تجاریسایر موضوعات تجاری

رجیستری گوشی چیست ؟ | آموزش ریجیستری گوشی همراه

رجیستری گوشی چیست؟ مقصود از رجیستری یک گوشی ثبت آن با یک شماره موبایل و به نام یک شخص است. گوشی‌های موبایل در ایران وارداتی هستند. بنابراین تنها گوشی‌هایی که قانونی وارد ایران می‌شوند قابل رجیستری هستند. از آنجا که عدم انجام رجیستری گوشی محدودیت‌هایی را برای دارنده گوشی ایجاد می‌کند. بنابراین این عمل به نحوی مانع از خریدوفروش کالای قاچاق نیز می‌شود. در ادامه این مطلب به معرفی کامل رجیستری گوشی خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عملیات رجیستری گوشی

رجیستری گوشی درواقع به معنی ثبت اصالت گوشی می‌باشد. و این عملیات ثبت به این صورت است که کد IMEI گوشی موبایل خود را که معمولاً روی جعبه آن درج شده است. در سامانه همتا به نام خود و به یک شماره تلفن ثبت نمایید. از آنجا که اغلب گوشی‌های موبایل در ایران وارداتی هستند. قابل ذکر است که تنها گوشی‌هایی را می‌توانیم رجیستری کنیم که به صورت قانونی وارد شده باشند.

راه‌اندازی طرح رجیستری در ایران با هدف جلوگیری از قاچاق و محدود کردن دست دلالان در بازار موبایل به اجرا درآمد. بنابراین رجیستری موبایل در ایران اجباری است. وقتی برای اولین بار تلفن همراه خود را روشن کردید. دستگاه شما در سیستم شناسایی می‌گردد. پس از شناسایی شما حدود یک ماه فرصت دارید تا اصلت گوشی را در سامانه همتا ثبت نمایید. معمولاً سامانه همتا به شماره فعال در گوشی موبایل با ارسال پیامک، شناسایی دستگاه و الزام شما به ثبت اصالت را اعلام می‌نمایند. درصورت عدم انجام رجیستری محدودیت‌هایی برای استفاده از سیم‌کارت ایجاد می‌شود.

کد IMEI چیست ؟

برای تعریف کد IMEI باید گفت. برای تمامی گوشی‌های موبایل به صورت اختصاصی یک کد عددی 15 رقمی ایجاد می‌شود. این کد همان شناسه گوشی است که هر کد مخصوص به یک گوشی است. یعنی هیچ گوشی در جهان دارای کد یکسان با دیگری نیست. واژه IMEI مخفف عبارت انگلیسی International Mobile Equipment Identity می‌باشد. با توجه به اینکه کد اختصاصی برای یک گوشی است. از این جهت امکان ردیابی و دسترسی به برخی اطلاعات مربوط به همان گوشی آسان است.

جهت اطلاع از میزان جریمه کالای قاچاق کلیک کنید.

عدم رجیستری چه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند ؟

پیش‌تر اشاره کردیم با توجه به الزام رجیستری در ایران، عدم رجیستری موبایل موجب ایجاد محدودیت‌های در سیم‌کارت شما می‌شود. به عبارت بهتر در صورت عدم رجیستری‌گوشی شما همچنان قابل استفاده است. اما دیگر نمی‌توانید از خدمات سیم‌کارت در آن گوشی استفاده کنید. یعنی امکانات ارتباطی تماس، ارسال پیام، اینترنت سیم‌کارت از دسترس خارج خواهد شد. و به‌جز موارد نامبرده سایر امکانات و بخش‌های گوشی قابل دسترس و استفاده خواهند بود.

شما می‌توانید گوشی رجیستر نشده را به وای فای متصل نمایید. و با اتصال به وای فای برنامه‌ها، بازی‌ها را نصب و از اپ‌های مختلف استفاده کنید. اما دیگر امکان دریافت سیگنال‌های مخابراتی را ندارید. بنابراین شما می‌توانید از گوشی رجیستری استفاده نمایید و برای برقراری تماس و دریافت سیگنال‌های مخابراتی یک گوشی دیگر تهیه نمایید.

نحوه انجام عملیات رجیستری گوشی

پس از مهر سال 1396 که وزارت صمت اعلام نمود جهت جلوگیری از قاچاق گوشی‌های موبایل نامعتبر واردات غیرقانونی طرح رجیستری را راه‌اندازی نمود. یک سامانه به نام سامانه همتا به مردم معرفی شد. که از آن پس همه گوشی‌های موبایل باید در این سامانه ثبت بشوند. در صورتی که گوشی موبایل قانونی وارد شده امکان ثبت در این سامانه را دارد. و گوشی‌های تقلبی و غیرقانونی در این سامانه ثبت نمی‌شوند.

برای انجام رجیستری گوشی موبایلتان ابتدا هنگام خرید دقت نمایید تا گوشی معتبر و قانونی از فرد قابل اعتمادی خریداری نمایید. سپس زمانی که سیم‌کارت خود را وارد کردید و برای اولین بار گوشی موبایل را روشن نمودید. کافی است با همان گوشی وارد سامانه همتا شوید و کد IMEI آن را در سامانه ثبت نمایید. توجه داشته باشید گوشی‌هایی روش‌های ورود به سامانه همتا و ثبت کد گوشی در آن متعدد است. که در ادامه این روش‌ها را معرفی خواهیم کرد.

برای انجام رجیستری گوشی های خود می توانید با شماره های درج شده تماس بگیرید.

روش کد دستوری

ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای انجام عملیات رجیستری گوشی موبایل شماره‌گیری کد دستوری سامانه همتا است. این کد عبارت است از #7777* . پس از شماره‌گیری این کد دسترسی گزینه فعال‌سازی (شماره 2) را انتخاب نمایید. سپس شناسه IMEI، شماره سیم‌کارت وارد شده در گوشی موبایل و در نهایت کد فعال‌سازی که برای شما ارسال می‌گردد را به ترتیب مراحل وارد نمایید. بعد از اتمام این سه مرحله سامانه همتا یک پیامک برای شما ارسال می‌کند. حاکی از آن است که گوشی موبایل شما در سامانه ثبت شد. کد IMEI روی جعبه گوشی موبایل و یا روی کارت گارانتی آن درج و قابل رؤیت است.

روش اپلیکیشن

سامانه همتا یک اپلیکیشن طراحی و منتشر نموده که هم برای اندروید و هم برای iOS قابل دسترسی است. شما می‌توانید این اپلیکیشن را دانلود و روی گوشی نصب کنید. سپس وارد آن شوید و در چند مرحله ساده عملیات رجیستری گوشی خود را از طریق این اپلیکیشن انجام دهید. در گام اول گزینه فعال‌سازی تلفن همراه را در این اپلیکیشن پیدا و انتخاب کنید. سپس در قسمت‌های مربوط به شناسه IMEI، شماره سیم‌کارت و کد فعال‌سازی اطلاعات مربوطه را وارد نمایید. پس از طی این مراحل گوشی موبایل شما در سامانه همتا ثبت می‌شود.

روش وب‌سایت

آخرین روش قابل انجام برای رجیستری گوشی ورود به وب‌سایت سامانه همتا است. مراحل عملیات رجیستری در وب‌سایت سامانه همتا مانند مراحل موجود در اپلیکیشن است. یعنی ابتدا باید وارد بخش فعال‌سازی شوید. سپس اطلاعات مورد نیاز شامل کد 15 رقمی IMEI، شماره سیم‌کارت و کد فعال‌سازی را در جای مناسب آن وارد نمایید. پس از طی این مراحل رجیستری‌گوشی شما انجام می‌شود. از ابتدا تا انتهای مراحل عملیات رجیستری‌گوشی نهایتاً در یک دقیقه انجام ‌می‌شود.

رجیستری گوشی های مسافرتی

تاکنون از روش‌های رجیستری گوشی‌های همراه نام بردیم. اما همه این روش‌ها برای تلفن‌های همراهی است که در داخل ایران آن را خریداری می‌کنید. اگر گوشی همراه خود را خارج از ایران خریداری کردید و قصد استفاده از آن، بیش از یک ماه در ایران را دارید. انجام مراحل رجیستری‌برای شما متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید شما برای رجیستری گوشی مسافرتی خود تنها 30 روز بعد از ورود به کشور مهلت دارید. برای رجیستری گوشی‌های خریداری‌شده از خارج ایران می‌توانید از طریق دفترها یا سایت گمرک اقدام نمایید.

دفترهای گمرکی

برای اقدام از طریق دفترهای گمرکی جهت ثبت و رجیستری موبایل باید بدانید. که این دفترها در فرودگاه‌ها و اکثر محل‌های ورود به کشور قرار دارند. شما می‌توانید به محض ورود به کشور با مراجعه به یکی از این دفاتر عوارض گمرکی گوشی موبایل خود را پرداخت نمایید. و سپس گوشی موبایل خود را رجیستر نمایید.

لازم به ذکر است علاوه بر پرداخت هزینه گمرک باید اطلاعات کالا را نیز ارائه نمایید. پس از آن که در محل دفاتر گمرکی عوارض را پرداخت و سایر مراحل را طی نمودید. یک مجوز دریافت خواهید کرد. این مجوز را تا زمان ثبت نهایی گوشی موبایل خود نگه دارید. بعد از گذشت چند روز از زمان پرداخت عوارض و سایر مراحل در دفاتر گمرکی، شما قادر خواهید بود با مراجعه به سامانه همتا با روش‌هایی که پیش‌تر شرح دادیم گوشی موبایل خود را رجیستری نمایید.

برای آشنایی با مراحل ترخیص از گمرک کلیک کنید.

سایت گمرک

با اینکه توصیه می‌شود برای آسانی کار بلافاصله بعد از ورود به کشور با مراجعه به دفاتر گمرک اقدام به انجام مراحل مربوط به رجیستری گوشی نمایید. گاهی ممکن است بلافاصله بعد از ورود به کشور به دلایل متعدد امکان دسترسی به دفاتر گمرک برای شما وجود نداشته باشد. از این رو روش دیگر برای انجام مراحل لازم جهت رجیستری گوشی مسافرتی اقدام از طریق سایت گمرک است.

شما اجازه دارید تا حداکثر 30 روز بعد از ورود به کشور اقدام به رجیستری گوشی مسافرتی خود نمایید. برای انجام مراحل‌رجیستری از طریق سایت گمرک ابتدا وارد این سایت شوید و گزینه خدمات را انتخاب نمایید. در بخش خدمات یک گزینه تحت عنوان ثبت گوشی‌های مسافرتی مشاهده خواهید کرد. این گزینه را انتخاب نمایید و شناسه 15 رقمی IMEI، گوشی موبایل را وارد نمایید. در ادامه پس از انجام مراحل مربوطه باید هزینه گمرکی را پرداخت نمایید. قبل از پرداخت لازم است که مشخصات موبایل مثل برند و سایر مشخصات فنی را به طور کامل درج نمایید.

برای تکمیل فرایند رجیستری گوشی مسافرتی در سایت گمرکی شما به یک شماره سیم‌کارت، شماره ملی و شماره گذرنامه نیازمندید. در نهایت با درج اطلاعات خواسته‌شده یک کد امنیتی به شماره تلفنی که در سایت وارد کردید پیامک می‌شود. این کد برای تکمیل و اتمام فرایند رجیستری لازم است. کد را در کادر مربوط به آن در سایت وارد نمایید. حال پس از پرداخت عوارض گمرک مجوز لازم جهت رجیستری‌گوشی در سامانه همتا برای شما صادر می‌شود. و شما می‌توانید به راحتی با روش‌های که در مطالب بالا شرح شد در سامانه همتا اقدام به رجیستری گوشی موبایل خود نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سؤالات متداول

رجیستری گوشی چیست ؟

رجیستری گوشی درواقع به معنی ثبت اصالت گوشی می‌باشد. به این صورت است که کد IMEI گوشی موبایل را در سامانه همتا به نام خود و به یک شماره تلفن ثبت نمایید.

روش‌های ثبت رجیستری در سامانه همتا چیست ؟

ثبت اصالت و رجیستری گوشی در سامانه همتا در ایران از مهر سال 1396 الزامی شد. و از سه روش کد دستوری، اپلیکیشن وب‌سایت قابل انجام است.

رجیستری گوشی مسافرتی به چه صورت است ؟

اگر گوشی همراه خود را خارج از ایران خریداری کردید و قصد استفاده از آن، بیش از یک ماه در ایران را دارید 30 روز بعد از ورود به کشور مهلت دارید تا از طریق دفترها یا سایت گمرک با پرداخت هزینه گمرک و انجام سایر مراحل اقدام به رجیستری نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره