سایر موضوعات کیفریکیفری

شکایت سقط جنین از همسر

شکایت سقط جنین از همسر چه مراحلی دارد؟ امروزه به علت وجود مسائل و مشکلات مختلف علی‌الخصوص مشکلات اقتصادی آمار سقط‌جنین رو به افزایش است. در کشور ما ایران سقط‌جنین به صورت عمدی و غیر عمد توسط پدر یا مادر یا اشخاص غیر آن دو انجام گیرد؛ جرم تلقی می‌شود. البته سقط‌جنین در مواردی و با شرایط خاص قانوناً تجویز می‌گردد که به آن سقط درمانی می‌گویند. اما در مواردی که سقط‌جنین به عنوان جرم در نظر گرفته می‌شود بحث شکایت از سقط‌جنین هم پیش می‌آید. به ویژه زمانی که یکی از والدین راضی به سقط‌جنین نباشد. در ادامه این مطلب به موضوع شکایت سقط جنین از همسر می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شکایت سقط جنین از همسر

سقط‌جنین یعنی جنین را در هر مرحله‌ای از رشد که باشد و پیش از موعد طبیعی تولد از رحم مادر خارج کنند؛ به نحوی که جنین زنده نماند. به عبارتی دیگر سقط‌جنین به معنی اتلاف جنین است. توجه داشته باشید گاهی ممکن از جنین پیش از موعد متولد شود اما زنده بماند. پس شرط مهم سقط این است که زنده متولد نشود. سقط‌جنین به انواع عمدی، غیرعمدی و درمانی تقسیم می‌شود. به جز سقط‌جنین درمانی باقی انواع سقط در قانون غیرقانونی است و مجازات دارد. و امکان شکایت برای انجام این جرم وجود دارد.

برای آگاهی از حقوق جنین کلیک کنید.

گاهی ممکن است عمل سقط‌جنین توسط زن و به صورت ارادی انجام شود. بدون اینکه مجوز قانونی وجود داشته باشد این سقط جرم محسوب می‌گردد. مثلاً در شرایطی که زوجین در شرف طلاق هستند و تصمیم بر ادامه زندگی مشترک خود ندارد. ممکن است زن اقدام به سقط‌جنین نماید. در این صورت یا به هر دلیلی که زن به صورت ارادی اقدام به سقط‌جنین نماید مرد می‌تواند علیه همسرش شکایت‌نامه تنظیم نماید.

گاهی نیز ممکن است مرد یعنی پدر جنین، موجب سقط‌جنین همسرش شود. که راه شکایت زن از سقط‌جنین توسط زوج نیز باز است. در هر صورت شکایت از سقط‌جنین نیازمند تنظیم شکوائیه است. برای تنظیم شکایت‌نامه افراد می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایند و شکایت‌نامه خود را تنظیم کنند.

برای آشنایی با نحوه صدور حکم سقط جنین کلیک کنید.

شکایت سقط جنین از همسر و مجازات پدر برای سقط جنین

اگر یک پدر به هر دلیلی به صورت عمد یا غیر عمد موجب سقط‌جنین شود مرتکب جرم شده است و مجازات می‌شود. بنابراین امکان شکایت از وی توسط همسرش برای سقط‌جنین وجود دارد. در صورتی که سقط‌جنین توسط مرد عمدی انجام شود. او مانند سایر افراد محکوم به پرداخت دیه و همچنین تعزیر و حبس می‌شود. همچنین اگر سقط‌جنین توسط پدر به صورت غیرعمدی رخ دهد. به عنوان مجازات مرد تنها به پرداخت دیه محکوم خواهد شد.

برای آشنایی با نحوه تعیین مقدار دیه سقط جنین کلیک کنید.

مجازات مادر برای سقط جنین بدون اجازه همسر

اگر جنین به علت بیماری مادرزادی یا خطر برای مادر، با اجازه پزشک سقط شود. به این نوع از سقط‌جنین، سقط درمانی می‌گوییم. و مادر می‌تواند بدون اجازه همسرش اجازه سقط را صادر نماید در سقط درمانی اجازه مادر کافی است. بنابراین در سقط درمانی مرد نمی‌تواند از همسرش برای سقط‌جنین شکایت کند.

اما اگر جنین به صورت غیرقانونی و بدون اطلاع پدر سقط گردد، زوج می‌تواند از همسرش برای سقط شکایت نماید. نکته قابل‌توجه این است که مجازات سقط‌جنین چه عمدی چه غیرعمدی تنها شامل دیه و تعزیر حبس می‌شود. که با توجه به شرایط سقط و مراحل رشد جنین مدت حبس و میزان دیه متفاوت است. و به طور کلی برای جرم سقط‌جنین، حتی بعد از اینکه روح در جنین دمیده شود؛ مجازات قصاص وجود ندارد.

حال آنکه مجازات مادر جنین در صورت سقط‌جنینش متفاوت است. مادر جنین چه به صورت عمدی و چه به صورت غیرعمدی یا همان خطای محض سقط نماید. بر اساس قانون مجازات اسلامی تنها پرداخت دیه است. ماده 718 قانون مجازات اسلامی آورده است که:« هرگاه زنی جنین خود را در هر مرحله‌ای که باشد به عمد، شبه عمد یا خطا از بین ببرد دیه جنین حسب مورد توسط مرتکب یا عاقله او پرداخت می‌شود.»

برای آشنایی کامل با مفاد جرم سقط جنین کلیک کنید.

تنظیم شکایت نامه برای سقط جنین از همسر

همان‌طور که گفتیم برای شکایت سقط‌جنین مانند سایر جرائم باید حتماً یک شکایت‌نامه یا شکوائیه تنظیم کرد. شکایت‌نامه برای سقط‌جنین از نظر ساختار با شکایت‌نامه سایر جرائم تفاوتی ندارد. در تنظیم شکایت‌نامه باید مشخصات افراد مربوطه یعنی شاکی و مشتکی‌عنه درج شود. و سپس عنوان مجرمانه، زمان و مکان وقوع جرم، شرح ماوقع نوشته شود. همچنین ادله لازم برای اثبات شکایت نیز به آن پیوست گردد. ادله اثبات برای سقط‌جنین می‌تواند شهادت دو نفر یا فیلم و عکسی که دلالت بر اثبات وقوع جرم سقط‌جنین دارد؛ باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

آیا امکان شکایت از همسر برای سقط‌جنین وجود دارد ؟

اگر به هر دلیلی که زن به صورت ارادی اقدام به سقط‌جنین نماید مرد می‌تواند علیه همسرش شکایت‌نامه تنظیم نماید. گاهی نیز ممکن است مرد یعنی پدر جنین، موجب سقط‌جنین همسرش شود. که راه شکایت زن از سقط‌جنین توسط زوج نیز باز است.

مجازات پدر و مادر برای سقط‌جنین چیست ؟

برای پدر در صورت سقط‌جنین عمدی مجازات حبس و دیه حکم می‌شود. و در صورت سقط‌جنین غیرعمدی و خطای محض، تنها مجازات دیه حکم می‌شود. اما برای مادر جنین، در صورت سقط عمدی یا غیر عمد تنها پرداخت دیه حکم می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره