سایر موضوعات کیفریکیفری

جریمه قاچاق کالا

مجازات و جریمه قاچاق کالا در قانون چطور تعریف شده است؟ قاچاق به معنی نهان فروشی است یعنی فردی کالایی را به صورت مخفیانه و غیرقانونی از مرزهای کشور وارد یا خارج کند. در واقع این ورود و خروج کالا بدون مجوز دولتی اتفاق می‌افتد. کسانی که مرتکب چنین عملی می‌شوند را قاچاقچی می‌نامند. قانون‌گذار قاچاق کالا را به عنوان یک عمل غیرقانونی جرم انگاری کرده است و برای این جرم مجازات تعیین نموده است. در ادامه مقاله به توضیح مجازات و جریمه‌های جرم قاچاق کالا می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جریمه قاچاق کالا

مجازات و جریمه جرم قاچاق کالا در قانون مبارزه با قاچاق کالا تعیین شده است. در ماده 18 این قانون مرتکبین به جرم مجازات علاوه بر ضبط کالاهای‌شان متحمل جریمه نقدی نیز می‌شوند. اگر قاچاقچی اقدام به قاچاق کالای مجاز کند، باید مبلغی حدود یک یا دو برابر ارزش کالای قاچاق شده را به عنوان جریمه بپردازد.

در صورتی که کالای قاچاق شده جز کالا‌های مشروط باشد قاچاقچی باید مطابق ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا حدود یک تا سه برابر ارزش کالای قاچاق شده را به دولت پرداخت نماید. همچنین اگر کالای قاچاق شده کالای یارانه‌ای یا سهمیه‌ای باشد قاچاقچی باید حدود چهار برابر ارزش کالای قاچاق شده را بپردازد. جریمه قاچاق کالای یارانه‌ای سنگین‌ترین جریمه‌ی نقدی برای اشخاص قاچاقچی می‌باشد.

ممکن است کسانی که شروع به قاچاق می‌کنند به دلایل مختلفی موفق نشوند که کالای مورد نظر خود را از مرز خارج یا وارد مرز کشور نمایند. در چنین شرایطی بر اساس قانون مبارزه با قاچاق متهم صرفاً محکوم به ضبط کالاها می‌‌شود. ماده 68 قانون مبارزه با قاچاق کالا دراین‌باره می‌گوید: «مجازات شروع به قاچاق، علاوه بر ضبط کالا یا ارز حسب مورد حداقل مجازات قاچاق کالا و ارز موضوع این قانون است. (اصلاح به موجب قانون اصلاح موادی از قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1394/7/21 مجلس شورای اسلامی).» برای آشنایی بیشتر با جرم قاچاق کالا کلیک کنید.

نکته مهم در تعیین جریمه و مجازات قاچاق کالا

قانون مبارزه با قاچاق در مورد کسانی که با وجود دارا بودن مدارک و مجوز‌های بازرگانی و تجاری اقدام به قاچاق کالا می‌نمایند مجازاتی تعیین نموده است. افرادی که دارای مجوز‌هایی مانند کارت بازرگانی، پروانه کسب، پروانه حمل و نقل و نظایر این مدارک باشند با انجام قاچاق تمامی مدارک وی باطل خواهد شد. مدت زمان ابطال این مدارک موقتی یا دائمی خواهد بود که توسط قاضی دادگاه مشخص می‌گردد.

ماده 69 قانون مبارزه با قاچاق در این زمینه آورده است: « مرجع رسیدگی کننده ذیصلاح حسب مورد می‌تواند با توجه به شرایط، نحوه، دفعات ارتکاب جرم و شخصیت مرتکب، علاوه بر مجازات‌های مقرر در این قانون، وی را به عنوان تکمیل مجازات، به یک یا چند مورد مرتبط از محرومیت‌های زیر محکوم نماید.
الف. تعلیق موقت یا ابطال دائم:

1.کارت بازرگانی
2.کارت مبادلات مرزی
3.کارت ملوانی
4. پروانه کسب، تأسیس، بهره‌برداری یا حق‌العمل‌کاری
5.پروانه حمل و نقل
6. گواهینامه رانندگی وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی

ب. تعطیل موقت یا دائم محل کسب و پیشه و تجارت
پ. محرومیت از اشتغال به حرفه یا حرف خاص از یک تا پنج سال
ت. محرومیت از تأسیس شرکت و یا عضویت در هیئت‌مدیره و مدیرعاملی اشخاص حقوقی از یک تا پنج سال
ث. ممنوعیت خروج از کشور تا پنج سال»

انواع قاچاق و شرایط مجازات متهم قاچاق کالا

قاچاق کالا انواع مختلفی دارد که شامل قاچاق کالا و ارز، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و قاچاق اسلحه می‌شود. هر کدام از این 4 گونه قاچاق مجازات‌های مختلفی خواهد داشت. اما در تمامی این موارد برای مجازات متهم به قاچاق کالا باید دو شرط وجود داشته باشد. و دادگاه باید از وجود این دو شرط برای مجازات متهم اطمینان یابد.

شرط اول مجازات متهم به قاچاق توسط دادگاه این است که فرد از ممنوعیت عملی که مرتکب آن شده آگاه باشد. متهم بداند این عمل قاچاق و غیرقانونی است و عامداً اقدام به قاچاق کرده باشد. دومین شرط برای مجازات متهم در مورد قاچاق کالا این است که دادگاه اطمینان یابد فرد با سوءنیت و به قصد ضربه زدن به درآمد دولت چنین جرمی را مرتکب شده است.

مراجع صالح رسیدگی کننده به قاچاق کالا

رسیدگی به تمامی جرائم در مورد قاچاق کالا در صلاحیت دادگاه‌های انقلاب تهران است. البته در صورتی که متهم در تهران نباشد و در شهر دیگری دستگیر شود در نزدیک‌ترین استان پرونده قاچاق وی مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. از دیگر سازمان‌های دولتی که در حوزه جرم قاچاق کالا فعالیت می‌کند و صلاحیت دارد سازمان تعزیرات حکومتی است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مجازات جرم قاچاق کالا چیست ؟

در ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق مرتکبین به جرم مجازات علاوه بر ضبط کالاهایشان متحمل جریمه نقدی نیز می‌شوند.

قاچاق کالا چند نوع است ؟

قاچاق کالا 4 نوع است که شامل قاچاق کالا و ارز، قاچاق انسان، قاچاق مواد مخدر و قاچاق اسلحه می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره