ارثحقوقیخانوادهطلاق

ارث بعد از طلاق | شرایط ارث بردن زن پس از طلاق رجعی یا بائن

با پایان زندگی مشترک بین زن و مرد تمام رشته‌‌‌‌‌های میان آن‌ها از هم گسسته می‌شود. با طلاق گرفتن، زوجین از منظر شرعی و قانونی به هم نامحرم می‌شوند و دیگر الزامی به انجام تکالیف و وظائف زناشویی در برابر طرف مقابل ندارند. اما‌‌‌‌ این امری غیر قابل انکار است که زمانی میان این دو‌‌‌‌‌، پیوندی برقرار بوده و با هم نسبت داشته‌اند. از همین رو سوال پیش می‌آید که وجود رابطه زناشویی در گذشته می‌تواند در حقوق مالی زوجین نسبت به هم در آینده اثر بگذارد؟ یکی از حقوق مالی که زوجین پیش از طلاق دارند حق ارث بردن از یکدیگر است اما بعد از طلاق تکلیف ارث بردن طرفین از یکدیگر چیست؟ در‌‌‌‌ اینجا به بررسی اثر گذاری طلاق بر روی ارث بردن زوجین از یکدیگر می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

ارث بردن زوجین

بر اساس ماده 940 قانون مدنی در صورتی که بین زن مرد رابطه زوجیت دائمی برقرار باشد و موانع ارث بردن وجود نداشته باشد می‌توانند از هم ارث ببرند. میزان سهم الارث زوجین هم در قانون به وضوح تعیین شده است.

ارث بردن زوجین بعد از طلاق

اینکه زوجین بعد از طلاق هم می‌توانند از هم ارث ببرند یا نه بستگی به نوع طلاق دارد. در صورتی که طلاق زوجین بائن بوده باشد زوجین در صورت فوت طرف مقابل از هم هیچ ارثی نمی‌برند. اما در صورتی که طلاق رجعی بوده باشد امکان ارث بردن وجود دارد.

اما ارث بردن در طلاق رجعی نیز دارای شرایطی است که باید رعایت شود. بر اساس ماده 943 قانون مدنی هنگامی که شوهر از زن خود با طلاق رجعی جدا شود هر یک از طرفین اگر در مدت زمان عده بمیرند دیگری از او ارث می‌برد. در صورتی که مدت زمان عده پایان بیاید در صورت فوت یک طرف‌‌‌‌‌، به همسر او هیچ ارثی تعلق نمی‌گیرد. پس در طلاق رجعی آنچه اهمیت دارد زمان مرگ است. به طور مثال زن و مردی طلاق رجعی گرفته‌اند. مرد قبل از پایان زمان عده زن فوت می‌کند. در ‌‌‌‌اینجا زن ارث می‌برد. اما اگر عده تمام شود و بعد مرد فوت کند زن هیچ ارثی نمی‌برد.

ارث بردن زن از شوهر بعد از طلاق

آنچه گفته شد برای هر دو زوجین قابل اجرا است اما حالتی وجود دارد که فقط سبب ارث بردن زن از شوهر می‌شود. بر اساس ماده 944 قانون مدنی اگر شوهر در حالت مرض زن خود را طلاق بدهد و ظرف یکسال بمیرد زن از مرد ارث می‌برد حتی اگر طلاق بائن باشد. در اینجا نیازی نیست که حتما طلاق رجعی باشد بلکه یک استثنا برای طلاق بائن مطرح شده است.

با توجه به صراحت ماده این استثنا فقط برای ارث بردن زن از شوهر خود است و حالت برعکس آن وجود ندارد.

شرایط ارث بردن در طلاق در حال مرض

برای اینکه زن از شوهر خود که او را در حالت مرض طلاق داده است ارث ببرد باید شرایطی رعایت گردد. از جمله شرایط زیر:

1/ شوهر زن را در حالت مرض و بیماری طلاق داده باشد.

2/ بیماری که در مدت آن طلاق رخ داده است باید متصل به مرگ باشد. یعنی اگر مرد مریض باشد ولی شفا پیدا کند ارث زن منتفی می‌شود. حتی اگر بعدا دوباره به آن بیماری مبتلا شود باز هم زن ارثی نمی‌برد. بلکه بیماری باید متصل به مرگ باشد و بین آن بهبود و شفایی نباشد.

3/ مرگ به علت آن بیماری باشد. اگر شوهر به دلیل دیگری فوت کند زن ارث نمی‌برد. به طور مثال مرد مبتلا به بیماری است ولی در اثر تصادف می‌میرد یا هر دلیل دیگری سبب مرگ شوهر می‌شود در‌‌‌‌ اینجا زن هیچ ارثی نمی‌برد.

4/ در ظرف یکسال بمیرد. اگر یکسال از طلاق بگذرد و در‌‌‌‌ این مدت شوهر به خاطر بیماری فوت نکند زن ارث نمی‌برد بلکه باید در مدت یکسال بعد از طلاق بمیرد. اگر مرد پس از پایان یکسال فوت کند هیچ ارثی به زن نمی‌رسد.

5/ زن نباید شوهر کرده باشد.

سوالات متداول

آیا زن و شوهر بعد از طلاق از هم ارث می‌برند ؟

در صورتی که طلاق رجعی باشد با رعایت شرایط قانونی از هم ارث می‌برند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا زن می‌تواند از شوهر خود بعد از طلاق ارث ببرد ؟

بله در طلاق رجعی و بائن زن می‌تواند از شوهر فوت شده خود ارث ببرد البته با رعایت شرایط قانونی که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

شما می‌توانید برای دریافت پاسخ سوالات خود و دریافت مشاوره حقوقی در مورد ارث بردن زوجین بعد از طلاق با گروه مشاوران وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ارث بردن زوجین بعد از طلاق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ارث بردن زوجین بعد از طلاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره