حقوقیسایر موضوعات حقوقی

فوت کارمند | بازماندگان واجد شرایط دریافت مستمری – مقدار و سهم هر کدام

یکی از مواردی که از طریق آن کارمند به طور قهری از خدمت دولت خارج می‌شود مبحث فوت کارمند می‌باشد. در قانون استخدام کشوری می‌توانیم احکامی را بیابیم که در خصوص فوت مستخدم در دوران خدمت و همچنین فوت مستخدم در دوران بازنشستگی مباحثی را مطرح کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

وراث مستمری بگیر

بر اساس قانون وراث قانونی عبارتند از فرزندان و همسر دائمی و مادر و پدری که در کفالت متوفی بودند. به علاوه نوادگانی که پدرشان فوت و در کفالت مستخدم بوده‌اند که البته شرایطی را در خصوص آن‌ها ذکر کرده است؛ این شرایط عبارتند از:

فرزندان و نوادگانی که به آن‌ها اشاره شد کمتر از ۲۰ سال داشته باشند مگر اینکه در دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی عالی محصل باشند و تحصیل آنان مطابق مدارک ثبت شده باشد. در این صورت حقوق وظیفه آن‌ها تا پایان ۲۵ سالگی خواهد بود و در پایان بیست و پنجمین سال قطع خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق مستمری بگیران بعد از فوت را مطالعه نمایید.

فرزندان و نوادگان اناث

فرزندان و نوادگان مونث به شرط این که ازدواج نکرده باشند تا ۲۰ سالگی از این حقوق بهره‌مند هستند. همچنین اگر در یکی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی رسمی محصل باشند و تحصیل آن‌ها توسط مدارک ثبت شده باشد و ازدواج نکرده باشند حقوق وظیفه آن‌ها در پایان ۲۵ سالگی قطع خواهد شد و هم چنین مطابق قانون فرزندان اناث در صورت اینکه شغل نداشته باشند یا ازدواج نکرده باشند و فرزندان ذکور نیز تا ۲۰ سالگی در صورتی اشتغال به تحصیل دانشگاهی داشته باشند تا ۲۵ سالگی از کمک هزینه اولاد بیمه یا مستمری والدین خود برخوردار می‌گردند.

بنابراین در میابیم که شرط سن برای فرزندان اناث حذف شده است. دیوان عدالت اداری رای داده است که ازدواج نکردن فرزندان اناث در زمان تقاضا اهمیت دارد. فرزندان اناث تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند از این حق بهره‌مندند.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق زن بعد از فوت را مطالعه نمایید.

سایر افراد

1. این مورد اختصاص دارد به مادر متوفی به شرط اینکه همسر نداشته باشد.

2. در این مورد اطلاق می‌شود به همسر دائمی متوفی.

3. این مورد نیز مربوط است به شوهری که از کار افتاده باشد و تحت کفالت همسر متوفی خود باشد.

4. و مورد آخر اختصاص دارد فرزندان و نوادگان ناقص العضو یا علیل متوفی که قادر به انجام کاری تا آخر عمر خود نمی‌باشند.

میزان حقوق وظیفه وراث کارمند فوت شده

الف) میزان حقوق وظیفه وراث کارمندی که شاغل و بازنشسته بوده است به این شرح می‌باشد: اگر کارمندی رسمی باشد و فوت شود تفاوتی نمی‌کند که شاغل باشد یا بازنشسته یا از کار افتاده مطابق ماده ۶ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی که مصوب سال ۱۳۷۹ است معدل تمامی حقوق و کسور دریافتی در دو سال آخر خدمت با اعمال آخرین ضریب حقوق سال بازنشستگی مبنای تعیین حقوق وظیفه خواهد بود و تمامی این حقوق بازنشستگی و وظیفه به وراث متعلق خواهد بود.

همچنین نحوه تقسیم حقوق وظیفه میان وراث مطابق قانون مدنی انجام نمی‌شود بلکه به موجب ماده ۸۷ ق.آ.ک حقوق وظیفه میان وراث به مساوات تقسیم می‌شود. تبصره ۲ ماده ۶ قانون اصلاحی بیان می‌کند که اگر سهم یکی از وراث قطع شود به طور مساوی به سهام بقیه ورد اضافه خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق و مزایای کارمندان را مطالعه نمایید.

میزان حقوق وظیفه وراث کارمند از کار افتاده یا فوت شده

اگر از کار افتادگی کارمندی به علت وقوع حادثه در نتیجه کار می‌باشد یا به دلیل انجام وظیفه ناقص شود به طوری که دیگر نتواند کار کند تمام حقوق او به عنوان حقوق وظیفه در مورد وی برقرار می‌گردد و اگر مستخدمی که ذکر شد فوت کند تمام حقوق وظیفه او با رعایت شرایطی که در قانون بیان شده است به وراث قانونی او تعلق دارد. اما اگر از کار افتادگی مستخدم ناشی از انجام وظیفه او در طول انجام دادن کارش نباشد و سپس فوت کند چهار پنجم حقوق وظیفه او با رعایت شرایطی که در قانون بیان شده است به وراث تعلق می‌گیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله مستمری از کار افتادگی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فوت کارمند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فوت کارمند پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام.خسته نباشید.ببخشید من شوهرم‌فوت کرده است.کارمند رسمی وزارت بهداشت.
    الان ماهانه ایا حقوق ایشان برای بنده واریز میشود یا خیر

    1. سلام بله باید پیگیر باشید میتونید با شماره های درج شده تماس بگیرید تا مدارک و شرایط شما بررسی بشه و راهنمایی تان کنیم.

  2. سلام وقت بخیر بنده بصورت ۱۷ سال هستش که در شرکت توزیع برق شرکتی میباشم و در سال ۷۶ پدر بنده در همین شرکت شاغل بوده که به دلیل حادثه بعد از یک سال فوت شده آیا بنده بعد این ۱۷ سال برای استخدام شدن که پدر بنده در این اداره در هنگام خدمت فوت شدن اقدامی انجام بدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره