سایر موضوعات کیفریکیفری

تاثیر مستی در مسئولیت کیفری

آیا می‌دانید تاثیر مستی در مسئولیت کیفری چیست؟ در کشور ایران و یا در کشورهایی که قوانین اسلامی دارند مصرف مواد سکر آور جرم محسوب می‌شود. حتی در کشورهایی که مصرف مشروبات الکلی آزاد است در مواردی فرد مست مجازات می‌شود. مثلا رانندگی در حال مستی در کشورهای آزاد ضمانت اجرا دارد. در قانون ایران مصرف مسکرات جرم محسوب می‌شود و مجازات آن ۸۰ ضربه شلاق حدی است. حال اگر کسی شراب یا همان مواد سکر آور را مصرف کرد و دچار مستی شد و به دنبال این مستی مرتکب جرم شد چنین فردی از نظر حقوقی چه وضعیتی دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تاثیر مستی در مسئولیت کیفری

صرف مصرف مشروبات الکلی موجب مجازات است ولی صرف نوشیدن مقداری از این مشروبات مسئولیت کیفری را زایل نمی‌کند. بلکه مصرف باید به حدی باشد که طرف اراده و اختیار خود را از دست بدهد.

نکته مهم این است که فرد نباید به منظور انجام جرم خود را مست کرده باشد. اگر فردی عمدا خود را مست کند تا جرمی را مرتکب شود مانند افراد عادی به جرم او رسیدگی می‌شود و مستی سبب زوال مسئولیت کیفری او نمی‌شود.

مصرف باید اختیاری باشد تا موجب زوال مسئولیت کیفری گردد اگر به کسی اجبارا مشروبات الکلی خورانده شود مسئولیت چنین فردی ذیل مباحث دیگری بررسی می‌شود.

قرص‌های روان گردان هم جزو مواد سکرآور هستند.

بیشتر بخوانید : عوامل رافع مسئولیت کیفری

بررسی حالات مختلف

اصل بر این است که مستی مانع مجازات نیست. یعنی فرد یک جرم شرب خمر انجام داده و جرم دیگری را هم انجام داده است و در این حال مجازات هر دو جرم جداگانه بر مرتکب بار می‌شود. مثلا گاهی اوقات فرد مرتکب جرم شرب خمر می‌شود اما مست نمی‌شود و اینجا مرتکب جرم دیگری هم می‌شود مثلا سرقت، در این جا مرتکب مجازات هر دو جرم را می‌بیند.

در مورد بعدی فرد مرتکب جرم شرب خمر شده و مست هم شده است اما اراده و اختیار خود را از دست نداده و نسبت به وقایع آگاه است و بعد هم مرتکب جرم دیگری هم شده است. در این جا هم به مجازات هر دو جرم محکوم می‌گردد.

در مورد سوم فرد مرتکب جرم شرب خمر شده و اراده خود را به طور کلی از دست داده است و مرتکب جرمی هم شده است. این جا فقط فرد به مجازات جرم شرب خمر می‌رسد و این بی‌اختیاری و بی‌ارادگی مانع از اعمال مجازات جرم دوم می‌گردد.

بیشتر بخوایند : مصرف مشروبات الکلی 

در مورد چهارم فرد مرتکب جرم شرب خمر شده است و به طور کل اختیار و اراده خود را از دست داده است اما مست شدن با عمد فرد مرتکب صورت گرفته است چون می‌داند که با شرب خمر جرات و جسارت برای انجام دادن جرم پیدا می‌کند. در این مورد فرد بابت هر دو جرم مجازات می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تاثیر مستی در مسئولیت کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تاثیر مستی در مسئولیت کیفری پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره