آشنایی با مراجع دادگستریآشنایی با مراجع غیر قضایی

استشهاد نامه چیست | انواع و نحوه نگارش استشهاد نامه

آیا می‌دانید که استشهاد نامه چیست؟ تاکنون نیازمند به تهیه استشهادنامه شده‌اید؟ استشهادنامه یک برگه یا یک فرم است. که در آن برگه شاهدان وقوع یک حادثه، مشاهدات خود را در آن فرم می‌نویسند. در پایین برگه اثرانگشت خود را درج و به امضا می‌رسانند. انواع مختلفی از استشهادنامه وجود دارد. که در روند رسیدگی یک پرونده در دادگاه‌ها و محاکم قضایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم به معرفی استشهادنامه، نحوه نگارش آن و انواع استشهادنامه را معرفی کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

استشهاد نامه چیست ؟

برگه استشهادنامه، به فرم یا برگه‌ای می‌گویند. که در آن شاهدان وقوع یک رخداد تمامی شواهد و مشاهدات خود از آن حادثه را در برگه می‌نویسند و امضا می‌کنند. بنابراین استشهادنامه یعنی فردی اظهارنظری داشته باشد و در آن برگه رسماً اعلام آمادگی کند که من شاهد می‌شوم.

استشهادنامه در روند بررسی پرونده‌های محاکم دادگاهی استفاده می‌شوند. مثلاً اگر شما فردی را به عنوان شاهد برای پرونده دعوا خود به دادگاه معرفی کنید. این فرد در دادگاه شواهد خود را روی یک برگه یادداشت می‌کند. و در پایین برگه اثرانگشت خود و امضای خود را درج می‌نماید.استشهادنامه دارای انواع مختلفی است و به طبع کاربردهای مختلفی نیز دارد. مثلاً از انواع مهم استشهادنامه می‌توانیم به استشهادنامه محلی اشاره کنیم.

انواع استشهاد نامه

همان‌طور که در مطالب قبلی اشاره کردیم استشهادنامه یعنی فردی اظهارنظری راجع به یک رخداد داشته باشد و این مشاهدات و نظرات خود را در قالب یک برگه نگارش نماید و به امضا رساند. استشهادنامه‌ها که در دعاوی و محاکم قضایی و برای بررسی پرونده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شامل انواع مختلفی می‌شوند که دارای کاربردهای مختلفی نیز هستند.

یکی از مشهورترین انواع استشهادنامه‌ها که احتمالاً نام آن را شنیده‌اید؛ استشهادنامه محلی می‌باشد. استشهادنامه محلی یک برگه یا فرم است. که توسط افراد شناخته‌شده و یا ریش‌سفیدان محله نگارش می‌شود. این افراد به عنوان شاهدان یک رخداد یا یک پرونده و دعوای قضایی مشاهدات و اظهار نظرات خود را می‌نویسند. و این استشهادنامه نگارش شده توسط تمامی شاهدان و ریش‌سفیدان محل امضا می‌گردد. تا در روند رسیدگی پرونده مذکور مورد استفاده دادگاه و قاضی قرار بگیرد.

از انواع دیگر استشهادنامه‌ها علاوه بر استشهادنامه محلی، می‌توانیم این موارد را نیز نام ببریم. استشهادنامه محل سند ازدواج،  استشهادنامه در مورد موضوع حضور در دفترخانه‌ها، استشهادنامه اعسار، استشهادنامه در مورد درخواست دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی در روستا، استشهادنامه انحصار ورثه و ..

نحوه نگارش استشهاد نامه

چگونه می‌توانیم در مواقع لزوم اقدام به نگارش یک استشهادنامه نماییم؟ بهتر است برای نگارش یک استشهادنامه از یک مشاور حقوقی و یا وکیل با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. اما در نگارش استشهادنامه خوب است بدانید که رعایت برخی موارد و نکات بسیار اهمیت دارد. از جمله مواردی که توجه به آن در نگارش استشهادنامه مهم است. می‌توانیم به نگارش دقیق مشخصات فرد شاهد یعنی نام و نام خانوادگی، شماره ملی و … اشاره کنیم.

همچنین نکته مهم‌تر در نگارش استشهادنامه شرح دقیق و با جزئیات واقعه و شواهد می‌شود. شاهد باید بدون کم‌وکاست و باصداقت تمامی مشاهدات خود را از حادثه و رخداد مذکور در برگه استشهادنامه بنویسد. توجه داشته باشید شهادت دروغ و نگارش استشهادنامه دروغین و ارائه آن به دادگاه جرم محسوب می‌شود.‌

برای آشنایی با نحوه نوشتن استشهاد نامه برای اثبات بی گناهی کلیک کنید.

نمونه نگارش متن استشهاد نامه

همان‌طور که اشاره کردیم برای نگارش استشهادنامه بهتر است از یک متخصص راهنمایی بگیرید. و در زمان نگارش نیست باید دو نکته مهم یعنی درج دقیق مشخصات شاهد و شرح کامل وقایع را در نظر داشته باشید. اطلاعات و مشخصات شاهد شامل نام و نام خانوادگی او و اطلاعات هویتی نظیر شماره کد ملی وی می‌شود.

همچنین شاهدان در زمان گزارش و نگارش شرح وقایع باید توجه داشته باشند. که درج اطلاعات و شهادت دروغ در استشهادنامه به عنوان گمراه کردم دادگاه و جلوگیری از رسیدن به عدالت و حقیقت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین جرم است و قانون برای آن مجازات تعیین نموده است. بنابراین شاهدان در صورت ارائه اظهارات دروغ با حکم قاضی به مجازات شهادت دروغ نظیر حبس محکوم می‌شوند. در برگه استشهادنامه به صورت نمونه می‌توانید این‌گونه بنویسید که:

بسمه‌تعالی

با احترام اینجانب …….. (درج کامل مشخصات و کد ملی شاهد یا شاهدان) با آگاهی کامل نسبت به حرمت شرعی و مجازات قانونی که برای شهادت دروغ وجود دارد. گواهی (شهادت) می‌دهم که ….(شرح کامل وقایع). اینجانب برای اظهارات خود حاضر به ادای شهادت شرعی و بیان سوگند در محضر محترم دادگاه هستم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

استشهادنامه چیست ؟

برگه استشهادنامه، به فرم یا برگه‌ای می‌گویند. که در آن شاهدان وقوع یک رخداد تمامی شواهد و مشاهدات خود از آن حادثه را در برگه می‌نویسند و امضا می‌کنند.

انواع استشهادنامه چیست ؟

علاوه بر استشهادنامه محلی، می‌توانیم به استشهادنامه محل سند ازدواج،  استشهادنامه در مورد موضوع حضور در دفترخانه‌ها، استشهادنامه اعسار، استشهادنامه در مورد درخواست دفترچه‌های بیمه خدمات درمانی در روستا، استشهادنامه انحصار ورثه و .. اشاره کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره