حقوقیمالکیت

تصرف امانی چیست ؟

امروزه بخش اعظمی‌ از دعاوی ملکی مربوط به تصرف غیر قانونی املاک افراد می‌باشد. برای مثال در اکثر این دعاوی تصرف عدوانی رخ می‌دهد. تصرف عدوانی به معنای ایجاد سلطه و تصرف ملک دیگری به زور و بدون اجازه گرفتن از وی می‌باشد. برای مثال فردی بدون اینکه از شما اجازه بگیرد در آپارتمان شما ساکن می‌شود. در این صورت تصرف عدوانی رخ داده است. اما نوع دیگری از تصرف نیز وجود دارد که به آن تصرف امانی گفته می‌شود. تصرف امانی شرایط و قوانین جداگانه‌‌ای نسبت به تصرف عدوانی دارد. در ادامه قصد داریم در خصوص تصرف امانی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تصرف امانی چیست‌‌‌‌ ؟

در بالا گفتیم که تصرف عدوانی به معنای ایجاد تصرف در ملک دیگری به واسطه زور و بدون کسب اجازه از او می‌باشد. برای مثال فردی در ملک دیگری بدون اجازه ساکن ‌می‌شود و ملک را تخلیه نمی‌کند. اما گاهی ممکن است فردی با کسب اجازه از فرد به عنوان امین یا خادم در ملک او ساکن شود و در آن تصرف ایجاد کند.

برای مثال فردی که یک ویلای بزرگ‌ دارد برای آن یک سرایدار استخدام می‌کند و از سرایدار خود می‌خواهد که برای حفاظت از ویلا در آن ساکن شود. حال اگر صاحب ویلا بخواهد که سرایدار ملک را تخلیه و از آن خارج شود، سرایدار می‌بایست این کار را انجام دهد. اما در صورتی که از تخلیه ملک خودداری کند مرتکب تصرف عدوانی شده است.

بنابراین تصرف امانی قانونی و صحیح است مشروط بر اینکه به محض مطالبه مالک پایان یابد وگرنه غیر قانونی می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله تصرف عدوانی را مطالعه نمایید.

تبدیل تصرف امانی به تصرف عدوانی

مطابق قانون در صورتی که صاحب ملک از امین، سرایدار و… خود درخواست تخلیه ملک را داشته باشد، فرد امین می‌بایست ملک را تخلیه کند‌. در غیر این صورت مرتکب تصرف عدوانی می‌شود. در این صورت صاحب ملک می‌تواند اظهار نامه‌‌ای را برای شخص متصرف ارسال کند و از او به صورت قانونی خواستار تخلیه ملک شود.

فرد متصرف از زمانی که این ابلاغیه را دریافت می‌کند ده روز فرصت دارد تا ملک را تخلیه نماید. اما در صورتی که پس از ده روز از رفع تصرف خود داری نماید، تصرف امانی او به تصرف عدوانی تبدیل خواهد شد. در این صورت نحوه طرح دعوا علیه او تفاوت دارد و مالک می‌تواند از این موضوع به عنوان مستندی در دادگاه بر علیه متصرف استفاده کند.

نحوه اقامه دعوای تصرف امانی

پس از اینکه مهلت ده روزه رفع تصرف پس از دریافت اظهار نامه توسط فرد امین سپری شد، در صورت عدم تخلیه ملک توسط او تصرف امانی به تصرف عدوانی تبدیل می‌گردد. در این صورت مالک می‌تواند علیه او در دادگاه طرح دعوا نماید. مالک موظف است که دادخواستی را مبنی بر رفع تصرف عدوانی به دادگاه صلاحیت دار ارائه دهد و خواستار رسیدگی به دعوا در دادگاه شود.

نکته حائز اهمیت این است که مالک پس از گذشت مهلت ده روزه تنها یک ماه فرصت دارید که دعوای رفع تصرف عدوانی ملک خود را در دادگاه طرح نماید. در صورتی که این یک ماه سپری شود مالک امکان شکایت با موضوع رفع تصرف عدوانی ملک خود را ندارد. اما می‌تواند با طرح دعوای خلع ید ملک خود را از تصرف شخص امین خارج نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله تفاوت تصرف عدوانی حقوقی و کیفری را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول

پس از ارسال اظهار نامه توسط مالک امین تا چه مدت زمانی موظف به تخلیه ملک است‌‌‌‌ ؟

امین تا ده روز پس از دریافت اظهار نامه موظف به تخلیه ملک می‌باشد.

تصرف امانی چگونه به تصرف عدوانی تبدیل می‌شود‌‌‌‌ ؟

در صورتی که امین پس از گذشت ده روز از دریافت اظهارنامه اقدام به تخلیه ملک ننماید، تصرف امانی او به تصرف عدوانی تبدیل می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تصرف ا‌مانی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تصرف ا‌مانی پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره