تجاریسایر موضوعات تجاری

پروانه بهره برداری | مدارک و شرایط صدور پروانه بهره برداری

پروانه بهره برداری و فواید اخذ این پروانه چیست؟ به چه علت برای انجام برخی از امور تجاری نیازمند دریافت مجوز و پروانه بهره‌برداری هستیم؟ کسانی که قصد راه‌اندازی یک کارخانه را دارند. برای راه‌اندازی کسب و کار خود به دریافت سه مجوز نیازمند هستند. این سه مجوز شامل موافقت اصولی از وزارت صنایع و معادن، جوازتاسیس و پروانه بهره‌برداری می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی پروانه بهره‌برداری، همچنین مراحل و شرایط مختلف اخذ پروانه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

پروانه بهره برداری چیست ؟

تمامی واحدهای صنعتی که نیاز به نصب ماشین‌آلات برای خط تولید و تولیدات آزمایشی دارند. یا اقدام به تأمین و جذب نیروی انسانی می‌نمایند. برای انجام امور نام‌برده، سند یا مجوزی به نام، پروانه بهره برداری نیاز دارند.

صدور پروانه بهره‌برداری از جانب وزارت صنایع و معادن انجام می‌گیرد. در برخی از شهرستان‌ها پروانه بهره‌برداری به صورت دائمی صادر می‌گردد. یعنی از تاریخی صدور پروانه تا زمانی که واحد مذکور فعالیت داشته باشد؛ پروانه بهره‌برداری معتبر است. اما در تهران پروانه بهره‌برداری ابتدا به صورت یک ساله صادر می‌گردد. بعد از اینکه فعالیت واحد صنعتی در استان تهران برای وزارت صنایع و معادن اثبات شد. صدور پروانه بهره برداری به صورت سه ساله، پنج ساله و دائمی انجام می‌گیرد.

پروانه بهره‌برداری چه تفاوتی با جواز تاسیس دارد ؟

پروانه بهره برداری یک مجوز برای تولید است؛ که به واحدهای صنعتی اعطا می‌شود. هنگامی که تاسیس و ساخت واحد صنعتی به اتمام برسد؛ پروانه بهره‌برداری جایگزین جواز تاسیس می‌شود. به عبارت دیگر دریافت پروانه بهره‌برداری قدم بعد از اخذ جواز تاسیس است.

فواید اخذ پروانه بهره برداری

افراد دارای پروانه بهره‌برداری که واحدهای تولید فعال دارند. از تمام امتیازات وزارت صنایع و معادن بهره‌مند خواهند بود. علاوه بر این پروانه بهره‌برداری اعتبار یک واحد صنعتی را افزایش می‌دهد. دارندگان پروانه بهره‌برداری امکان شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی را خواهند داشت. صاحبان پروانه بهره‌برداری می‌توانند؛ با عنوان تولیدکننده کالا در مناقصات حضور یابند.

مواد اولیه پلاستیک و مواد شیمیایی مورد نیاز صاحبان پروانه بهره‌برداری، با قیمت دولتی به آن‌ها فروخته می‌شود. دارندگان پروانه بهره‌برداری برای تولید محصولات آرایشی، بهداشتی، دارویی یا غذایی؛ امکان دریافت پروانه ساخت از وزارت بهداشت، آموزش و درمان پزشکی را دارند.

برای دریافت خدمات مشاوره مالیاتی کلیک کنید.

مراحل دریافت پروانه بهره برداری

متقاضی اخذ پروانه بهره‌برداری می‌تواند؛ از طریق سامانه بهین یاب درخواست صدور پروانه را ثبت نماید. سامانه بهین یاب به شما این امکان را می‌دهد؛ علاوه بر ثبت درخواست صدور پروانه؛ کلیه اطلاعات مربوط به حوزه سرمایه‌گذاری در صنعت، معدن، تجارت را رصد نمایید. به طور کلی مراحل دریافت پروانه بهره‌برداری را می‌توان به ۶ مرحله تقسیم کرد.

۶ مرحله اخذ پروانه

اول؛ متقاضی باید به سامانه بهین یاب وارد شود. و در این سامانه ثبت‌نام کند.

دوم؛ ثبت تقاضای صدور پروانه بهره‌برداری و تکمیل پرسش‌نامه‌های مربوطه در سامانه بهین یاب.

سوم؛ تقاضای ثبت‌شده جهت صدور پروانه توسط سازمان بررسی می‌گردد.

چهارم؛ در صورتی که تقاضا مورد قبول واقع شود. یک کارشناس جهت بازدید واحد صنعتی تولید اقدام می‌نماید. کارشناس اقدام به ظرفیت سنجی واحد و همچنین تطبیق آن با طرح اولیه و آیین‌نامه مربوطه می‌نماید.

پنجم؛ از طریق سازمان‌های ذی‌ربط استعلام‌های مورد نیاز دریافت می‌شود.

ششم؛ و مرحله آخر پروانه بهره‌برداری متقاضی صادر می‌گردد.

شرایط دریافت پروانه بهره‌برداری

صدور پروانه بهره برداری مشروط به انجام اقدامات لازم برای راه‌اندازی بخش‌های مربوطه می‌باشد. بخش‌هایی که جهت دریافت پروانه بهره‌برداری باید مهیا شده باشند. شامل انتخاب محل برای راه‌اندازی کسب و کار، تأمین نیروی انسانی، تأمین انرژی لازم و انجام آزمایشات می‌شود. تنها در صورتی که این چهار شرط انجام شود؛ متقاضی مجاز به اخذ پروانه بهره‌برداری می‌گردد. و می‌تواند درخواست خود را مبنی بر دریافت پروانه بهره‌برداری به وزارت صنایع و معادن ارائه نماید.

مدارک لازم جهت اخذ پروانه بهره برداری

متقاضی دریافت پروانه بهره‌برداری باید مدارکی را مهیا نموده و ارائه دهد. این مدارک عبارت‌اند از:

پرسشنامه‌ها و فرم‌های درخواست در سامانه بهین یاب باید تکمیل شوند.

مدارک شناسایی مدیرعامل واحد صنعتی نظیر کارت ملی و کپی از آن. و ارائه اطلاعات کارکنان واحد صنعتی به صورت یک فایل اکسل.

کپی مدارک مربوط به شرکت برای اثبات وجود شرکت به عنوان یک شخصیت حقوقی.

اسناد مربوط به ملک محل استقرار واحد صنعتی (اثبات مالکیت یا استیجاری بودن محل استقرار).

در صورت وجود آگهی تغییرات شرکت در خصوص شخصیت‌های حقوقی، می‌بایست کپی از آن ارائه شود.

ارائه جواز تاسیس معتبر و همچنین پایان کار ساختمانی. و ارائه دادن پاسخ استعلام‌های مربوطه به مراجع ذی‌ربط.

فاکتورهای خرید مواد اولیه، ماشین‌آلات و قرارداد خرید امتیاز‌های آب و برق. همچنین ارائه فاکتور خرید و اجرای سوله واحد صنعتی.

پرداخت هزینه‌های مربوط به اخذ پروانه بهره‌برداری و ارائه رسید آن. همچنین ارائه رسید پرداخت هزینه تمبر بانک.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

پروانه بهره‌برداری چیست ؟

به واحدهای صنعتی برای نصب ماشین‌آلات برای خط تولید، تولیدات آزمایشی و… سند یا مجوزی به نام، پروانه بهره‌برداری تعلق می‌گیرد.

تفاوت پروانه بهره‌برداری با جواز تاسیس چیست ؟

پروانه بهره‌برداری یک مجوز تولید برای واحدهای صنعتی است. دریافت پروانه بهره‌برداری قدم بعد از اخذ جواز تاسیس است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره