تجاریشرکت ها

شرکت سهامی چه مزایایی دارد؟

قانون تجارت ۷ نوع شرکت را تعریف می‌کند. شرکت های سهامی یکی از این هفت نوع شرکت در ماده ۲۰ قانون تجارت می‌باشند. می‌توان گفت شرکت‌های‌سهامی رایج‌ترین شرکت‌ها در جهان به شمار می‌آیند. قانون‌گذار در قانون تجارت شرکت‌های‌سهامی، انواع آن و همچنین شرایط و ویژگی‌های تاسیس آن را به طور کامل تشریح می‌کند. طبق قانون تجارت شرکت‌سهامی به دو نوع عام و خاص تقسیم می‌شود. شرکت‌های سهامی مانند سایر شرکت‌های نامبرده در قانون جهت انجام امور تجاری تاسیس می‌شوند. ولی نحوه تشکیل، اداره، انحلال و حتی ورشکستگی آن با سایر شرکت‌های تعریف شده در قانون تجاری تفاوت دارد. در ادامه این مطلب به تعریف کامل شرکت‌سهامی و انواع آن می‌پردازیم. برای ثبت شرکت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرکت سهامی چیست ؟

در تعریف قانون شرکت‌سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به قسمت‌های مختلف و به صورت سهام تقسیم می‌گردد. هر یک از سهامداران نیز محدود به مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت دارند. نکته مهم در مورد شرکت‌های‌سهامی این است که این نوع شرکت‌ها ذاتاً شرکت بازرگانی محسوب می‌شوند. یعنی بر اساس قانون حتی اگر موضوع عملیات شرکت‌‌سهامی امور تجاری و بازرگانی نباشد بازهم شرکت‌سهامی به عنوان یک شرکت بازرگانی در نظر گرفته می‌شود. قانون تجارت شرکت‌های‌سهامی را به دو دسته سهامی‌عام و سهامی‌خاص تقسیم‌بندی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با قوانین مربوط به شخص حقوقی کلیک کنید.

نکات دانستنی درباره شرکت‌های سهامی

یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد شرکت‌هایی سهامی این است که در این نوع از شرکت‌ها شخصیت شرکا چندان اهمیتی ندارد، بلکه نکته مهم و قابل اهمیت سرمایه و سهام شرکا می‌باشد. چرا که همان‌طور که گفتیم هر یک از شرکا به میزان سرمایه و سهام خود در قبال شرکت و یا طرف معامله شرکت مسئولیت دارد. سرمایه شرکت در شرکت‌های سهامی به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هر قسمت را یک سهم می‌نامند. افراد می‌توانند به هر اندازه که می‌توانند سهم بخرند و به یکی از سهامداران و شرکای شرکت‌سهامی تبدیل شوند.

لازم به ذکر است که قانون تجارت در یک تقسیم بندی کلی سایر شرکت‌ها را در مقابل شرکت‌سهامی قرار می‌دهد. به این ترتیب که شرکت‌ها یا سهامی هستند و یا غیر سهامی و این شرکت‌های غیر سهامی شامل شرکت با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهامی و شرکت مختلط غیرسهامی می‌شوند. باید توجه نمود که موسسان تمامی شرکت‌های‌سهامی و غیرسهامی طبق قانون ملزم شده‌اند که در مرجع ثبت شرکت‌ها اقدام به ثبت شرکت تاسیس شده خود نمایند. البته نحوه ثبت و مدارک لازم برای ثبت شرکت‌های سهامی و غیرسهامی متفاوت است. برای انجام امور مربوط به شرکت ها می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

انواع شرکت‌های سهامی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم شرکت‌های سهامی بر اساس قانون به دو دسته شرکت‌های‌سهامی خاص و شرکت‌های‌سهامی عام تقسیم می‌شوند. در همین قانون هرکدام از این دو نوع شرکت‌سهامی به طور کامل تعریف شده‌اند. در ادامه به معرفی این دو دسته از شرکت‌های سهامی می‌پردازیم. برای آشنایی با انواع شرکت ها کلیک کنید.

شرکت سهامی عام

بنابراین طبق توضیحات ارائه شده شرکت‌های سهامی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شرکت‌های سهامی عام یکی از این دو دسته می‌باشد. سهامداران شرکت‌ سهامی عام همان‌طور که از نامش پیداست عموم مردم هستند. به عبارتی دیگر شرکت‌های سهامی عام شرکت‌هایی هستند که موسسان آن با فروش سهام شرکت به مردم سرمایه شرکت را تامین می‌نمایند. فروش سهام شرکت‌های سهامی عام به مردم در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود. یک نکته مهم در مورد این نوع شرکت این است که طبق قانون عنوان شرکت سهامی عام حتماً باید در نام این نوع از شرکت‌ها (قبل از اسم یا بعد از اسم شرکت) درج گردد.

شرکت سهامی خاص

نوع دوم شرکت‌های‌سهامی عبارت‌‌اند از شرکت‌های‌سهامی خاص. شرکت‌های سهامی‌خاص نیز در قانون تجارت به تفصیل تعریف شده است. این نوع از شرکت‌های‌سهامی برخلاف شرکت‌سهامی عام سرمایه خود را با فروش به مردم تامین نمی‌کند. بلکه طبق تعریف قانونی، سرمایه این شرکت تنها توسط موسسان آن تامین می‌شود. به همین دلیل این شرکت‌ها که سهامداران آن از عموم مردم نیستند و تمامی سهام توسط موسسان شرکت خریده می‌شود را شرکت سهامی‌خاص می‌نامند. لازم به ذکر است که تعداد شرکا در شرکت‌های سهامی‌خاص برای ثبت قانونی شرکت نباید کمتر از سه نفر باشد.

برای نام‌گذاری شرکت‌های‌سهامی خاص نیز باید توجه کرد که عنوان شرکت‌سهامی خاص حتماً باید در نام انتخابی برای شرکت درج شود. این عنوان می‌تواند بلافاصله، قبل یا بعد از اسم شرکت قید شود. برای

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

شرکت‌سهامی چیست ؟

در تعریف قانون شرکت‌سهامی، شرکتی است که سرمایه آن به قسمت‌های مختلف و به صورت سهام تقسیم می‌گردد. هر یک از سهامداران نیز محدود به مبلغ اسمی سهام خود مسئولیت دارند.

شرکت‌های سهامی به چند نوع تقسیم می‌شوند ؟

شرکت‌های‌سهامی بر اساس قانون به دو دسته خاص و عام تقسیم می‌شوند.

مهم‌ترین تفاوت شرکت‌سهامی عام و سهامی خاص چیست ؟

در شرکت‌های سهامی عام موسسان شرکت با فروش سهام به مردم سرمایه شرکت را تامین می‌نمایند اما در شرکت سهامی‌خاص، سرمایه این شرکت تنها توسط موسسان آن تامین می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره