خانوادهسایر موضوعات خانواده

تابعیت فرزند متولد از مادر ایرانی و پدر خارجی – قواعد کسب تابعیت فرزند

تابعیت یک نوع ارتباط حقوقی و سیاسی و عاطفی است که فرد را به کشور معینی مرتبط می‌کند و وی را شهروند یک کشور محسوب می‌نماید. تابعیت باعث می‌شود که فرد جزو مردم یک کشور به حساب آید و اطلاق عناوینی مثل ایرانی، عراقی، آمریکایی و کانادایی و امثال آن بر وی معنا پیدا کند. در این مقاله به بررسی تابعیت فرزند می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تابعیت فرزند

کلمه تابعیت را در زبان فارسی، به معنی پیروی کردن در نظر گرفته‌اند اما در ترمینولوژی حقوقی، تابعیت رابطه‌های سیاسی است که یک فرد را به یک دولت مرتبط می‌سازد و در نتیجه حقوق و تکالیفی را پدید می‌آورد.

تابعیت نیز مثل نهادهای حقوقی دیگر جنبه اعتباری دارد و دولت‌های مختلف با توجه به سیاست خود معیارهای مختلفی برای تابعیت دادن به افراد یا سلب تابعیت از آن‌ها تعیین کرده‌اند.

توصیه می‌کنیم مقاله تابعیت ایرانی را مطالعه نمایید.

معیار کسب تابعیت

کشورهای مختلف معیار‌های متفاوتی دارند که به دو بخش عمده خاک و خون تقسیم می‌گردد.

کسب تابعیت از طریق خاک یعنی کشوری هر فرزندی را که در محدوده خاکی، آبی و هوایی کشورش متولد شود، دارای تابعیت خودش می‌داند.

تابعیت خون همان تولد است. یعنی کشوری هر فرزندی را که از افراد تبعه کشورش متولد می‌شوند دارای تابعیت خود می‌داند.

تابعیت در ایران بر پایه خون است و پدر معیار است. یعنی هر فرزندی که از پدر ایرانی متولد شود تبعه ایران است.

 کسب تابعیت طفل

یکی از طرق شناخته شده برای کسب تابعیت زاد و ولد است. از طریق تولد تابعیت یک کشور از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌گردد. در حقوق ایران تابعیت از پدر به فرزندان می‌رسد و بنابراین کسانی که پدر آن‌ها ایرانی است تبعه ایران خواهند بود چه در ایران یا در خارج متولد شده باشند. (بند 2 ماده 976 قانون مدنی)

فرزندانی که به نسب صحیح اعم از مشروع یا شبهه از پدر ایرانی متولد می‌شوند به طور خودکار تبعه ایران محسوب می‌شوند. اما فرزندانی که از طریق زنا متولد شده‌اند و نسب آن‌ها از سمت پدرشان قطع شده است، می‌توان از مفاد رای وحدت رویه دیوان عالی کشور استفاده کرد و آن‌ها را نیز مشمول بند 3 ماده 976 دانست و یا کسانی که در ایران متولد شده‌اند و پدر و مادر آن‌ها نامعلوم است.

کسب تابعیت فرزند حاصل از ازدواج مادر ایرانی با مرد خارجی

فرزندانی که از مادر ایرانی و پدر خارجی متولد می‌شوند به طور خودکار تبعه ایران محسوب نمی‌شوند و تا همین اواخر فرزندان مادران ایرانی که حاصل ازدواج با مردان خارجی بودند در کسب تابعیت ایرانی با مشکل مواجه بودند. این فرزندان مجبور بودند تا 18 سالگی در وضعیت نامعلومی به سر برند و پس از آن برای کسب تابعیت ایرانی تلاش کنند. واضح است که این وضعیت مطلوب نبود چراکه فرزند تا 18 سالگی بدون شناسنامه می‌ماند و از بسیاری از مزایا مانند تحصیل محروم بود.

امسال بر اساس قانون 99 افراد زیر هجده سال توسط مادران ایرانی و متقاضیان بالای هجده سال می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی نمایند. توجه داشته باشید که مادر حتما باید ایرانی باشد تا فرزندش مشمول این قانون قرار گیرد. اما تابعیت پدر اهمیتی ندارد. برای دریافت تابعیت ایرانی چنانچه داخل ایران هستید به استانداری‌ها و چنانچه خارج از کشور هستید به کنسولگری‌ها مراجعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تابعیت طفل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تابعیت طفل پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره