تجاریسایر موضوعات تجاری

لیست کالاهای ممنوعه صادراتی

لیست کالاهای ممنوعه صادراتی را چطور می توان تهیه کرد؟ همواره بازرگانان به دنبال گسترش تجارت و افزایش سرمایه خود می‌باشند. تاجران پس از مدتی فعالیت در‌می‌یابند که برای انجام فعالیت‌های پرسود و افزایش سرمایه نمی‌توانند محدود به تجارت در درون مرز‌ها باشند. برای پیشرفت در حوزه تجارت و بازرگانی باید به فعالیت‌های فرامرزی روی آورد. این فعالیت‌های فرامرزی شامل واردات و صادرات می‌شود. واردات و صادرات در هر کشور تابع قوانین خاص همان کشور می‌باشد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که بازرگانان در امر واردات و صادرات باید به آن توجه داشته باشند مجاز بودن یا ممنوعیت برخی کالا‌ها برای صادرات یا واردات است. در این مقاله به ویژگی کالاهای مجاز و ممنوع برای صادرات در ایران می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کالاهای ممنوعه صادراتی

بسیاری از کشور‌ها برای مجاز کردن یا ممنوعیت کالاهای صادراتی و وارداتی سیاست‌های خاصی دارند. اغلب دلیل این سیاست‌های خاص تجاری در واردات و صادرات، تقویت تولیدات داخلی، پیشرفت صنایع، تثبیت قیمت‌‌ها و کنترل وضع بازار است. در سال‌های اخیر در کشور ما ایران نیز قانون ممنوعیت صادرات و واردات برای برخی از کالاها وضع شده است. دلیل وضع این قوانین، تشویق تولید‌کنندگان داخلی برای افزایش تولیدات داخلی و بالا بردن کیفیت این تولیدات و همچنین ثبات قیمت برخی کالاهای موجود در بازار است.

ماده 126 قانون امور گمرکی ممنوعیت صادرات برخی کالاها را توصیف می‌نماید. این ماده شرایط برخی از کالاها که صادرات آن‌ها از ایران به سایر کشور‌ها ممنوع می‌باشد را برمی‌شمارد. در ماده 126 قانون امور گمرکی کالاهای ممنوعه صادراتی به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

آیا می دانید همه تجارباید برای اقدامات وارداتی و صادراتی دارای کارت بازرگانی باشند. برای دریافت کارت بازرگانی کلیک کنید.

لیست کالاهای ممنوعه صادراتی طبق ماده 126 قانون امور گمرکی

در ماده 126 قانون امور گمرکی کالاهایی که قابلیت صدور قطعی را ندارند به چهار دسته تقسیم می‌شوند. در نتیجه صادرات کالاهایی که در این دسته بندی‌ها قرار نمی‌گیرند مجاز است و مانعی نخواهد داشت. توصیف این 4 دسته در متن این ماده به این شرح است: «کالاهای زیر قابلیت صدور قطعی ندارد:

الف ـ کالاهای ممنوع الصدور بر اساس شرع مقدس اسلام و یا به‌موجب قانون

ب ـ اشیاء عتیقه یا میراث فرهنگی به تشخیص سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

پ ـ اقلام دامی یا نباتی و گونه‌های جانوری برای حفظ ذخایر ژنتیک یا حفاظت محیط‌زیست طبق فهرست اعلامی از سوی سازمان‌های مربوطه

ت ـ سایر کالاهای ممنوع الصدور به موجب قوانین خاص»

هفت فاز ممنوعیت صادراتی

مطابق با قانون امور گمرکی ممنوعیت برخی کالاها در کشور ما طی هفت فاز بنا به شرایط مقتضی انجام گرفت. طی هر یک از این هفت فاز از سال 97 تا به امروز ممنوعیت برخی کالا‌ها در ایران توسط سازمان‌های مربوطه اعلام شد.

فاز اول

تیر ماه سال 1397 فهرستی از کالاهای ممنوع برای صادرات اعلام شد. این لیست شامل 159 نوع کالا بود که بازرگانان را از صادرات این کالاها منع کرده بود. با صادر شدن این دستور‌العمل روند تازه‌ای در زمینه ممنوعیت صادرات ایجاد گشت.

فاز دوم

در فاز دوم ممنوعیت کالاهای صادراتی دولت برای جلوگیری از اقدامات برخی سودجویان صادرات 18 کالای کشاورزی را ممنوع اعلام کرد. برخی از این 18 قلم کالا شامل آرد، گندم، جو و به طور کلی غلات، خوراک آبزیان و افزودنی‌های خوراک آبزیان و… می‌شود.

کالاهای ممنوعه صادراتی | فاز سوم

شهریور ماه سال 1397 یک ابلاغیه صادر شد. طی این ابلاغیه که فاز سوم ممنوعیت صادرات بود ممنوع شدن برخی کالا‌های دیگر برای صادرات اعلام شد. این ابلاغیه 7 کالا را ممنوع کرده بود. این هفت کالا شامل کره بسته بندی، شیر خشک، انواع تیشو، کاغذ، چای، تایر فرسوده و لاستیک می‌باشد.

فاز چهارم

ابلاغیه فاز چهارم ممنوعیت صادرات کالاها شامل اقلامی نظیر شکر سفید، انواع دفترچه حسابداری، لاستیک سبک و سنگین، کاغذ‌های بسته بندی، گوشت مرغ و گوسفند و.. می‌شد.

فاز پنجم

در این فاز صادرات گوشت چه منجمد و چه گرم که در داخل کشور تولید می‌شدند به صورت کلی ممنوع گشت. در مهر سال 1397 صادرات انواع کاغذ تیشو و کاغذ‌های بسته بندی از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت آزاد گشت.

کالاهای ممنوعه صادراتی | فاز ششم

فاز ششم مربوط به ممنوعیت صادرات برخی میوه‌ها بود. این میوه‌ها شامل سیب درختی و پرتقال می‌شدند. فاز ششم ممنوعیت در پایان سال 97 و به مدت یک‌ ماه از اسفند 97 تا فروردین 98 اجرا شد. این ممنوعیت جهت تنظیم قیمت در بازار ایجاد شد.

فاز هفتم

وزارت صمت در فاز هفتم برخی کالاها را ممنوع کرد. این کالاها شامل سیب زمینی و پیاز می‌شدند. که جهت مدیریت و تنظیم قیمت در بازار‌های داخلی این ممنوعیت اجرا شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ممنوعیت واردات و صادرات کالاها به چه منظور انجام می‌شود ؟

اغلب دلیل این ممنوعیت‌ها در واردات و صادرات، تقویت تولیدات داخلی، پیشرفت صنایع، تثبیت قیمت‌‌ها و کنترل وضع بازار است.

طبق قانون چه کالاهایی در ایران ممنوعیت صادرات دارند ؟

ماده 126 قانون امور گمرکی ممنوعیت صادرات کالاها در ایران را توصیف می‌نماید و این کالاها به 4 دسته تقسیم نموده است که در متن مقاله به این ماده پرداخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره