حقوقیوصیت

وصیت نامه | انواع وصیت نامه و آثار حقوقی آن؛ آشنایی با بهترین زمان نوشتن آن

در این مقاله قصد داریم در خصوص وصیت نامه صحبت کنیم. در واقع یک سند است که تکلیف امور شرعی، شخصی و مالی فرد بعد از فوتش در آن مشخص می‌شود. در ادامه به بررسی تفصیلی انواع وصیت نامه، آثار حقوقی و بهترین زمان تنظیم آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انواع وصیت‌نامه به لحاظ نحوه تنظیم

سه وضعیت را می‌توان برای نوشتن وصیت‌نامه متصور شد؛ حالت اول مربوط به وصیت‌نامه سری است این وصیت‌نامه به خط شخصی غیر از موصی نوشته می‌شود اما در نهایت شخص موصی آن را امضا می‌کند و توجه کنید که شخص این امکان را پیدا می‌کند که وصیت‌نامه‌اش را به صندوق امانات بسپارد و در این مورد در صورتی که بازماندگان اعتراض داشته باشند به اعتراض آن‌ها رسیدگی می‌شود. در مقابل وصیت‌نامه خود نوشت وصیت‌نامه‌ای است که شخص موصی با خط و امضای خودش آن را می‌نویسد و در صورتی که بازماندگان اعتراضی داشته باشند می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند. در آخر باید اشاره کنیم به وصیت‌نامه رسمی که فرایند نوشتن آن در دفتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد و بازماندگان شخص متوفی نمی‌توانند به وصیت‌نامه رسمی هیچ گونه اعتراضی داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیتنامه را مطالعه نمایید.

انواع وصیت‌نامه به لحاظ آثار

اگر بخواهیم به دو نوع از وصیت بپردازیم باید به وصیت تملیکی و وصیت عهدی اشاره کنیم. تفاوتی که بین این دو نوع از وصیت وجود دارد از این قرار است که در وصیت عهدی شخصی به موجب وصیت موظف می‌شود اموری را طبق نظر متوفی به انجام برساند یا شخص یا اشخاص دیگر را مامور می‌کند تا به این امور رسیدگی کنند.
این در حالی است که در وصیت تملیکی شخص تکلیف اموال خود را معین می‌کند و بعد از فوت او مالکیت به کسی که وصیت به نفع اوست منتقل می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع وصیت را مطالعه نمایید.

زمان مناسب برای نوشتن وصیت نامه

با توجه به اینکه هیچ کس از زمان حقیقی مرگ خودش مطلع نیست این امکان وجود دارد که شخص در هر لحظه از دنیا برود بنابراین بهتر است که اشخاص تکلیف اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود را پیش از مرگ از طریق تنظیم وصیت نامه مشخص نماید. در واقع این کار موجب می‌شود که پس از مرگ افراد بازماندگان تنها به وصیت نامه عمل کنند و امور طبق نظر متوفی انجام شود جای اینکه دیگران در خصوص این امور تصمیم بگیرند.
در صورتی که شخص چندین بار وصیت کرده باشد وصیت نامه‌ای مبنا و ملاک قرار می‌گیرد که نزدیک‌ترین وصیت نامه به زمان مرگش است.

وصیت نامه حاوی چه مطالبی است ؟

ممکن است شخصی در زمان حیات خودش به اشخاص دیگر بدهی داشته باشد و یا اماناتی نزد او وجود داشته باشد و یا حق‌الناسی بر گردن او باشد که باید تکلیف این موارد را در وصیت نامه مشخص کند همچنین مطالباتش را نیز باید در وصیت نامه قید کند چرا که مطالبات او، از حقوق بازماندگانش به شمار می‌رود و در این صورت بازماندگان می‌توانند بعد از فوت شخص مطالبات را وصول کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله مقدار وصیت اموال را مطالعه نمایید.

آثار حقوقی وصیت نامه

وصیت نامه آثار حقوقی را در بر می‌گیرد از جمله این که این آثار حقوقی بعد از فوت شخص ایجاد می‌شوند. به عبارت دیگر زمانی که شخص زنده است خودش به امور مالی، شرعی و شخصی رسیدگی می‌کند اما بعد از فوت او و ایجاد شدن آثار حقوقی بازماندگان این کار را انجام می‌دهند.

به موجب وصیت نامه شخصی مسئول انجام کاری یا مالک مالی می‌شود.

کدام نوع از وصیت نامه باطل است ؟

نکته‌ای که باید در خصوص وصیت به آن توجه کرد این است که آنچه مورد وصیت واقع می‌گردد باید ارزش مالی و منفعت عقلایی داشته باشد. به عنوان مثال اگر وصیت در خصوص مواد مخدر صورت بگیرد در این حالت چون مورد وصیت غیر مشروع است وصیت‌نامه باطل در نظر گرفته می‌شود. همچنین یک شخص نمی‌تواند در خصوص مال شخص دیگر وصیت کند به این دلیل که مالکیت در این موارد وجود ندارد و در صورت تحقق چنین موقعیتی وصیت باطل در نظر گرفته می‌شود.

محرومیت از ارث

نکته‌ای که حتماً باید به آن توجه کنیم این است که شخصی که وصیت می‌کند نمی‌تواند در وصیت نامه‌اش وارث خود را از ارث محروم نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله محرومیت از ارث را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیت نامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وصیت نامه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره