادر به عنوان سرپرست یا قیم خود را مجاز دانسته است؟ در ادامه این مقاله به موضوع شکایت‌ازمادر توسط فرزند خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

طرح شکایت علیه مادر توسط فرزند

با وجود اینکه شکایت فرزندان از مادر خویش چندان متعارف نیست. اما قانون جهت حمایت از خانواده چنین حق‌شکایت علیه والدین را برای فرزندان ایجاد کرده است. فرزندان در موارد متعددی می‌توانند از مادر خود در مراجع قانونی شکایت نمایند. از جمله موارد مهم در شکایات ثبت شده علیه والدین می‌توان به دو مورد خشونت خانگی و مسائل مالی و ارث اشاره نمود.

شکایت برای خشونت خانگی مادر

یکی از مواردی که فرزند بر اساس آن حق دارد در دادگاه علیه مادر خود طرح شکایت نماید مسئله مربوط به خشونت خانگی مادر نسبت به فرزند است. قانون اجازه تنبیه فرزند را به مادر داده است اما تنبیه فرزند نباید خارج از عرف باشد و به فرزند آسیب برساند. مثلاً مادر اجازه اعمال ضرب و شتم، سوزاندن، محروم کردن از غذا برای فرزند خود را ندارند و در صورت انجام چنین اقداماتی ازلحاظ قانونی مرتکب جرم شده‌اند.

بنابراین کتک زدن فرزند و فحاشی و توهین شدید هم جز آن دسته اعمالی است که اگر توسط یک مادر انجام گیرد فرزند وی و یا اطرافیان امکان شکایت و پیگیری از طریق مراجع قانونی را خواهند داشت. این دسته امور ذاتاً جرم هستند و به عنوان جرم ضرب و شتم عمدی ثابت می‌گردند و برای آن مجازات تعیین می‌شود. رابطه خونی و خانوادگی مادر با فرزند مانع از آن نمی‌شود که حق و حقوق فرزند پایمال گردد و امکان پیگیری قانونی برای فرزند مورد ظلم واقع شده از مادر خود وجود دارد.

البته لازم به ذکر است معمولاً از یک مادر بعید است که فرزند خود را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دهد و یا به فرزندش آسیب برساند اما غیرممکن هم نیست. گاهی نیز ممکن است مادر دچار مشکلات روحی و روانی باشد و باعث ورود آسیب به فرزند خود شود. در هر صورت فرزند می‌تواند برای ورود آسیب‌های بدنی از مادرش شکایت کند اما بهتر است در ابتدا با اورژانس اجتماعی به شماره 123 تماس گرفته و از راهنمایی‌های این مجموعه و مشاورین آن کمک دریافت کند. برای شکایت‌از مادر، فرزند می‌تواند به دادستان محل خود مراجعه نماید. و در نهایت امکان دریافت دیه از مادر در صورت ورود آسیب بدنی به فرزند نیز وجود دارد.

شکایت از مادر برای ارث و مسائل مالی

از دیگر مواردی که فرزند می‌تواند از مادر خود در دادگاه طرح شکایت نماید مربوط به مسائل مالی و مخصوصا تقسیم ارث می‌شود. با فوت پدر یک خانواده همسر و فرزندان وی وارثین متوفی محسوب می‌گردند. موارد بسیاری میان وراث متوفی از جمله میان فرزندان و مادران بر سر تقسیم ارث و میراث دعوا و درگیری ایجاد شده است. در این موارد نیز اگر مادر موجب ضایع شدن حقوق مالی فرزند گردد، فرزند می‌تواند برای احقاق حق خود علیه مادر شکایت کند.

در چنین شرایطی می‌توانید به عنوان شاکی و یکی از وراث به دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و برای شروع تقسیم ارث اقدام به طرح سه دادخواست و ارائه آن به مرجع قضایی صالح نمایید. اولین دادخواست تنظیمی، دادخواستی مبنی بر انحصار وراثت است که باید توسط شما تنظیم و ارائه گردد. پس از تنظیم دادخواست انحصار وراثت باید از همان دفتر خدمات قضایی اقدام به تنظیم و ارائه دادخواست تحریر ترکه نمایید. دادخواست سوم نیز دادخواست تقسیم ترکه است که پس از نگارش و تنظیم آن باید به مرجع ذی‌‌صلاح ارائه گردد. شما می‌توانید دادخواست‌های تنظیم شده را به طرفیت مادر و سایر وراث تنظیم کنید.

آیا می توان سهم الارث از مادر گرفت؟

بنابراین شما به عنوان وارث می‌توانید سهم‌الارث خود را از مادر خود نیز مطالبه نمایید و امکان طرح شکایت از مادر در مسائل مالی نیز وجود دارد. پس به طور کلی می‌توان گفت رابطه خونی و خانوادگی میان فرزندان و مادر مانع از آن نمی‌شود که فرزند نتواند به طور قانونی اقدام به دریافت حق و حقوق مالی خود نماید. در صورت پایمال شدن حقوق فرزندان امکان شکایت علیه مادر و پدر وجود دارد. برای آشنایی با فرایند انحصار وراثت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا امکان طرح شکایت علیه مادر وجود دارد ؟

بله با وجود اینکه شکایت فرزندان از مادر خویش چندان متعارف نیست اما قانون جهت حمایت از خانواده چنین حق شکایت علیه والدین را برای فرزندان ایجاد کرده است.

شکایت علیه مادر معمولاً در چه مواردی است ؟

از جمله موارد مهم در شکایات ثبت شده علیه والدین می‌توان به دو مورد خشونت خانگی و مسائل مالی و ارث اشاره نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره