وبلاگ

معافیت سربازی | انواع آن؛ بررسی مزیت‌ها و معایب هر کدام، این معافیت‌ها دائم یا موقتند؟

تمامی مردان به سن مشمولیت می‌رسند اما در این میان تعدادی از آنان شامل قانون معافیت از سربازی می‌شوند. بسیاری از افراد در صدد به دست آوردن این فرصت‌اند تا بتوانند به سربازی نروند. اطلاع از قوانین و راه‌های به دست آوردن این فرصت به شما این امکان را می‌دهد تا به طور قانونی از حقوق خود بهره‌مند شوید. با توجه به تغییر قوانین در چند سال اخیر در ادامه شرایط و قوانین مربوط به معافیت را به طور کامل شرح داده‌ایم. برای آشنایی با مجازات سرباز فراری کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

معافیت سربازی به چه معناست!؟

به معنای بخشیده شدن و رها شدن شخص از سربازی است. معافیت می‌تواند اینگونه باشد که شخص به صورت کلی از سربازی معاف خواهد شد. اما بعضی از معافیت‌ها می‌تواند فقط به صورت موقت باشد و یا آن معافیت برای انجام ندادن یک سری از فعالیت‌ها باشد.

نکته: فرار از سربازی می‌تواند عواقب بدی به دنبال بیاورد که در مقاله‌ای جداگانه به آن پرداخته‌ایم.

انواع معافیت سربازی

معافیت با توجه به قوانین و شرایط خود به چند دسته تقسیم می‌شود.

۱- معافیت تحصیلی

اگر شخص در حین تحصیل باشد از رفتن به خدمت به صورت موقت معاف خواهد بود. معافیت تحصیلی خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف) معافیت دانش آموزی: اگر فرد در حال تحصیل در مدارس باشد او از سربازی معاف خواهد بود و حداکثر این معافیت تا سن 20 سالگی است.

ب) معافیت دانشجویی: پس از ورود به دانشگاه افراد معافیت تحصیلی به صورت موقت دارند اما این به معنای این نیست که تا هر سالی دانشجو باشید از سربازی معاف هستید بلکه قواعد و قوانین خاص خود را دارد که به شرح آن می‌پردازیم:

افرادی که در مقطع کاردانی هستند 2/5 سال حق استفاده از معافیت تحصیلی را دارند و در مقطع کارشناسی ناپیوسته 3 سال و کارشناسی پیوسته 5 سال حق استفاده از معافیت دارند و در کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال و کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال و در مقطع دکتری پزشکی پیوسته 8 سال و دکتری تخصصی ناپیوسته 6 سال حق استفاده از معافیت تحصیلی را دارند.

۲- معافیت طلاب

طلاب نیز مانند دانش آموزان و دانشجویان تا زمانی که در حال تحصیل در حوزه علمیه هستند از معافیت تحصیلی برخوردارند و در صورتی که تحصیل آن‌ها تمام شده باشد و یا اخراج و یا رها کرده باشند باید حداکثر به مدت 1 سال خود را به مسئولین برای رفتن به سربازی معرفی کنند.

۳- معافیت کفالت

الف) کفالت پدر: در صورتی که پدر مسن باشد با توجه به شرایطی می‌شود از سربازی معاف شد. در صورتی که فرد تنها فرزند خانواده باشد و یا در صورت داشتن برادری که سن او زیر 18 سال باشد و پدر نیز بالای 70 سال سن داشته باشد و یا مبتلا به بیماری باشد که کمسیون پزشکی آن را تایید کرده باشد می‌توانند از معافیت استفاده کنند.

ب) کفالت مادر: اگر شوهر مادر فرد فوت کرده باشد و یا طلاق گرفته باشد فرد می‌تواند از معافیت استفاده کند. حتی اگر مادر ازدواج مجدد کند در صورتی که نا‌پدری فرد بالای 70 سال سن داشته باشد و یا بیماری داشته که مورد تایید کمسیون پزشکی باشد می‌تواند از معافیت استفاده کند.

ج) کفالت مادربزرگ و پدربزرگ: در صورتی که این افراد هیچ فرزندی نداشته باشند و فرزند آن‌ها فوت کرده باشد شخص می‌تواند از معافیت استفاده کند.

۴- معافیت پزشکی | معافیت سربازی

در صورتی که فرد از یک بیماری رنج ببرد می‌تواند از معافیت استفاده کند. البته باید به تایید کمسیون پزشکی برسد. اگر این بیماری فقط برای مدتی کوتاه باشد و آن قابل درمان باشد او به طور موقت از سربازی معاف خواهد شد و بعد از رفع بیماری باید به سربازی برود. ولی اگر بیماری دائمی باشد پس او به صورت دائمی معاف خواهد شد. انواع بیماری‌هایی که می‌تواند باعث معافیت شود: بیماری‌های اعصاب و روان، افسردگی، سل ریه، نقص عضو، بیماری‌های پوستی و…

۵- معافیت از رزم | معافیت سربازی

می‌توان گفت معافیت از رزم جزء معافیت‌های پزشکی است با این تفاوت که در معافیت پزشکی به صورت دائم و یا موقت شخص معاف می‌شود ولی در معافیت از رزم شخص از سربازی معاف نخواهد شد. در واقع به سربازی فرستاده می‌شود اما برحسب بیماری که به خاطر آن معاف از رزم شده وظیفه‌ای به او می‌دهند مثلا اگر کسی به خاطر دست خود معاف شده باشد از شرکت در رزمایش‌ها و استفاده از سلاح منع می‌شود و کار‌های دیگری به او سپرده می‌شود.

کدام معافیت بهتر است و کدام بدتر؟

معافیت تحصیلی

اگر شخص معافیت تحصیلی داشته باشد این یک نوع معافیت موقت است و بعد از تمام شدن تحصیل به سربازی فرستاده می‌شود و خدمت خود را باید تمام کند پس این معافیت می‌تواند به سود افراد باشد.

داشتن معافیت از کفالت

شخص به صورت دائم از رفتن به سربازی معاف خواهد شد ولی در صورتی که در کشور جنگ شود شخص ملزم به رفتن به سربازی است. باید بدانیم که این معافیت تاثیری در استخدام شدن افراد در مشاغل دولتی ندارد و مانعی نیست.

معافیت پزشکی

در صورت داشتن معافیت پزشکی به صورت دائم با توجه به بیماری که بخاطر آن معاف شده‌اند به استخدام آن شغل در نهاد‌های دولتی درنمی‌آیند مثلا اگر دست شما مشکل داشته باشد در مشاغل فنی استخدام نمی‌شوید و اگر بینایی شما مشکل داشته باشد در مشاغل رایانه‌ای و یا مشاغلی که با این مورد در ارتباط است استخدام نخواهید شد ولی مانع استخدام فرد در سایر حرفه‌ها نمی‌شود.

معافیت از رزم

شاید بد‌ترین نوع معافیت؛ معافیت از رزم باشد زیرا شما به طور کامل باید به سربازی بروید و 2 سال خدمت را بگذرانید و با این حال که شما سربازی رفته‌اید ولی باز هم بخاطر مشکلی که برای آن معاف از رزم شده‌اید نمی‌توانید در آن زمینه در مشاغل دولتی استخدام شوید پس چه بهتر که از این معافیت استفاده نکنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص معافیت سربازی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قوانین چک پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره