آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع قضایی

قانون مجازات اسلامی

در کشور ما قانون‌های مختلفی توسط قانونگذاران تعیین شده است و از آن‌ها در موضوعات گوناگون استفاده می‌شود. قوانین انواع و اقسام مختلفی دارند و به صورت طبقه بندی شده مدون شده‌اند. برای مثال قانون حمایت از خانواده، قانون مدنی و… جزو قانون‌هایی هستند که توسط قانونگذاران برای کشور وضع گردیده‌اند. قانون مجازات اسلامی نیز یکی از این قوانین می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد قانون مجازات اسلامی و بخش‌های مختلف آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قانون مجازات اسلامی

مهم‌ترین ‌قا‌نون کیفری ایران در خصوص جرم و مجازات ‌قا‌نون مجازات اسلامی‌ می‌باشد. در این ‌قا‌نون ذکر شده است که هر جرم‌ دارای چه مجازاتی است، چگونه می‌توان مجازات را افزایش یا کاهش داد، چطور می‌توان جرمی را اثبات کرد و… که جمع بندی کلی این موارد تبدیل به ‌قا‌نون مجازات اسلامی شده است. کمیسیون امور قضایی مجلس شورای اسلامی ‌قا‌نون مجازات اسلامی را در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسانده است. این ‌قا‌نون ابتدا به مدت ۵ سال به صورت آزمایشی اجرا شد و پس از آن نیز مدت زمان اجرای آزمایشی این ‌قا‌نون ده سال دیگر نیز تمدید شد. ‌قا‌نون مجازات اسلامی در سال ۹۲ دچار تغییراتی شد و اکنون ‌قا‌نون مجازات اسلامی جدید که دارای ۷۲۱ ماده است در تمامی مراجع قضایی اجرا می‌شود.

قانون مجازات اسلامی به چند بخش تقسیم می‌شود ؟

‌قا‌نون مجازات اسلامی به طور کلی به دو بخش تقسیم می‌شود که شامل بخش عمومی و بخش اختصاصی می‌گردد. بخش عمومی ‌قا‌نون ‌مجازات اسلامی بخشی است که در آن مجازات‌هایی تعریف گردیده‌اند که مختص یک جرم خاص نیستند و برای جرائم مختلف قابل اجرا خواهند بود و به همین دلیل است که به این بخش از این ‌قا‌نون بخش عمومی گفته می‌شود. اما در بخش اختصاصی اینگونه نیست و در این بخش برای جرائم خاصی مجازات در نظر گرفته شده است که این مجازات تنها مختص به همان جرائم می‌باشند و در واقع به همین دلیل است که به این‌ بخش از ‌قا‌نون مجازات اسلامی بخش اختصاصی گفته می‌شود.

۵ کتاب قانون مجازات اسلامی

‌قا‌نون مجازات اسلامی به طور کلی شامل پنج‌ کتاب می‌شود که در آن‌ها تمامی ماده‌ها ذکر شده است. این پنج کتاب به شرح زیر می‌باشند:

  • کتاب اول با عنوان کلیات

از ماده یک تا دویست و شانزده ‌قا‌نون مجازات که در آن‌ها قواعد کلی و عمومی حقوق کیفری شرح داده شده است.

  • کتاب دوم با عنوان حدود

کتاب دوم حدود نام دارد که شامل جرائم ‌با مجازات حد می‌شود. در کتاب حدود از ماده ۲۱۷ تا ۲۸۶ جرایم حدی ذکر شده است.

  • کتاب سوم با عنوان قصاص

کتاب سوم قصاص نام دارد که در آن‌‌ قصاص و شرایط آن بیان گشته و از ماده ۲۷۸ تا ماده ۴۴۴ به این بخش اختصاص یافته است.

  • کتاب چهارم با عنوان دیات

کتاب چهارم دیات نام دارد و در آن موضوع دیه و شرایط آن ذکر شده است و از ماده ۴۴۵ تا ماده ۷۲۱ به این مهم پرداخته است.

  • کتاب پنج با عنوان تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده

کتاب پنجم دارای عنوان تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده می‌باشد که در آن از ‌ماده ۴۹۸ به بعد ‌قا‌نون مجازات اسلامی به این جرایم پرداخته شده است. این ‌قا‌نون مربوط به مجازات‌های بازدارنده و تعزیری می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

‌قا‌نون مجازات اسلامی برای بار اول در چه سالی به تصویب رسید ؟

این ‌قا‌نون برای اولین بار در سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیده است که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

‌قا‌نون مجازات اسلامی شامل چند کتاب می‌شود ؟

این ‌قا‌نون شامل پنج کتاب با عناوین مختلف و موضوعات متنوع می‌شود که در متن مقاله به آن‌ها پرداخته شده است و توضیحات کامل‌تر ذکر شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون مجازات اسلامی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون مجازات اسلامی پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره