حقوقیسایر موضوعات حقوقی

گم شدن شناسنامه و گرفتن المثنی

گم شدن شناسنامه اتفاقی است که امکان دارد برای هر فردی رخ دهد. از آنجایی که شناسنامه یک مدرک هویتی مهم است بیم آن وجود دارد که افرادی در پی سوءاستفاده از شناسنامه مفقود شده باشند. علاوه بر آن بدون داشتن این مدرک مهم انجام بسیاری از امور اداری افراد به مشکل برمی‌خورد. قانون برای جلوگیری از این مشکلات راه حل دریافت شناسنامه المثنی را پیش‌بینی کرده است. در ادامه مقاله به توضیح گرفتن المثنی برای شناسنامه مفقودی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

گم شدن شناسنامه و گرفتن المثنی

شناسنامه سند رسمی برای احراز هویت افراد جامعه می‌‌باشد. پیش از این صدور شناسنامه و کارت شناسایی و مدارک هویتی نظیر آن از جانب اداره ثبت احوال انجام می‌گرفت. اما امروزه برای صدور مدارک هویتی و حتی ایجاد تغییراتی نظیر عکس‌دار کردن شناسنامه یا تغییر نام نیز باید به دفاتر پیشخوان خدمات دولت مراجعه کرد. صدور شناسنامه المثنی نیز از این دست اقدامات است و برای متقاضی دریافت المثنی باید به دفاتر پیشخوان دولتی مراجعه کند. لازم به ذکر است ضرورتی ندارد که تقاضای المثنی برای شناسنامه در همان محل صدور شناسنامه اولیه ارائه شود. به عبارتی در همه ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان اقدامات لازم انجام می‌‌شود و محدودیتی وجود ندارد.

برای آشنایی با نحوه تغییر اسم شناسنامه کلیک کنید.

گم شدن شناسنامه و شرایط صدور شناسنامه المثنی

در صورت مفقود شدن یک مدرک هویتی نظیر شناسنامه ممکن است افرادی آن مدرک را بیابند. اگر این افراد شناسنامه مفقودی را به اداره ثبت احوال تحویل دهند صاحب آن می‌تواند به راحتی آن را تحویل بگیرد. اما در فرضی که شناسنامه پیدا نشود و به اداره ثبت احوال تحویل داده نشود فرد باید تقاضای صدور شناسنامه المثنی دهد. البته ممکن است شناسنامه در حادثه‌ای نظیر آتش سوزی از بین برود.  در این حالت نیز فرد باید برای شناسنامه خود تقاضای المثنی دهد. البته افراد متقاضی برای صدور شناسنامه المثنی شرایطی دارند که به شرح زیر می‌باشد:

  • متقاضی جهت ارائه تقاضا برای صدور شناسنامه المثنی باید 18 سال تمام سن داشته باشد.
  • اگر متقاضی زیر 18 سال است در صورتی می‌تواند رأساً تقاضای شناسنامه المثنی دهد که از دادگاه حکم رشد داشته باشد.
  • حال اگر شناسنامه افراد زیر 18 سال که حکم رشد نیز ندارند مفقود شود؛ پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای آن‌ها تقاضای صدور شناسنامه المثنی می‌دهند. البته مادر نیز می‌تواند تقاضای صدور شناسنامه المثنی دهد به شرط آن که از پدر صاحب شناسنامه طلاق نگرفته باشد.
  • سرپرست قانونی افراد محجور و صغیر نیز می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات سرپرستی خود صدور شناسنامه المثنی برای صاحب شناسنامه را درخواست نمایند. سرپرست قانونی شامل قیم، امین و وصی می‌شود.

برای آشنایی با عواقب جعل شناسنامه کلیک کنید.

مدت زمان صدور شناسنامه المثنی

صدور شناسنامه المثنی برای اولین بار پس از ارائه تقاضا و با دستور رئیس اداره ثبت احوال انجام می‌شود. این روند حدوداً یک ماه به درازا می‌کشد. اما اگر فرد برای دومین بار شناسنامه خود را گم کند و تقاضای شناسنامه المثنی دهد این بار طی کردن این روند حدود سه ماه طول می‌کشد. تقاضای المثنی برای سومین بار فقط توسط مدیر کل ثبت احوال استان بررسی و تایید می‌شود و نهایتاً این روند حدود 6 ماه به درازا می‌کشد.

مدارک لازم برای صدور شناسنامه المثنی

افراد برای ارائه تقاضای صدور شناسنامه المثنی به مدارکی احتیاج دارند. این مدارک به شرح زیر می‌باشد:

  • تهیه استشهادیه محلی برای مفقود شدن شناسنامه و پشت نویسی و امضای آن
  • دو قطعه عکس تمام رخ و همچنین جدید برای افراد بالای 15 سال
  • ارائه کپی شناسنامه مفقود شده در صورت وجود، همچنین ارائه کپی شناسنامه همسر و فرزندان
  • افراد متأهل باید کپی از سند ازدواج خود را نیز ارائه نمایند.
  • تحویل کپی برابر اصل شده از مدارک معتبر و عکس‌دار مثل کارت شناسایی ملی، گواهینامه رانندگی، گواهی تحصیلی، کارت پایان خدمت، گذرنامه و… یا هر مدرک دیگری که توسط مأمور ثبت احوال درخواست شود.
  • در صورت نبود یک مدرک عکس‌دار معتبر، عکس فرد از طریق نیروی انتظامی یا شورای اسلامی و یا کارمند رسمی دولتی بر اساس رویه موجود، تایید خواهد شد.
  • در صورتی که فرد برای بار سوم تقاضای المثنی بدهد علاوه بر مدارک ذکر شده باید گواهی عدم سوءپیشینه نیز ارائه دهد.
  • پرداخت هزینه‌های لازم و ارائه رسید بانکی

دلایل گم شدن شناسنامه

مفقود شدن شناسنامه ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد. در مواردی گم شدن شناسنامه به علت حوادث غیرمترقبه است. حوادثی نظیر سیل، زلزله، آتش سوزی و غیره. تهیه استشهاد محلی در چنین حالتی الزامی ندارد. همچنین در مواردی نیز ممکن است شناسنامه در ادارات دولتی مفقود شود.

اگر شناسنامه در اداره دولتی مفقود شود با اعلام آن مرجع و با دستور مدیر کل ثبت احوال استان شناسنامه صادر می‌شود. علاوه بر اقدامات قانونی علیه فرد خاطی که موجب مفقود شدن شناسنامه شد نیز انجام می‌گیرد. البته مفقودی شناسنامه دلایل مختلف دیگری نیز دارد که آن موارد شامل استثنا نمی‌شوند و متقاضی باید تمام مراحل برای تقاضای المثنی را خودش طی نماید.

در صورتی که شناسنامه اصلی پیدا شود چه باید کرد ؟

ممکن است دریافت‌کنندگان شناسنامه المثنی، شناسنامه اصلی خود را بیابند. در این صورت صاحبان شناسنامه وظیفه دارند طی ده روز شناسنامه اصلی را به اداره ثبت احوال تحویل دهند. اگر از صدور شناسنامه المثنی کمتر از یک سال گذشته باشد اداره ثبت احوال با انجام بررسی‌های لازم شناسنامه المثنی را باطل و شناسنامه قبلی را به متقاضی تحویل می‌کند.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

در صورت مفقود شدن شناسنامه چه باید کرد ؟

در فرضی که شناسنامه پیدا نشود و به اداره ثبت احوال تحویل داده نشود فرد باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا اداره ثبت احوال تقاضای صدور شناسنامه المثنی دهد.

مدت زمان صدور شناسنامه المثنی چه قدر است ؟

صدور شناسنامه المثنی برای بار اول 1 ماه برای دومین بار 3 ماه و برای سومین بار 6 ماه زمان می‌برد.

در صورت پیدا شدن شناسنامه اصلی بعد از صدور المثنی چه باید کرد ؟

صاحب شناسنامه ده روز فرصت دارد تا شناسنامه اصلی را به اداره ثبت احوال تحویل دهد و اگر از صدور المثنی کمتر از یک سال گذشته باشد با بررسی‌های اداره ثبت احوال، المثنی باطل و شناسنامه قبلی به صاحب آن بازگردانده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره