سایر موضوعات کیفریکیفری

جرم خرید وفروش دارو‌های غیرمجاز و مجازات آن

آیا خرید و فروش دارو‌‌های غیرمجاز در ایران جرم می‌باشد؟ آیا برای خریدوفروش داروهای غیرمجاز در ایران مجازاتی تعیین‌شده است؟ مجازات فروش و توزیع داروها به صورت غیرمجاز در قانون ایران چیست؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به مسئله خریدوفروش داروهای غیرمجاز و جرم و مجازات آن در قانون ایران بپردازیم. اگر در این خصوص دچار مشکلات حقوقی شده اید حتما از خدمات وکیل پایه یک دادگستری مجموعه وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جرم خرید وفروش داروهای غیرمجاز

خرید و فروش و توزیع داروها در ایران باید با مجوز رسمی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش انجام گیرد. اگر دارویی بدون مجوز رسمی از این نهاد خریداری شود و در ایران به فروش برسد غیرمجاز و غیرقانونی است. به عبارتی دیگر واردات و صادرات داروهای بدون مجوز از وزارت بهداشت غیرقانونی و جرم است. برای خرید و فروش داروهای غیرمجاز مطابق قانون ایران مجازات نیز تعیین‌شده است.

در زمان کشف محموله‌های دارویی غیرمجاز، جهت تعیین و تکلیف قابلیت مصرف آن‌ها به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود. و داروها به نفع وزارت بهداشت ضبط می‌شوند.

برای آشنایی با نحوه برخورد با جرم عمدی و غیر عمدی کلیک کنید.

موضوع جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز چیست ؟

موضوع جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز همان‌طور که از عنوان آن مشخص است؛ دارو و مواد دارویی است. همان‌طور که گفتیم خریدوفروش دارو باید با مجوز وزارت بهداشت انجام گیرد. و آن دسته از داروها که بدون مجوز صادر و وارد می‌شوند. و در ایران به فروش می‌رسند داروهای غیرمجاز هستند.

اسامی و مشخصات این داروها توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود. لازم به ذکر است تمامی فراورده‌هایی که با عنوان تقویتی و تحریک‌کننده و ویتامین‌ها و … نیز جز اقلام دارویی محسوب می‌گردند. لذا آن دسته از فراورده‌هایی که اسامی آن‌ها توسط وزارت بهداشت اعلام شود؛ به عنوان داروی غیرمجاز محسوب و خریدوفروش آن ممنوع است.

جرم خرید و فروش غیرمجاز دارو توسط چه کسانی انجام ‌می‌شود؟

دامنه افرادی که مشمول جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز می‌شوند گسترده است. به عبارتی برای این جرم مصادیق وسیعی از مرتکبین به جرم وجود دارد. و ویژگی یا صفت خاصی در قانون برای مرتکبین به جرم خرید و فروش دارو غیرمجاز نیامده است. اما به طور کلی و از جهت تعیین مجازات می‌توانیم مرتکبین به جرم خرید و فروش داروی غیرمجاز را به دو دسته تقسیم کنیم. که این دو دسته شامل: الف؛ افراد عادی جامعه. ب؛مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو می‌شوند.

برای آشنایی با مجازات جرم حمل مواد مخدر کلیک کنید.

مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین ساخت و تهیه و توزیع دارو

اگر افرادی که مرتکب جرم خرید و فروش دارو غیرمجاز می‌شوند. از مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات امور پزشکی و دارویی خوردنی و آشامیدنی باشند. و یا از مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو و تجهیزات پزشکی باشند. در این صورت طبق قانون مجازات آن‌ها تشدید خواهد شد. و برای ارتکاب به جرم خریدوفروش داروی غیرمجاز، متحمل مجازات سنگین‌تری می‌شوند.

بر اساس قانون اگر افراد مذکور مرتکب جرم خریدوفروش داروهای غیرمجاز شوند. یا در توزیع و ارائه خدمات درمانی کوتاهی نمایند. و اعمال ایشان موجب ایجاد اخلال در نظام توزیع دارو گردد. علاوه بر مجازات مقرر برای خریدوفروش داروهای غیرمجاز از اشتغال در حرفه خود به مدت یک تا ده سال محروم خواهند شد.

برای آشنایی با جرم قاچاق کالا و ارز کلیک کنید.

مجازات جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز چیست ؟

در قانون ایران برای جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز مجازات و جریمه نقدی پیش‌بینی شده است. اما میزان این مجازات با توجه به این که مرتکب جرم چه کسی باشد و چه ویژگی‌هایی داشته باشد؛ متغیر خواهد بود. پیش‌تر اشاره کردیم افرادی که مرتکب جرم خریدوفروش داروهای غیرمجاز می‌شوند در یک تقسیم‌بندی کلی شامل افراد عادی جامعه و مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو می‌شوند.

علاوه بر تقسیم‌بندی مذکور مسئله دفعات ارتکاب به جرم نیز در میزان مجازات تأثیرگذار است. به عبارتی این نکته که مرتکب برای اولین بار دست به ارتکاب جرم خریدوفروش دارو می‌زند. یا سابقه تکرار این جرم را دارد؛ در تعیین میزان مجازات دارای اهمیت است.

اگر مجرم یکی از مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو باشد. یا سابقه تکرار جرم خریدوفروش دارو غیرمجاز را داشته باشد. به عنوان ویژگی‌های تشدیدکننده مجازات مشمول مجازات سنگین‌تری خواهد شد. اما در مجموع می‌توانیم بگوییم که مجازات خرید و فروش داروهای غیرمجاز شامل جزای نقدی از 5 تا 100 میلیون ریال و یا دو برابر میزان قیمت داروهای کشف‌شده می‌شود. همچنین مجازات محرومیت از اشتغال به مدت 1 تا 10 سال. که برای مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو در نظر گرفته می‌شود.

دادگاه صالح جهت رسیدگی به جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز

در ایران دادگاه‌های مختلفی اعم از دادگاه‌های خانواده، عمومی کیفری و … وجود دارند. و هریک در بررسی موضوعات مشخصی از دعاوی و شکایات فعالیت می‌نمایند. بنابراین رسیدگی به هر یک از دعاوی و شکایت قانونی در ایران باید توسط دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به موضوع آن پرونده را دارد بررسی شود. پرسش این است در بررسی جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز کدام دادگاه در ایران صلاحیت رسیدگی دارد؟

بر اساس قانون تمامی جرائمی که مربوط به قانون و مقررات امور پزشکی، دارویی، خوردنی و آشامیدنی می‌شوند. که یکی از مصادیق آن خریدوفروش داروهای غیرمجاز است. باید در دادگاه انقلاب مورد بررسی قرار گیرند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد جرم خرید و فروش داروهای غیرمجاز ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص داروهای غیرمجاز، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون داروهای غیرمجاز پاسخ دهند.

 

 

سؤالات متداول

جرم خریدوفروش داروهای غیرمجاز چیست ؟

اگر دارویی بدون مجوز رسمی از وزارت بهداشت خریداری شود و در ایران به فروش برسد غیرمجاز و غیرقانونی است. به عبارتی دیگر واردات و صادرات داروهای بدون مجوز از این نهاد غیرقانونی و جرم است.

مجازات جزم خریدوفروش داروهای غیرمجاز چیست ؟

مجازات با توجه به ویژگی‌های تشدید مجازات مجرم متغیر است. اما در مجموع مجازات خریدوفروش داروهای غیرمجاز شامل جزای نقدی از 5 تا 100 میلیون ریال و یا دو برابر میزان قیمت داروهای کشف‌شده است. همچنین مجازات محرومیت از اشتغال به مدت 1 تا 10 سال. که برای مسئولین موضوع ماده 3 قانون مقررات پزشکی و مسئولین مراکز ساخت و تهیه و توزیع دارو در نظر گرفته می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره