سایر عقودعقود و قرارداد ها

اسقاط کافه خیارات | بررسی معنا – آثار حقوقی – نحوه اسقاط کافه خیارات

در معاملاتی که اشخاص با هم انجام می‌دهند این حق برای آن‌ها وجود دارد که به هر شکل بخواهند با هم توافق کنند. به این موضوع از نظر قانونی اصل آزادی قراردادها گفته می‌شود. در ماده 10 قانون مدنی به این اصل اشاره شده است و از آن حمایت شده است. متعاملین می‌توانند برای خود در معامله حقی را قرار دهند یا اینکه از خود حقی را سلب کنند. یکی از حقوق طرفین معامله حق برهم زدن معامله است که از نظر حقوقی « خیار» نامیده می‌شود. اما طرفین می‌توانند برخلاف این حق نیز توافق کنند. قطعا باید در هنگام اسقاط این حق دقت زیادی کرد. در ادامه به بررسی اسقاط کافه خیارات در معاملات می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

خیار چیست ؟

از نظر لغوی خیار اسم مصدر« خ.ی.ر» است به معنی اختیار داشتن. در اصطلاحات فقهی و حقوقی وقتی صحبت از خیار می‌شود منظور اختیار در برهم زدن یک جانبه معامله است. خیار در بیع به معنای آن است که در صورت وقوع یک سری از اتفاقات شرایطی پیش بیاید و در نتیجه آن یک طرف به تنهایی بدون اینکه طرف دیگر معامله رضایت داشته باشد معامله را بر هم بزند. برای آشنایی بیشتر با خیارات قانونی کلیک نمایید.

اسقاط کافه خیارات

اسقاط به معنای از بین بردن و نابود کردن است. کافه نیز به معنی کل و تمام می‌باشد. اسقاط کافه خیارات یعنی از بین بردن حق استفاده کردن از تمام خیارات معامله.

همان طور که گفته شده از نظر قانونی حق برهم زدن یک طرفه معامله وجود دارد اما گاهی فردی که محق است می‌تواند از این حق خود چشم پوشی کند. ماده 448 قانون مدنی در رابطه با این موضوع مقرر نموده است که اشخاص می‌توانند از حق خود مبنی بر استفاده از خیارات صرف نظر کنند.

به طور مثال شخص الف ماشینی را با شخص ب معامله می‌کند. طرفین در قرارداد، بندی را قرار می‌دهند و در آن می‌نویسند که « اسقاط کافه خیارات». این به این معنی است که شخص الف و شخص ب حق داشتن هرگونه خیار برای برهم زدن یک جانبه معامله را از خود سلب کردند.

البته از نظر قانونی این حق وجود دارد که اشخاص فقط حق استفاده از برخی از خیارات مانند خیار شرط یا خیار رویت را از خود سلب کنند و مابقی را نگه دارند.

برای آشنایی با مفهوم خیار شرط کلیک کنید.

چگونگی اسقاط کافه خیارات

اسقاط یک حق عمل حقوقی است. باید مانند سایر اعمال حقوقی به گونه‌ای مطرح گردد که نشان دهنده قصد و رضای طرفین باشد. اسقاط نیاز به انشاء دارد صرف داشتن نیت کافی نیست. اسقاط باید با هر لفظ یا عملی باشد که نشان دهنده سقوط خیارات باشد. به طور مثال در ضمن عقد نوشته شود یا اینکه در داخل یک عقد دیگر آورده شود. البته لفظ خاصی نیاز نیست همین که گفته شود این عقد بیع بدون خیار است یا هیچ خیاری در این عقد وجود ندارد کافی است.

اکنون در اکثر قراردادها به خصوص قراردادهای از پیش تعیین شده جمله «اسقاط کافه خیارات» متداول است.

اسقاط کافه خیارات ولو غبن فاحش

غبن در لغت به معنای وارد شدن زیان به کسی است. اساقط کافه خیارات ولو غبن فاحش حالتی است که در آن شخص همه خیارات را از خود سلب می‌کند حتی در صورتی که در معامله به صورت آشکارا ضرر کرده باشد باز هم اجازه برهم زدن یک جانبه معامله را ندارد. باید حتما به این نکته توجه کرد که این نوع اسقاط می‌تواند سبب ضرر شود و بهتر است در پذیرش این امر بسیار دقت کرد.

قطعا مشورت کردن با یک وکیل در مورد اسقاط خیارات معامله به شما در جلوگیری از ضرر و زیان‌های بعدی کمک می‌کند. گروه وکیل دات کام با استفاده از وکلای مجرب در زمینه خیارات و اسقاط خیارات پاسخگوی کلیه سوالات حقوقی شما است. شما می‌توانید از خدمات حقوقی تلفنی وکیل دات کام برای دریافت مشاوره در خصوص اسقاط کافه خیارات استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اسقاط کافه خیارات، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسقاط کافه خیارات پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اسقاط کافه خیارات به چه معناست ؟

به معنای از بین بردن حق برهم زدن یک جانبه معامله است که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

آیا اسقاط کافه خیارات صحیح است ؟

بله؛ ولی در اسقاط این حق باید بسیار دقت کرد و از مشاوره با یک وکیل مجرب استفاده نمود که در متن به تفصیل پاسخ داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره