تجاریسایر موضوعات تجاری

جواز کسب حقوقی

جواز کسب حقوقی یا شرکتی یا شراکتی نیز توسط اتحادیه ها صادر می‌شود. در این نوع پروانه ها، مالک پروانه یک شخصیت حقیقی نیست. بسیاری از موسسات تولیدی، تجاری و خدماتی، تحت عنوان شرکت فعالیت دارند. بنابراین مجوزهای لازم را هم باید به نام شرکت دریافت نمایند. اگر با شریک خود شرکتی ثبت نکرده اید، باز هم می‌توانید پروانه کسب شراکتی دریافت نمایید. برای کسب اطلاع بیشتر درباره جواز کسب ها کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جواز کسب حقوقی

یکی از راه‌های ممکن برای قانونی کردن شرکت یا کسب و کار شما دریافت جواز کسب برای شرکت است. قانون نظام صنفی صدور جواز کسب را برای شرکت‌ها و یا همان اشخاص حقوقی پیش‌بینی کرده است. بنابراین طبق قانون برای اشخاص حقوقی و مشارکت‌های مدنی، امکان صدور جواز کسب به نام شرکت و با ذکر کردن نام مدیرعامل یا اشخاص درخواست کننده جواز و یا یکی از شرکا در مشارکت‌های مدنی وجود دارد. البته طبیعی است که صدور جواز کسب شرکتی منوط به احراز سایر شرایط لازم می‌باشد. برای آشنایی با مراحل دریافت جواز کسب کلیک کنید.

مزایا و معایب اخذ جواز کسب شرکتی

همان‌طور که اشاره کردیم دریافت جواز کسب باعث قانونی شدن فعالیت تجاری شما می‌گردد. بنابراین می‌توانیم بگوییم جواز کسب از جهت مشروعیت قانونی بخشیدن به کار، با ثبت شرکت شباهت دارد. اما با این تفاوت که شما برای دریافت جواز کسب نیاز به داشتن شریک نخواهید داشت.

در هنگام ثبت شرکت شما ملزم به معرفی شرکای خود می‌باشید. اما برای جواز کسب شرکتی به تنهایی نیز قادر به دریافت جواز و راه‌اندازی کسب خود هستید. در کار بدون شریک تنها شما ضامن سود و زیان خواهید بود. اگر شما در کسب و کار خود سود کنید تنها شما صاحب آن خواهید بود. و اگر ضرر کنید به تنهایی باید تمامی خسارت را پرداخت کنید.

یک نکته مهم در مورد اخذ جواز کسب شرکتی این است که جواز کسب تنها به فعالیت‌های داخلی شما مشروعیت قانونی می‌دهد. به این معنی که با دریافت جواز کسب شما مجاز به انجام فعالیت‌های اقتصادی خود در ایران هستید. و فعالیت‌های شما در خارج از مرزهای ایران اعتبار قانونی ندارد.

لازم به ذکر است علاوه بر این که بعد از دریافت جواز کسب به شما تسهیلات مالی تعلق می‌گیرد. خود پروانه کسب نیز به تنهایی یک مدرک معتبر برای ضمانت وام به حساب می‌آید. البته جواز کسب دارای مدت اعتبار می‌باشد. جواز کسب به صورت موقت یا یک‌ساله و دائم یا 5 ساله صادر می‌گردد. بعد از گذشت مدت اعتبار دارنده جواز موظف است مجوز خود را تمدید کند. در غیر این صورت جواز باطل و فعالیت شما غیرقانونی تلقی می‌شود. در صورتی که در ثبت شرکت تا زمانی که شرکا اقدام به انحلال شرکت نکنند شرکت دارای اعتبار خواهد بود. و حتی می‌توان گفت با گذشت زمان به اعتبار شرکت افزوده می‌شود.

مدارک لازم برای ثبت‌نام جواز کسب اشخاص حقوقی

جهت ثبت‌نام برای دریافت جواز کسب اشخاص حقوقی و شرکت‌ها مدارک نامبرده در زیر مورد نیاز است:

  • اساسنامه شرکت
  • روزنامه رسمی شرکت
  • آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • ارائه اجاره‌نامه و یا سند مالکیت محل برقراری شرکت که به نام شرکت باشد و کاربری اداری یا تجاری داشته باشد.
  • معرفی‌نامه که از جانب هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت مصوب شده باشد.
  • مهر شرکت مورد نظر
  • ارائه دادن کد اقتصادی و کد رهگیری پیش ثبت‌نام مالیات مربوط به شرکت مورد نظر.
  • تصویر کپی سوءپیشینه متقاضی دریافت جواز کسب
  • کپی کارت ملی متقاضی دریافت جواز کسب شرکتی
  • تمام صفحات شناسنامه متقاضی و کپی از آن‌ها
  • ارائه کپی از پشت و رو از کارت پایان خدمت یا کارت معافی در صورتی که متقاضی آقا باشد.
  • آخرین اظهارنامه مالیاتی

مدارک لازم برای تمدید پروانه کسب شرکتی

پس از گذشت مدت اعتبار جواز کسب شرکتی، لازم است که دارنده جواز اقدام به تمدید جواز کسب نماید. تمدید جواز کسب شرکتی نیز نیازمند ارائه برخی مدارک و اسناد می‌باشد که به شرح زیر است. برای انجام تمدید پروانه کسب کلیک کنید.

  • ارائه تأییدیه کد پستی از اداره پست منطقه‌ای که مقر شرکت در آن وجود دارد.
  • اظهارنامه مالیاتی سال قبل شرکت مورد نظر.
  • در صورتی که دارنده جواز کسب شرکتی شریک یا مباشر داشته باشد باید کپی از مدارک شناسایی این افراد ارائه دهد. این مدارک شناسایی شامل کارت ملی، شناسنامه، کارت معافیت یا پایان خدمت آقایان، عکس پرسنلی ایشان می‌باشد.
  • اگر محلی که واحد صنفی و شرکت در آن استقرار دارد استیجاری باشد باید اجاره‌نامه تمدید شده نیز برای تمدید پروانه کسب ارائه گردد.
  • عکس پرسنلی دارنده جواز کسب شرکتی.
  • ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه دارنده جواز کسب شرکتی.
  • در پایان ارائه دادن اصل جواز کسب شرکت به مرجع ذی‌ربط و همچنین ارائه کارت مباشر در صورتی داشتن مباشر و کارت مباشرت

برای دریافت مشاوره حقوقی تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

آیا امکان جواز کسب برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی وجود دارد ؟

طبق قانون برای اشخاص حقوقی و مشارکت‌های مدنی، امکان صدور جواز کسب به نام شرکت و با ذکر کردن نام مدیرعامل یا اشخاص درخواست کننده جواز و یا یکی از شرکا در مشارکت‌های مدنی وجود دارد.

ویژگی‌های دریافت جواز کسب شرکتی چیست ؟

قانونی شدن فعالیت تجاری شما در داخل ایران، عدم نیاز به داشتن شریک، تعلق گرفتن تسهیلات مالی و…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره