دسته‌بندی نشده

فرار از نیروی انتظامی | جرم فرار از پلیس

آیا فرار از دست پلیس و نیروی انتظامی جرم محسوب می‌شود؟ آیا در صورتی که پلیس فرمان ایست دهد و از او بگریزیم بر میزان مجازات و جرم ما افزوده خواهد شد؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا فرار از نیروی انتظامی جرم است و به مجازات فرد می‌افزاید یا خیر.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آیا فرار از نیروی انتظامی جرم است ؟

شاید شما هم در اطراف خود دیده‌اید یا برای شما اتفاق بیافتد. موقعیت‌هایی که نیروی انتظامی و پلیس به سراغ جلب فرد متهم یا مجرمی می‌رود. و آن فرد برای نجات خود و عدم دستگیری توسط پلیس بدون توجه به فرمان ضابطین نیروی انتظامی، از دست آن‌ها فرار می‌کند. پرسش این است آیا فرار از پلیس یا نیروی انتظامی جرم محسوب می‌شود؟ و اگر این عمل جرم است آیا مجازاتی به دنبال دارد؟

در پاسخ باید گفت؛ بله. فرار افراد به عنوان متهم یا مجرم از دست نیروی انتظامی و عدم توجه به فرمان ضابطین قانونی جرم محسوب می‌گردد. همچنین هرگونه مقاومت در برابر پلیس و مأموران در زمان انجام وظیفه ایشان نیز جرم است.

مجازات فرار از نیروی انتظامی

با توجه به این‌که عدم توجه به فرمان ایست پلیس و فرار از نیروی انتظامی جرم است قانون برای آن مجازاتی نیز پیش‌بینی کرده است. جرم فرار از نیروی انتظامی منجر به مجازات حبس می‌شود. که با حکم قاضی و دادگاه مدت حبس برای فرار از پلیس 3 سال خواهد بود.

علاوه بر آن اگر فردی به متهم یا مجرم در فرار از دست نیروی انتظامی کمک کند. و یا متهم یا مجرم را از ضابطین قانونی پنهان کند. او هم مرتکب جرم شده است و طبق قانون ایران مجازات خواهد شد. لازم به ذکر است نوع مجازات شخص فراری دهنده را مطابق با نوع جرمی که متهم متواری انجام داده است و همچنین مقام و ارتباط فراری دهنده با متهم متواری تعیین خواهند کرد.

صدور حکم مجازات متهم متواری

همان‌طور که در متن بالا گفتیم فرار از دست نیروی انتظامی و پلیس و عدم توجه به فرمان آن‌ها جرم محسوب می‌شود. و این جرم مجازاتی نیز دارد. اما به هر صورت صدور حکم مجازات توسط دادگاه و بعد از بررسی پرونده انجام می‌شود.

هنگامی که متهم یا مجرم از دست ضابطان قانونی بگریزد. دادگاه هنگام بررسی جرم و پرونده متهم متواری این اقدام وی را نیز به عنوان جرم محکوم می‌کند. اگر فرد متواری، مجرم باشد. و حکم مجازات او توسط دادگاه صادرشده باشد. در این صورت دادگاه علاوه بر اینکه برای ارتکاب جرم حکم مجازات وی را صادر نمود؛ مجازات جرم فرار را نیز به حکم اضافه می‌نماید.

کمک به فرار یا اختفا متهم

در مطلب بالا اشاره کردیم که گاهی افراد مجرم یا متهم، به دلایلی از دستگیری توسط نیروی انتظامی و پلیس می‌گریزند. و به فرمان ضابطین نیروی انتظامی توجه نمی‌کنند. گفتیم که این عمل جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات است. و مجرم علاوه بر مجازات برای جرمی پیشین باید مجازات حبس برای جرم فرار از نیروی انتظامی را هم تحمل نماید.

اما اگر متهم با کمک شخصی از خانواده یا با کمک یک یاز مأمورین اقدام به فرار کرده باشد. در این صورت شخص فراری دهنده نیز مرتکب جرم می‌شود. مطابق با قانون مجازات اسلامی کسی که به متهم یا مجرم کمک کند تا فرار نماید یا از نیروی انتظامی پنهان شود. مرتکب جرم می‌شود و بر اساس همین قانون مجازات می‌گردد.  البته مجازات شخص فراری‌دهنده با توجه به مقام و منصبی که دارد و با توجه به جرمی که متهم مرتکب آن شده است، تعیین می‌شود.

مجازات شخص فراری دهنده متهم متواری

همان‌طور که گفتیم علاوه بر فرار از نیروی انتظامی، کمک به فرار و اختفای متهم و مجرم از پلیس نیز جرم است و مجازات دارد. مجازات فراری دهنده به طور عام در قانون مجازات اسلامی آمده است. اما در برخی قوانین خاص مثل قانون مبارزه با مواد مخدر، نیز با توجه به جرم متهم یا مجرم، مجازاتی برای فراری دهنده ذکرشده است.

برای آشنایی با مجازات و جرم فرار متهم کلیک کنید.

مجازات مامور مراقبت از متهم

قانون مجازات اسلامی با توجه به اینکه فراری دهنده  مأمور حفظ و مراقبت از متهم باشد. و همچنین با توجه به اینکه جرم متهم یا مجرم چه باشد؛ مجازات حبس با مدت زمان متفاوت تعیین نموده است. که بازه زمانی آن از 6ماه تا 10 سال حبس است. همچنین در مواردی که حکم متهم قصاص باشد حبس مأمور تا زمان تحویل فرد متواری است. و اگر دسترسی به متهم به هیچ وجه امکان نداشته باشد مأمور فراری دهنده به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌شود. همچنین با درخواست صاحب حق قصاص موظف به پرداخت دیه خواهد بود.

مجازات افراد عادی

اگر فراری دهنده متهم جز مأمورین مراقبت از متهم نباشد. و یک فرد عادی نظیر دوست یا عضو خانواده به متهم جهت فرار یا اختفای وی، کمک کند مرتکب جرم می‌شود. مجازات فراری دهنده با توجه به جرم متهم متفاوت خواهد بود. اما درمجموع می‌توانیم بگوییم که مجازات حبس در بازه زمانی 3ماه تا دو سال است. مخفی کننده نیز به همین ترتیب از یک ماه تا دو سال حبس با توجه به جرم متهم متواری محکوم می‌شود.

قانون خاص

البته همان‌طور که گفتیم در برخی قوانین خاص نظیر قانون مبارزه با مواد مخدر برای فراری دهنده و مخفی کننده متهم یا مجرم مجازات دیگری ذکرشده است. که میزان حبس آن با قانون مجازات اسلامی تا حدی متفاوت است و یا مجازات های دیگری نظیر شلاق را نیز شامل می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص راهکار حقوقی فرار از نیروی انتظامی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون راهکار حقوقی فرار از نیروی انتظامی پاسخ دهند.

 

 

سؤالات متداول

آیا فرار از نیروی انتظامی و پلیس جرم محسوب می‌شود ؟

بله فرار افراد به عنوان متهم یا مجرم از دست نیروی انتظامی و عدم توجه به فرمان ضابطین قانونی جرم محسوب می‌گردد و مجازات به همراه دارد.

آیا کمک به افراد برای فرار یا اختفا از نیروی انتظامی و پلیس جرم است ؟

بله کسی که به متهم یا مجرم کمک کند تا فرار نماید یا از نیروی انتظامی پنهان شود. مرتکب جرم می‌شود و بر اساس همین قانون مجازات می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره