ازدواجخانواده

ازدواج در زمان عده | حکم ازدواج در زمان عده

ازدواج در زمان عده چه شرایطی دارد؟ هنگام جدایی یک زوج ، زن تا موعد خاصی اجازه ازدواج ندارد. به این زمان عده می‌گویند. عده دارای انواع مختلفی، مانند عده طلاق، عده فوت و… است. حال اگر زنی در زمان عده ازدواج نماید چه اتفاقی می‌افتد؟ و حکم ازدواج در زمان عده زن چه می‌باشد؟ در ادامه این مطلب به مسئله ازدواج زن در زمان عده می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ازدواج در زمان عده

عده به مدت زمانی گفته می‌شود که زن پس از جدایی از شوهر در آن مدت اجازه ازدواج ندارد. هنگامی که زن و شوهر به دلایل مختلفی از یکدیگر جدا می‌شوند تا مدت معینی زن باید در عده بماند و ازدواج نکند. عده با توجه به نحوه جدایی زن و شوهر، دارای انواع مختلفی است. که شامل عده طلاق، عده وفات، عده بذل مدت و عده تمام شدن ازدواج موقت می‌گردد.

حکم عده از قرآن گرفته‌شده است لذا عده یک حکم شرعی است که در قانون ما نیز آمده است. بنابراین نگهداشت عده واجب است. ازدواج در زمان عده زن، مشکلات زیادی را به دنبال دارد. اگر زن و مردی در زمان عده زن ازدواج کنند. در آن صورت تا ابد به یکدیگر حرام می‌شوند و نیز برای همیشه ازدواج آن‌ها باطل می‌گردد.

برای آشنایی با شرایط عده فسخ نکاح کلیک کنید.

ازدواج در زمان عده زن چه حکمی دارد ؟

ازدواج در ایام عده دو حالت دارد. حالت اول زمانی است که هنگام ازدواج، زن یا مرد از ایام عده زن مطلع باشد. همچنین آگاه باشد که ازدواج در این زمان حرام است. در این صورت ازدواج برای او تا ابد حرام خواهد شد. حالت دوم زمانی است که طرفین ازدواج از ایام عده مطلع نباشند. یا اینکه ندانند ازدواج در ایام عده حرام است. در چنین حالتی اگر نزدیکی میان مرد و زن رخ دهد، زن بر آن مرد حرام خواهد شد. و اگر نزدیکی میان آن دو انجام‌نشده باشد آن وقت زن و مرد بر هم حرام نمی‌شوند.

علاوه بر این دو حالت، مورد دیگر نیز قابل پیش‌بینی است. آن هم زمانی است که فردی با وکالت از جانب زن و مرد عقد میان آن‌ها را خوانده باشد. و عقد ازدواج را زن یا مرد خودشان انجام نداده باشند. در این صورت چه نزدیکی اتفاق بیافتند و چه نزدیکی صورت نگیرد؛ زن و مرد به هم حرام ابدی نمی‌شوند. و پس از پایان زمان عده زن می‌توانند ازدواج نمایند.

جرم و مجازات ازدواج در زمان عده

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم ازدواج در زمان عده موجب حرام شدن زن و مرد به یکدیگر می‌شود. همچنین ازدواج در زمان عده در قانون ما جرم انگاری شده است. یعنی به عنوان یک جرم تلقی می‌شود و برای آن مجازات تعیین‌شده است. مجازات افراد عادی که مرتکب این جرم شده اند با سردفتران ازدواج که مرتکب جرم گردند متفاوت خواهد بود.

مجازات افراد عادی

هنگامی که اشخاص و شهروندان عادی مرتکب ازدواج در زمان عده شوند. بر اساس قانون مجازات اسلامی مجرم شناخته می‌شوند. و به حبس و جزای نقدی محکوم می‌گردند. مطابق ماده 643 قانون مجازات اسلامی، مجازات ازدواج در زمان عده برای افراد عادی شامل 6ماه تا یک سال حبس و جزای نقدی از 50 تا 300 میلیون ریال و تا 74 ضربه شلاق می‌شود.

بر اساس ماده 644 همین قانون؛ اگر مردی، زنی که در عده ازدواج قرار دارد را به ازدواج خود درآورد و این ازدواج موجب مواقعه نشود. در این حالت مرد به 6ماه تا دو سال حبس و 25 تا 100 میلیون ریال محکوم می‌گردد. حال اگر زنی که در عده قرار دارد خود را به عقد شخصی درآورد اما این عقد به مواقع منتهی نگردد. زن نیز به 6ماه تا 2 سال حبس و 25 تا 100 میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.

در صورتی که ازدواج در زمان عده به مواقعه منتهی گردد. در این صورت زنا در نظر گرفته می‌شود و مشمول مجازات زنا می‌شوند.

مجازات سردفتران

اگر سردفتران ازدواج، جرم ازدواج در عده را مرتکب شوند. در این صورت بر اساس ماده 643 قانون مجازات اسلامی مجرم محسوب می‌شوند و مجازات می‌گردند. سردفتران ازدواج علاوه بر مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق که در قانون 643 قانون مجازات اسلامی ذکرشده است. از تصدی‌گری دفتر اسناد رسمی نیز تا همیشه منع می‌گردند.

برای آشنایی با زنانی که عده طلاق ندارند کلیک کنید.

خواستگاری از زن در زمان عده چه حکمی دارد ؟

خواستگاری از نظر قانونی و شرعی می‌توانیم به دو نوع تقسیم کرد. که شامل خواستگاری بی‌پرده و با صراحت و همچنین خواستگاری به کنایه می‌گردد. عده زن علاوه بر اقسام مختلفی که نام بردیم به طور کلی به دو قسم عده رجعی یا عده بائن تقسیم می‌شود. در عده رجعی، پس از طلاق مرد می‌تواند پیش از آن که موعد عده زن به پایان برسد به همسر خود بازگردد. اما در عده بائن پس از جدایی مرد حق رجوع و بازگشت به همسر خود را نخواهد داشت.

حال برای پاسخ به این سؤال که خواستگاری در زمان عده زن چه حکمی دارد باید شرایط مذکور رو در نظر بگیریم. به لحاظ شرعی خواستگاری از زنی که در عده رجعی باشد چه به صورت تصریحی و چه به صورت کنایه حرام است. به این دلیل که زنی که در عده رجعی قرار دارد به نوعی هنوز در علقه زوجیت قرار دارد. اما اگر زنی در عده بائن باشد اوضاع متفاوت است. خواستگاری به صورت تصریح و بی‌پرده از زن در عده بائن جایز نیست. اما امکان خواستگاری به صورت کنایه و تعریض ایرادی ندارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد ازدواج در زمان عده می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ازدواج در زمان عده ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ازدواج در زمان عده پاسخ دهند.

 

 

سؤالات متداول

ازدواج در زمان عده چه حکمی دارد ؟

در صورتی که طرفین از در عده بودن زن مطلع باشند ازدواج باطل و ازدواج بر آن‌ها حرام می‌شود. اگر از در عده بودن و حرمت ازدواج در این زمان مطلع نباشند. در صورت نزدیکی بر هم حرام می‌شوند و در صورت عدم نزدیکی حرام نمی‌گردند.

آیا ازدواج در زمان عده در قانون ایران جرم است ؟

بله، بر اساس ماده 643 و 644 قانون مجازات اسلامی ازدواج در زمان عده جرم است و شامل مجازات حبس، جزای نقدی و شلاق می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره