تجاریسایر موضوعات تجاری

کد نقش تجاری | ثبت نام و دریافت کد نقش تجاری

کد نقش تجاری چیست؟ این کد چه اهمیتی برای تاجران دارد؟ مطابق قانون و مصوبات کشوری، یکی از مواردی که تاجران موظف به رعایت آن هستند. دریافت کد مخصوص تحت عنوان کد نقش تجاری می‌باشد. یک پرسش اساسی این است که آیا تاجران بدون دریافت این کد می‌توانند فعالیت تجاری خود را در کشور ادامه دهند یا خیر. در ادامه این مطلب قصد داریم به معرفی کد نقش تجاری و کاربرد آن بپردازیم. برای دریافت خدمات از وکیل کار کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

معرفی کد نقش تجاری

کد نقش تجاری، توسط سامانه جامع تجارت ایران برای تاجران صادر می‌شود. این کد بیانگر آن است که فعالیت تجاری یک تاجر قانونی است. و همچنین به‌واسطه کد نقش تجاری، فعالیت‌های تاجران داخلی توسط سامانه جامع تجارت کنترل و رصد می‌شود.

کلیه تاجران اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، باید اطلاعات و همچنین مجوزهای فعالیت‌های تجاری خود را مطابق قانون در سامانه جامع تجارت ایران ثبت نمایند. بدین ترتیب تاجران با ثبت اطلاعات تجاری و مجوزهای خود در سامانه مذکور وجه قانونی به فعالیت‌های تجاری خود می‌بخشند.

با ثبت اطلاعات تاجر در سامانه جامع تجارت ایران، یک کد به نام کد نقش تجاری به تاجر تعلق می‌گیرد. این کد درواقع تأییدیه قانونی برای فعالیت‌های تجاری تاجر است. بر اساس قانون ایران تاجرانی که در داخل ایران فعالیت دارند. اما فاقد کد نقش تجاری‌اند فعالیت تجاری برای آن‌ها ممنوع است. همچنین بدون دریافت کد نقش تجاری، فعالیت تاجران در بورس کالا نیز ممنوع خواهد بود.

نحوه دریافت کد نقش تجاری

همان‌طور که گفتیم تاجران جهت انجام فعالیت تجاری خود زیر پوشش قانون موظف به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت ایران هستند. و این سامانه پس از ثبت اطلاعات و فعالیت‌های تجار، به تاجران کد نقش تجاری اعطا می‌کند. این کد تأییدیه‌ای قانونی برای فعالیت‌های تجاری تاجران محسوب می‌شود. و بدون دریافت کد فعالیت‌های تجاری تاجر در داخل غیرقانونی و ممنوع است.

بنابراین کلیه تاجران جهت انجام فعالیت تجاری در ایران نیازمند به دریافت کد نقش تجاری هستند. نحوه دریافت کد نقش تجاری را به صورت غیرحضوری و با مراجعه به سایت سامانه جامع تجارت ایران به 7 مرحله تقسیم می‌شود. در ادامه مراحل و نحوه دریافت این کد را تشریح می‌کنیم.

برای آشنایی کاربرد سامانه توسعه تجارت کلیک کنید.

مرحله اول

گام اول برای دریافت کد نقش تجاری مراجعه به سامانه جامع تجارت ایران به نشانی اینترنتی ntsw.ir می‌باشد. با ورود به سامانه در قسمت ثبت‌نام گزینه ثبت‌نام کاربران ایرانی را انتخاب نمایید. البته اگر پیش‌ازاین در سامانه ثبت‌نام کردید بر روی گزینه ورود کلیک کنید  و با ورود کد ملی و رمز عبور در فیل مخصوص آن وارد سایت شوید. شما می‌توانید اطلاعات خود را پس از ثبت‌نام در قسمت فرم ثبت‌نام به طور کامل مشاهده نمایید. و در صورت نیاز آن را ویرایش کنید.

برای آشنایی با نحوه دریافت کارت بازرگانی کلیک کنید.

مرحله دوم از دریافت کد نقش تجاری

با ورود به سایت و پس از انتخاب گزینه ثبت‌نام کاربران ایرانی، شما به صفحه بعدی در سایت منتقل خواهید شد. در این صفحه یک فرم به شما نمایش داده می‌شود. که شما موظف هستید اطلاعات موردنیاز و خواسته‌شده را کامل نمایید. و درنهایت با انتخاب گزینه “ذخیره اطلاعات و ادامه” به مرحله بعدی انتقال داده شوید.

مرحله سوم

مرحله سوم ثبت‌نام و دریافت کد نقش تجاری از سامانه جامع تجارت ایران، اعتبار سنجی شماره تلفن همراه شما می‌باشد. اعتبار سنجی شماره تماس شما به دو روش قابل انجام است.

روش اول صحت سنجی شماره تلفن از طریق ارسال کد اعتبار سنجی به شماره تلفن همراه است. با انتخاب این روش، شما شماره تلفن همراه خود را در فیلد مورد نظر وارد می‌کنید. سپس یک کد تائید دریافت خواهید کرد که باید کد تائید را در قسمت مربوطه وارد نمایید. تا بدین ترتیب شماره تلفن همراه شما اعتبار سنجی شود.

روش دوم اعتبار سنجی شماره تلف همراه از طریق شماره‌گیری کد USSD است. با انتخاب این روش، سایت یک کد USSD به شما نشان می‌دهد.با شماره‌گیری این کد با شماره تلفن همراه خود یک کد تائید در گوشی شما نمایان می‌گردد. این کد تائید را در قسمت مربوطه در سامانه وارد نمایید. تا بدین ترتیب صحت سنجی انجام گیرد و به مرحله بعد انتقال یابید.

مرحله چهارم

در گام چهارم از دریافت کد نقش تجاری، شما با انجام هر سه مرحله قبلی صفحه کاربری برای شما در سایت ایجاد می‌شود. و شما به صفحه کاربری مخصوص خود در سایت انتقال پیدا می‌کنید. در اینجا باید گزینه عملیات پایه را انتخاب نمایید تا فرایند دریافت کد نقش تجاری شروع شود. پس از انتخاب عملیات پایه، بر روی گزینه بارگذاری صلاحیت‌ها را کلیک کنید.

مرحله پنجم

با انتخاب گزینه بارگذاری صلاحیت‌ها به صفحه جدیدی انتقال داده می‌شوید. در این صفحه شما باید گزینه فعالیت تجاری جدید را انتخاب نموده تا در مرحله بعد فعالیت‌های تجاری خود را در آن ثبت نمایید.

مرحله ششم از دریافت کد نقش تجاری

در قسمت فعالیت تجاری جدید، شما وارد صفحه‌ای خواهید شد که در آن باید اطلاعات خواسته‌شده را در مورد فعالیت تجاری خود تکمیل نمایید. توجه کنید که در این مرحله انتخاب درست حوزه فعالیت شما به عنوان تاجر بسیار اهمیت دارد. شماره تماس و کد پستی مندرج در مجوز فعالیت تجاری شما ازجمله اطلاعاتی است که باید در این صفحه تکمیل نمایید. درنهایت پس از تکمیل اطلاعات گزینه افزودن مجوزهای فعالیتی و بعدازآن گزینه ثبت اطلاعات را انتخاب کنید. تا بدین ترتیب به مرحله آخر دریافت کد نقش تجاری انتقال یابید.

مرحله هفتم

با انتخاب گزینه ثبت درخواست، درخواست شما مبنی بر دریافت کد نقش تجاری ثبت می‌گردد. سپس مدت 15 دقیقه تا 24 ساعت لازم است تا درخواست شما موردبررسی قرار گیرد. درصورتی که درخواست شما برای دریافت کد نقش تجاری تائید شود؛ کد نقش تجاری مخصوص شما در همین سایت ntsw.ir و در قسمت بارگذاری صلاحیت‌ها، قرار می‌گیرد و قابل مشاهده خواهد بود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

کد نقش تجاری چیست ؟

کد نقش تجاری، توسط سامانه جامع تجارت ایران برای تاجران صادر می‌شود. این کد بیانگر آن است که فعالیت تجاری یک تاجر قانونی است

آیا بدون کد نقش تجاری، تاجر اجازه فعالیت تجاری قانونی خواهد داشت ؟

بر اساس قانون ایران تاجرانی که در داخل ایران فعالیت دارند. اما فاقد کد نقش تجاری‌اند فعالیت تجاری برای آن‌ها ممنوع است. همچنین بدون دریافت کد نقش تجاری، فعالیت تاجران در بورس کالا نیز ممنوع خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره