تجاریشرکت ها

مطالبه وجه از شرکت های تجاری

مطالبه وجه از شرکت ها به چه شیوه‌ای امکان پذیر است؟ در تجارت همواره ممکن است یکی از طرفین از انجام تعهد خود شانه خالی کند و طلب دیگری را نپردازد. یا ممکن است به دلایلی مثل ورشکستگی توانایی پرداخت وجه معامله را از دست داده باشد. در این صورت قانون برای طلبکاران راه‌هایی پیش‌بینی کرده است تا حق آنان ضایع نگردد. و اگر نا عهدی در میان باشد شخص خاطی تنبیه شود. در ادامه مقاله به توضیح مطالبه طلب از شرکت‌ها می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مطالبه‌‌ وجه از شرکت

طرفین معاملات تجاری ممکن است یکی از آن‌ها یا هر دو طرف معامله، اشخاص حقیقی یا همان شرکت‌های تجاری باشند. همان‌طور که یک شخص حقیقی موظف به انجام تعهدات معامله و پرداخت بدهی‌هایش است برای شرکت‌ها هم این اصل صدق می‌کند. پس در صورتی که یک شرکت از پرداخت وجه معامله‌ای خودداری کند طلبکار می‌تواند مطابق روش‌های پیش‌بینی شده در قانون طلب خود را مطالبه کند. در این بین تفاوتی میان اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد. طلبکار همان‌طور که در دادگاه از یک شخص حقیقی طلب خود را مطالبه می‌کند، می‌تواند از شرکت تجاری هم به همان روش حق خود را خواستار شود.

برای آشنایی بیشتر با اعتبار انواع شرکت ها کلیک کنید.

روش‌های مطالبه وجه از شرکت

مطالبه طلب از شرکت‌ها به چند شیوه قابل تصور است ؟ راه‌های مختلفی برای اثبات طلب طلبکار و مطالبه آن وجود دارد. طلبکار می‌تواند به‌واسطه چک، رسید یا سفته‌ای که از تاجر دریافت کرده یا سند قراردادی که با تاجر منعقد کرده است این مهم را اثبات نماید و قانونا طلب خود را مطالبه نماید. همچنین پرینت حساب، فیش بانکی یا شهادت شهود از دیگر راه‌های اثبات طلبکاری است. حال برای مطالبه این طلب دو روش قانونی وجود دارد، اول فرستادن اظهارنامه و دوم تنظیم دادخواست مطالبه وجه طلب.

فرستادن اظهارنامه

فرستادن اظهارنامه اجباری نیست. اما طلبکار می‌تواند پیش از مراجعه به دادگاه و تنظیم دادخواست شکایت برای بدهکار اظهارنامه بفرستد و وجه موردنظر را از او طلب کند. البته ارسال اظهارنامه به شرطی اهمیت دارد که موعد وصول طلب رسیده باشد. بنابراین پیش از سررسید این امکان وجود ندارد.

ارسال اظهارنامه موجب می‌شود بدهکار بفهمد که طلبکار در مطالبه طلب و حق خود کاملاً جدی است و در صورت عدم پرداخت طلب، دادخواست قانونی برای شکایت و مطالبه طلب تنظیم خواهد کرد. البته باید این نکته را در نظر داشت که ارسال اظهارنامه تنها در صورتی مفید است که با توجه به شخصیت بدهکار مطمئن باشیم وی با دیدن اظهارنامه به پرداخت وجه طلب مبادرت خواهد کرد. در غیر این صورت حتی ممکن است فرستادن اظهارنامه به ضرر طلبکار تمام شود. زیرا بدهکار با دریافت اظهارنامه هوشیار می‌شود. به عبارتی گویی به بدهکار برای تغییر دادن آدرس محل سکونتش و خارج کردن اموال از دسترس طلبکار زمان داده باشیم.

تنظیم دادخواست

مرحله بعد از ارسال اظهارنامه تنظیم دادخواست قانونی است. طلبکار می‌تواند با تنظیم دادخواست قانونی و تحویل آن به دفتر خدمات الکترونیک قضایی از بدهکار جهت عدم وصول طلب شکایت نماید. هنگام تحویل و ثبت دادخواست باید مدارک و مستندات طلبکار در خصوص وجود بدهی به آن پیوست شود. همچنین طلبکار می‌بایست مدارک شناسایی خود را به همراه داشته باشد. پس از ثبت دادخواست به شاکی پیامی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه پرونده شکایت به کدام دادگاه ارجاع داده شد. مرجع صالح رسیدگی به پرونده‌هایی با مبلغ 20 میلیون تومان و کمتر از آن شورای حل اختلاف است. و مرجع صالح پرونده‌هایی با مبالغ بیشتر از 20 میلیون تومان دادگاه حقوقی انقلاب اسلامی می‌باشد.

علاوه بر مطالبه طلب، امکان مطالبه هزینه دادرسی و خسارت تأخیر تأدیه از بدهکار به صورت قانونی امکان‌پذیر است. طلبکار حتی می‌تواند جهت اطمینان از دادگاه صدور قرار تأمین خواسته را درخواست کند. در تعریف قرار تأمین خواسته باید گفت تصور کنید بدهکار یک مالی دارد که در صورت فروش این مال طلب طلبکار پرداخت خواهد شد. حال دادگاه با صدور قرار تأمین خواسته می‌تواند این مال را تا پایان مراحل دادرسی توقیف کند. نکته مهم در قرار تأمین خواسته این است که طلبکار باید خسارت احتمالی ناشی از توقیف مال بدهکار را به دادگاه بپردازد که اگر طلبکاری وی ثابت نشد به طرف مقابل پرداخت شود.

نمونه دادخواست مطالبه طلب

تنظیم برگه دادخواست به ترتیب و روش خاصی نگارش می‌گردد. در ادامه یک نمونه برگه دادخواست را نگارش کرده‌ایم:

بسمه‌تعالی

خواهان: آقا/خانم… به کد ملی….و به نشانی…

خوانده: آقا/خانم… به کد ملی… و به نشانی….

(در صورتی که خوانده یا خواهان شرکت تجاری باشد محل اقامت شعبه اصلی آن به عنوان نشانی نوشته می‌شود.)

خواسته:

طلبکار می‌تواند در قسمت خواسته در برگه دادخواست تقاضای محکوم شدن خوانده، مطالبه وجه مورد معامله، هزینه دادرسی و خسارت تأخیر در تأدیه بدهی را درج کند. او همچنین می‌تواند بررسی اعسار خودش به عنوان خواهان از پرداخت هزینه دادرسی را مطرح نماید.

دلایل و منضمات:

در این بخش خواهان مدارک و مستنداتی که در اثبات طلبکاری وی مؤثر است را درج می‌کند و کپی مدارک فیزیکی مثل چک را به برگه دادخواست الصاق می‌نماید.

متن دادخواست:

در این بخش طلبکار با مخاطب قرار دادن دادگاه صالح خواسته خود را با جزئیات بیشتر به صورت رسمی و محترمانه نگارش می‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه نوشتن دادخواست را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا میان مطالبه طلب از اشخاص و شرکت‌ها تفاوتی وجود دارد ؟

در صورتی که یک شرکت از پرداخت وجه معامله‌ای خودداری کند طلبکار می‌تواند مطابق روش‌های پیش‌بینی شده در قانون طلب خود را مطالبه کند. در این بین فرقی میان اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد.

روش‌های قانونی برای مطالبه طلب چیست ؟

برای مطالبه طلب دو روش قانونی وجود دارد، اول فرستادن اظهارنامه و دوم تنظیم دادخواست مطالبه‌ وجه.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مطالبه طلب از شرکت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مطالبه طلب از شرکت پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره