ارثحقوقی

در صورت عدم همکاری یکی از وراث چه باید کرد

عدم همکاری یکی از وراث در فرایند انحصار وراثت یکی از موضوعاتی است که می‌تواند این فرایند را با مشکل روبه رو کند ما در این مقاله سعی داریم موقعیتی را بررسی کنیم که در آن یکی از ورثه حاضر به همکاری با سایر وراث نمی‌باشد. همچنین به بررسی موقعیتی می‌پردازیم که به دلیل عدم حضور یکی از وراث سایرین دچار مشکل می‌شوند. به عنوان مثال همه ما املاک بلا استفاده را مشاهده کرده‌ایم که به علت اختلاف وراث با یکدیگر رها شده‌اند. پاسخ این که چگونه باید این مشکل را حل کنیم و املاک را بلا استفاده شده رها نکنیم در قانون مطرح شده است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. توصیه می‌کنیم مقالات وصیت چیست و وارث مفقود الاثر را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه ارث و انحصار وراثت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

1-راه حل اول| عدم همکاری یکی از وراث

اولین راه حل  برای راضی کردن شخصی که از حضور و همکاری با سایر وراث خودداری می کند این است که به روش منطقی با او صحبت کنیم یا اینکه از روش کدخدامنشی استفاده کنیم و در صورتی که موفق به کسب رضایت او نشدیم راه حل دوم در پیش می‌گیریم.

2-راه حل دوم| عدم همکاری یکی از وراث

راه حل دوم این است که وراث دعوای خلع ید مشاعی را مطرح کنند از طریق این دعوا ملک مورد نظر پلمب می‌شود و وراث می‌توانند در خصوص سرنوشت ملک مورد نظر با توافق یکدیگر تصمیم‌گیری کنند شاید برای شما سوألی مطرح شود تحت این عنوان که چرا وراث باید ملکی را که به ارث می‌برند پلمب کنند پاسخ این است که گاهی اوقات بعضی از ورثه از ملکی که به آن‌ها ارث رسیده است بهره بیشتری نسبت به سایر وراث می‌برند و در این حالت حاضر به حضور و همکاری با سایر وراث در خصوص فروش آن مال نیستند و از طریق پلمب کردن ملکی که به ارث می‌رسد سایر وراث که بهره کمتر یا حتی هیچ بهره‌ای نمی‌برند در وضعیت برابر با وراثی که بهره بیشتری می‌برند قرار می‌گیرند.

3-راه حل سوم| عدم همکاری یکی از وراث

اگر استفاده از دو راه حلی که پیشتر به آن اشاره شد نتیجه نداد از راه حل سوم استفاده می‌شود در ماده ۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی بیان شده است که: (عدم حضور هریک از اصحاب دعوا و یا وکیل آنان در جلسه دادرسی مانع رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست.) بنابراین اگر یکی از وراث در جلسه دادگاه حاضر نشود و همکاری نکند دادگاه موظف است که جلسه رسیدگی به دادخواست را بدون حضور و همکاری او برگزار نماید و در آخر دادگاه حکم غیابی صادر می‌کند و سهم هر یک از وراث را تعیین می‌نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله انحصار وراثت را مطالعه نمایید.

نکات

۱-تا زمانی که فرایند انحصار وراثت به پایان برسد هیچ کدام از وراث نمی‌توانند در اموال متوفی تصرف داشته باشند.
۲-هزینه انحصار وراثت توسط تمام وراث پرداخت می‌گردد. به این صورت که این هزینه بین آن‌ها تقسیم می‌شود.
۳-تنها اشخاصی می‌توانند درخواست گواهی انحصار وراثت کنند که یا وارث باشند یا ذی نفع. منظور از ذی نفع اشخاصی هستند که به طور مثال از متوفی طلب دارند.

در گواهی انحصار وراثت سهم الارث ورثه تعیین می‌شود و وظیفه صدور آن با شورای حل اختلاف آخرین محلی است که متوفی در آن اقامت داشته است. حال اگر یکی از وراث حضور نداشته باشد و یا همکاری لازم را انجام ندهد شورای حل اختلاف می‌تواند از اداره ثبت احوال استعلام کند و با ارائه مدارک لازم گواهی انحصار وراثت دریافت می‌شود این مدارک عبارتند از گواهی فوت متوفی، شناسنامه متوفی، شناسنامه وراث و استشهادیه محضری اگر موجود باشد. قانون برای ورثه‌ای که در مراحل انحصار وراثت حضور و یا همکاری نداشته‌اند فرصتی را قائل شده است که تا قبل از صدور گواهی انحصار وراثت می‌توانند اعتراض خود را بیان کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث و انحصار وراثت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث و انحصار وراثت پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه ارث و انحصار وراثت می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

    1. برای گرفتن سهم الارث می تونید دادخواست انحصار وراثت بدهید و اگر یکی از وراث در ملک ارثی سکونت دارد و یا به اجاره داده باشد می تونید برای خارج کردن او تا مشخص شدن وضعیت ارثیه اقدام کنید. پیشنهاد می کنیم حتما قبل از اقدام قانونی مشاوره حقوقی دریافت کنید.

  1. درصورت همکاری سه ورثه از هفت ورثه ایاخانه پدری بفروش میرسد؟ازسه ورثه مخالف فروش دونفربرادردرمنزل ساکن هستن جمعاسه برادروچهارخواهرهستن.که دوبرادرویک خواهرمخالف فروشن

    1. سلام فرزاد عزیز
      اگر وراث دادخواست انحصار وراثت بدهند بله امکانش وجود دارد.

  2. با درود فراوان پدر بنده فوت شده و برادر بنده در خارج از کشور سکونت دارد و دسترسی به او نیست پروسه انحصار وراثت چگونه خواهد بود متشکرم

    1. سلام با توجه به شرایط و نظر سایر وراث راهکارهای مختلفی وجود داره لطفا با شماره های درج شده تماس بگیرید

      1. باسلام دوماه پیش پدرم از جاده منحرف شد و براثر ضربه شدید فوت شدند ضمنا به غیر از ما دوتا پسر که از همسر اول ایشان بودیم و مادرم طلاق گرفته دودفرزند از همسر دوم دارد و هنگام اظهار نامه و مطالبه دیه از بیمه فقط یک بار در کاانتری حاظر شدم و درخواست دادم و امضا کردم و در مراحل اداری هیچ همکاری با ایشان نکردم و همسر دوم پدرم به تنهایی به امور اداری برای مطالبه دیه از بیمه پرداختند آیا دیه پدرم به ما دونفر هم میرسد یا خیر ممنون

        1. سلام و درود بله امکان دریافت بیمه برای شما دو فرزند اول نیز وجود دارد. در این خصوص می توانید مشاوره حقوقی دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره