تجاریشرکت ها

نحوه خروج مدیر عامل از شرکت چگونه است؟

نحوه خروج مدیر عامل از شرکت دارای اصولی است. مدیرعامل کسی است که برای مدیریت و اجرای امور شرکت توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود. یکی از پرسش‌های مکرر در خصوص مسئله مدیرعامل، نحوه خروج وی از شرکت و تغییر مدیرعامل است. وقتی از خروج یا تغییر مدیرعامل حرف می‌زنیم، قواعد و قوانین بسیاری برای آن جاری است. در ادامه این مقاله به موضوع مدیرعامل و خروج وی از شرکت می‌پردازیم. برای انجام هر گونه امور ثبتی به مقاله ثبت شرکت ها مراجعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نحوه خروج مدیرعامل از شرکت

شخصی که توسط اعضای هیئت‌مدیره برای اجرا و مدیریت امور شرکت برگزیده می‌شود مدیرعامل نام دارد. مدیرعاملی یک سمت دائمی نیست و با دلایلی امکان تغییر و خروج وی از شرکت وجود دارد. پرسش ما در این مطلب این است که نحوه تغییر یا خروج مدیرعامل از شرکت چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید بدانیم مدیرعامل کیست و جایگاه او در شرکت چیست. سپس می‌توانیم به این مهم پاسخ دهیم که چگونه خروج یک مدیرعامل از شرکت ممکن می‌شود.

مدیرعامل کیست ؟

مدیرعامل، مدیریت یک شرکت را بر عهده دارد. کسی که در سمت مدیرعاملی است بیش از سایر اعضای هیئت‌مدیره در برابر اشخاص ثالث، به عنوان مسئول نمود دارد. هیئت‌مدیره یا میان خود و یا شخصی خارج از هیئت‌مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کند. همچنین مدیرعامل می‌تواند از سهامداران یا غیر سهامداران باشد. آن ها به مدیرعامل در مورد انجام امور مختلف شرکتی حق امضا می‌دهد. تا بدین ترتیب مدیرعامل تبدیل به نماینده شرکت در برابر اشخاص ثالث شود. برای انتخاب مدیرعامل در چند دوره متوالی مانعی وجود ندارد.

نکته قابل توجه این است با وجود اینکه معمولاً یک نفر توسط هیئت‌مدیره به عنوان مدیرعامل انتخاب می‌شود. ولی در برخی موارد هیئت‌مدیره می‌تواند بیش از یک نفر را به عنوان مدیرعامل برگزینند. البته مدیرعامل باید شخص حقیقی باشد. مدیرعامل نمی‌تواند هم‌زمان با سمت مدیرعاملی، به عنوان رئیس هیئت‌مدیره نیز فعالیت کند. و تنها زمانی یک فرد می‌تواند هم مدیرعامل و هم رئیس هیئت‌مدیره شود که سه چهارم مجمع عمومی شرکت به نفع او رأی دهند.

چه کسی مدیرعامل را انتخاب و برکنار می‌کند ؟

همان‌طور که گفتیم مدیرعامل توسط هیئت‌مدیره انتخاب می‌شود. و به او حق امضا می‌دهند تا در برابر اشخاص ثالث به عنوان نماینده شرکت فعالیت کند. همچنین خود هیئت‌مدیره توانایی برکناری و عزل مدیرعامل از سمتش را دارد. این مسئله یکی از نکات مهم در خصوص خروج مدیرعامل از شرکت است.

عزل مدیرعامل فعلی و انتخاب یک مدیرعامل جدید به معنی تغییر یا خروج مدیرعامل از شرکت است. و هیئت‌مدیره توانایی عزل و انتخاب مجدد مدیرعامل را در هر زمان دارد.

برای آشنایی با مسئولیت مدیران بعد از خروج از شرکت کلیک کنید.

بعد از خروج مدیر عامل از شرکت برچه اساس مدیر بعدی انتخاب شود؟

مدیرعامل باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. و در صورت عدم وجود این شرایط افراد نمی‌توانند به عنوان مدیرعامل انتخاب شوند. اگر شخصی بدون شرایط لازم به عنوان مدیرعامل منتخب شود. یا در مواردی که پس از انتخاب شرایط لازم را از دست بدهد. باید تغییر کند و از سمت مدیرعاملی برکنار شود. دومین نکته در مورد خروج مدیرعامل از شرکت در اینجاست.

ویژگی‌های مدیرعامل

این ویژگی‌های خاص مدیرعامل عبارت‌اند از:

مدیرعامل نباید محجور یا ورشکسته باشد.

در جرائمی مثل سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تدلیس، اختلاس، تصرف غیرقانونی برای شخص منتخب مدیرعاملی حکم قطعی صادر نشود.

مدیرعامل اقداماتی مرتکب نشود که در آن متوجه تقصیر و مسئولیت مدنی گردد.

بدون رعایت شرایط و چهارچوب‌های قانون و خارج از چهارچوب اختیاراتش با شرکت‌های دیگر معامله یا رقابت نکند.

اگر بنا است مدیرعامل، رئیس هیئت‌مدیره هم باشد. باید از سه چهارم اعضای مجمع شرکت مجوز دریافت کند.

شکایت و خروج مدیر عامل از شرکت با اقامه دعوا

آیا اعضا یا سهامداران شرکت امکان اقامه دعوا علیه مدیرعامل را دارند؟ بله سهامداران شرکت می‌توانند در صورت مشاهده تخلف از مدیرعامل، علیه وی اقامه دعوا نمایند. شخص یا اشخاصی که دعوای علیه مدیرعامل را اقامه می‌کنند. مسئولیت و هزینه اقامه دعوا به عهده آن‌هاست. در صورتی که در دعوا پیروز شوند شخص محکوم موظف به پرداخت هزینه‌ها به آن‌ها می‌شود.

خواهان یا همان شاکی در این دعوا شرکت است. یعنی دعوا علیه مدیرعامل توسط سهامداران باید از طرف شرکت اقامه گردد. نکته مهم در زمینه اقامه دعوا علیه مدیرعامل این است که اساسنامه و مجامع شرکت نمی‌توانند حق سهامداران برای اقامه دعوا علیه مدیرعامل را از آن‌ها سلب کنند. بنابراین با تخلف مدیرعامل و اقامه دعوا علیه وی می‌توانیم مدیرعامل را از شرکت خارج یا عزل نماییم.

ثبت و تغییر مدیرعامل

با توجه به مطالبی که ذکر کردیم یعنی عدم وجود شرایط خاص مدیرعامل، تخلف وی و یا عزل مدیرعامل توسط هیئت‌مدیره و .. امکان عزل و تغییر مدیرعامل وجود دارد. حتی بدون دلیل مثلاً در صورت پایان دوره و مدت مدیریت و یا عدم امکان ادامه همکاری، مدیرعامل تغییر می‌کند.

اما به هر طریق برای خروج و تغییر مدیرعامل از شرکت باید فرایند قانونی در شرکت انجام گیرد. در صورت خروج مدیرعامل از شرکت ابتدا باید صورت جلسات تغییرات شرکت تنظیم گردد. و سپس هیئت‌مدیره یک جلسه من‌باب بررسی این موضوع برگزار کند. در همان زمان هیئت‌مدیره باید مدیرعامل جدید را انتخاب کند. بعد از تنظیم صورت‌جلسه، آن را به اداره ثبت شرکت‌ها تقدیم نمایند. و روزنامه رسمی مربوط به انجام تغییرات در شرکت را منتشر کنند.

برای دریافت مشورت درباره نحوه انجام تغییر مدیر عامل شرکت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عد‌م تمکین در عقد موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عد‌م تمکین در عقد موقت پاسخ دهند.

 

 

سؤالات متداول

دلایل خروج و تغییر مدیرعامل شرکت چیست ؟

عدم وجود شرایط خاص مدیرعامل، تخلف وی و یا عزل مدیرعامل توسط هیئت‌مدیره و حتی بدون دلیل مثلاً در صورت پایان دوره و مدت مدیریت مدیرعامل و یا عدم امکان ادامه همکاری مدیرعامل با شرکت، مدیرعامل تغییر می‌کند.

مدیرعامل کیست و چگونه انتخاب می‌شود ؟

مدیرعامل، مدیریت یک شرکت را بر عهده دارد. کسی که در سمت مدیرعاملی است بیش از سایر هیئت‌مدیره در برابر اشخاص ثالث، به عنوان مدیر نمود دارد. هیئت‌مدیره یا میان خود و یا شخصی خارج از هیئت‌مدیره، مدیرعامل را انتخاب می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره