وبلاگ

شرایط استخدام دولتی

اگر یک شخص بخواهد به خدمت دولت وارد شود باید به این امر آگاه باشد که مقرراتی وجود دارد که شرایط استخدام را به طور مفصل بیان کرده است. بنابراین شخصی که داوطلب ورود به خدمت دولت است می‌بایست شرایط عمومی که در قانون ذکر شده است را داشته باشد و بعد از اینکه وارد استخدام دولت شد باید دوره آزمایشی را سپری کند. در ادامه به بررسی تفصیلی شرایط استخدام دولتی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط عمومی استخدام دولتی

در قانون مدیریت خدمات کشوری شرایط عمومی استخدام به این شرح است: در ابتدا به این شکل بیان شده است که حداقل 20 سال تمام و حداکثر 40 سال تمام برای استخدام رسمی لازم می‌باشد و در صورتی که اشخاص متخصص باشند و مدرک دکترا داشته باشند ملاک سن به 45 سال افزایش می‌یابد.

در ادامه بیان شده است که شخص باید از تابعیت ایران برخوردار باشد و همچنین نباید به دخانیات و مواد مخدر اعتیاد داشته باشد و این نکته حائز اهمیت است که شخص نباید سابقه محکومیت جزایی موثر داشته باشد.

شرایط دیگری نیز بیان شده است که به این شرح می‌باشند: در اختیار داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی و برخوردار بودن از سلامت روانی و جسمانی و همچنین توانا بودن برای انجام کارهایی که شخص برای انجام آن استخدام می‌شود.

اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیانی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده است از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین شخص باید التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد پس از اینکه شخص از این مراحل عبور کرد وارد دوره آزمایشی می‌شود که در ادامه به بررسی دوره آزمایشی می‌پردازیم.

دوره آزمایشی

کسانی که در آزمون ورودی استخدام رسمی پذیرفته شده‌اند و شرایطی که پیشتر به آن اشاره شد را برخوردار بودند وارد دوره آزمایشی می‌شوند و در ابتدا باید بیان کرد که حداقل مدت این دوره ۶ ماه و حداکثر مدت این دوره ۲ سال می‌باشد اما در قانون مدیریت خدمات کشوری این مدت سه سال تعیین شده است.

پس از این که دوره مذکور طی شود شرایطی باید در فرد احراز شود و پس از  احراز این شرایط شخص به عنوان کارمند رسمی شروع به کار می‌کند. این شرایط عبارتند از: اطمینان حاصل کردن از خلاقیت، رعایت انضباط اداری،  برخورداری از لیاقت اخلاقی و علمی و اعتقادی و از این قبیل موارد.

همچنین شخص باید امتیازات لازم را در طول دوره آموزشی کسب کند که این امر در گزینش او مورد تایید قرار می‌گیرد. اگر این شرایطی که بیان شد احراز شود شخصی که در دوره آزمایشی بوده است از بدو خدمت جزو کارمندان رسمی محسوب می‌شود.

اتمام دوره آزمایشی

در پایان دوره آزمایشی نهاد اداری موظف است که نتیجه را کتباً به مستخدم ابلاغ کند اگر نهاد اداری سکوت کند این سکوت برای مستخدم به معنای رضایت است.

اگر دوره آموزشی به اتمام برسد و کارمند نتواند به استخدام‌ رسمی درآید مطابق قانون با او رفتار می‌شود. به این شکل که در بعضی از موارد به مدت دو سال به او مهلت داده می‌شود تا شرایط را احراز کند. در این صورت دوره آزمایشی پنج ساله می‌شود و ممکن است شخص به استخدام پیمانی در بیاید و در آخر هم ممکن است به افرادی که صالح تشخیص داده نشده‌اند حکم برکناری داده شود که در این صورت حقوق مرخصی که استحقاق آن را داشته‌اند و استفاده نکرده‌اند باید پرداخت شود.

این نکته حائز اهمیت است که اگر افراد به این شکل به استخدام رسمی نائل نشوند تا مدت یک سال از تاریخ برکناری حق ندارند که در آزمون ورودی برای استخدام رسمی همان شغل شرکت کنند باید اشاره کرد که قانون مدیریت خدمات کشوری در این خصوص مطلبی را بیان نکرده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط استخدام دولتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط استخدام دولتی پاسخ دهند.


برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره