سایر موضوعات کیفریکیفری

رفع شکایت و اعتراض به جرم کشف حجاب

رفع شکایت و اعتراض به پیامک کشف حجاب از چه طریقی انجام می‌شود؟ طبق قانون ایران رعایت حجاب در محیط اجتماعی الزامی است. و کشف حجاب یک جرم تلقی می‌شود. در سال‌های اخیر این مسئله در کشور بیشتر مورد بحث قرار گرفته است. و بدحجابی یا کشف حجاب در خودروها نیز به عنوان جرم تلقی و پیگیری می‌شود. گاهی صاحبان خودرو با پیامک‌هایی روبه‌رو می‌شوند که مربوط به کشف حجاب در خودرو است. حال پرسش این است که چگونه می‌توانیم نسبت به شکایت علیه جرم کشف حجاب اعتراض کنیم؟ یا چگونه رفع شکایت نماییم؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

رفع شکایت و اعتراض به جرم کشف حجاب

سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی قانون حجاب تصویب شد. در ابتدا مجازات کشف حجاب شلاق بود. اما پس از مدتی مجازات کشف حجاب از شلاق تبدیل به حبس و جریمه نقدی شد. بدین ترتیب عمل کشف حجاب در ایران مطابق قانون جرم است. و رعایت حجاب در مکان‌های عمومی الزامی است. کسی که علیه او بابت کشف حجاب شکایتی مطرح شده است، در ابتدا ابلاغیه برای مراجعه به پلیس دریافت می‌کند. می‌تواند با مراجعه به پلیس امنیت اخلاق فرم اعتراض دریافت نموده و نسبت به اعلام جرم اعتراض خود را ثبت نماید. و بهتر است برای باقی مراحل با یک مشاور حقوقی و وکیل مشورت نماید.

خوب است بدانید که خودرو هم در معابر عمومی به عنوان مکان عمومی محسوب می‌گردد. ارسال پیامک عدم رعایت حجاب به صاحبان خودرو افراد بیانگر همین موضوع است. البته دریافت پیامک برای اولین بار به صاحبان خودرو تنها به معنی تذکر می‌باشد. در صورت تکرار و ارسال مجدد پیام لازم است که فرد به کلانتری مراجعه نماید. و پس از ارائه کد تخلف دریافتی، تعهد کتبی ارائه نماید. پس از ثبت تعهد کتبی توقیف خودرو انجام نمی‌شود.

فرد باید برای ثبت تعهد کتبی به پلیس امنیت اخلاق مراجعه نماید. برای ثبت تعهد کتبی فرد تا یک ماه فرصت دارد. کسی که ابلاغیه از طریق پیامک مربوط به کشف حجاب در خودرو به او ارسال شده؛ پس از گذشت یک ماه و عدم ثبت تعهد کتبی، خودرو وی توسط پلیس توقیف می‌گردد. پس از آن مالک موظف می‌شود برای رفع شکایت و اعتراض به کشف حجاب مراحل قانونی که شامل پرداخت خلافی‌ها می‌شود را طی نماید.

برای آشنایی با پیامدهای جرم کشف حجاب در خودرو کلیک کنید.

رفع شکایت و اعتراض به مجازات و جریمه کشف حجاب

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم؛ عدم رعایت حجاب شرعی از نظر قانون ایران جرم انگاشته می‌شود. بنابراین فردی که اقدام به کشف حجاب در مکان عمومی نماید مرتکب جرم شده است. در نتیجه ارتکاب به این جرم فرد متخلف مجازات می‌شود.

مجازات جرم کشف حجاب در ماده 638 قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. توجه داشته باشید قانون حجاب، برای تمام زنان و دخترانی که در قلمرو حاکمیت جمهوری اسلامی هستند با هر تابعیت و دینی که دارند اعمال می‌شود. بنابراین تمامی دختران و زنان ایرانی در داخل کشور موظف به رعایت حجاب‌اند. در ادامه مجازات ها را شرح داده ایم. شما برای دریافت سبک ترین رای قاضی نیاز به یک وکیل حقوقی دارید.

ماده 638 قانون مجازات اسلامی

بر اساس این ماده قانون زنان و دخترانی که بدون رعایت حجاب در مکان عمومی حاضر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا  شلاق تا 74 ضربه محکوم می‌شوند. البته در تبصره اصلاحی این ماده به جای مجازات شلاق جزای نقدی قرار داده شده است. این قانون و مجازات توسط قاضی برای فرد مجرم اعمال می‌شود. قاضی می‌تواند مجازات حبس، جریمه نقدی و یا حتی شلاق را در نظر بگیرد.

متن ماده: « هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر کیفر عمل به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (74) ضربه شلاق محکوم می‌گردد و در صورتی که مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نمی‌باشد ولی عفت عمومی را جریحه‌دار نماید فقط به حبس از ده روز تا دو ماه یا تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

تبصره [جزای نقدی اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۰۸]- زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از 2000000 تا 10000000 ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد. »

چه کسانی می‌توانند شما را متهم به جرم کشف حجاب نمایند ؟

کشف حجاب جنبه عمومی دارد. به این معنی که هم مردم عادی و هم دادستان توانایی اعلام جرم و تقاضای رسیدگی به جرم را خواهند داشت. جهت متهم کردن یک فرد به جرم کشف حجاب باید مدرکی نظیر فیلم یا عکس از شخص، موجود باشد. مدارک مربوطه به جرم کشف حجاب با ذکر زمان و مکان وقوع جرم باید به دادسرای ارشاد ارائه شود.

ارائه نمودن مدارک باید توسط کسانی صورت گیرد که از مسئله بی‌حجابی در زندگی خود دچار آسیب شده‌اند. در غیر این صورت سایر افراد تنها می‌توانند جرم را اعلام نمایند. در چنین مواردی اینکه جرم واقعاً رخ داده یا نه توسط مراجع قضایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

گام اول برای اعتراض به جرم کشف حجاب چیست ؟

با مراجعه به پلیس امنیت اخلاق فرم اعتراض دریافت نموده و نسبت به اعلام جرم اعتراض خود را ثبت نماید.

مجازات جرم کشف حجاب چیست ؟

مجازات جرم کشف حجاب معمولاً حبس و جزای نقدی است ممکن است با تشخیص قاضی مجازات شلاق هم در نظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره