حقوقیسایر موضوعات حقوقی

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی | مجازات کار اجباری در حقوق ایران و بین الملل

همه ما‌‌‌‌‌ این جمله که کار جوهره مرد است را بسیار شنیده‌ایم. انسان به کار و فعالیت زنده است‌‌. اما‌‌‌‌‌ اجبار اشخاص به انجام دادن کاری، عملی بسیار غلط و غیراخلاقی است. همانند اتفاقی که در زمان آلمان نازی رخ داد‌‌. در زمان هیتلر بود که نازی‌‌ها اردوگاه‌‌های کار اجباری را به راه انداختند و یهودیان‌، افراد معلول و… را مجبور به کار کردن در‌‌‌‌‌ این اردوگاه‌‌ها ‌‌می‌کردند. همین موضوع سبب شد تا جامعه جهانی به فکر نوشتن مقاوله نامه منع کار اجباری بیفتد. در‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی ‌‌می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

کار اجباری چیست ؟

همان طور که از ظاهر‌‌‌‌‌ این اصطلاح مشخص است کار اجباری به معنای بیگاری و مجبور کردن اشخاص به اشتغال به کاری بر خلاف میل آن‌هاست. در زمان جنگ جهانی دوم اردوگاه‌های کار اجباری توسط آلمان‌‌های نازی شکل گرفت‌‌. در‌‌‌‌‌ این اردوگاه‌‌ها اشخاص را مجبور ‌‌می‌کردند تا کارهای سخت و دشوار را انجام دهند. وضعیت‌‌‌‌‌ این اردوگاه‌‌ها بسیار وخیم بود به طوری که اشخاص زیادی در آن جا جان خود را از دست دادند.

اما‌‌‌‌‌ این موضوع به زمان گذشته ختم نمی‌شود بلکه بر اساس گزارش ارائه شده از سوی سازمان حقوق بشر در حال حاضر نیز در کره شمالی اردوگاه کار اجباری برای زندانیان وجود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ساعات کار در قانون کار کلیک کنید.

منع کار اجباری در نظام‌‌های حقوقی

وضعیت بد اشخاص در اردوگاه‌‌های کار اجباری و ظالمانه بودن‌‌‌‌‌ این موضوع سبب‌‌‌‌‌ شد که در پنجم ژوئن 1957 طی یک کنفرانس مقاوله نامه‌‌‌ای با عنوان مقاوله نامه منع کار اجباری تصویب شود. بر اساس‌‌‌‌‌ این مقاوله نامه اجبار اشخاص به انجام دادن هر کاری تحت هر عنوانی از جمله تنبیه و مجازات ممنوع بوده و در صورت مشاهده در کشورهای عضو با آن‌ها برخورد ‌‌می‌شود.

پس از تصویب‌‌‌‌‌ این مقاوله نامه و امضا کردن آن توسط کشورهای مختلف در سرتاسر جهان از بیگاری و کار اجباری اشخاص جلوگیری ‌‌می‌شود و هیچ شخصی نمی‌تواند دیگری را مجبور کند تا برای او کار کند.

پیوستن ایران به مقاوله نامه منع کار اجباری

ایران نیز از جمله کشورهایی است که به مقاوله نامه منع کار اجباری پیوسته است. علاوه بر‌‌‌‌‌ این‌، ‌‌‌ایران در نظام حقوقی خود پیرو دین اسلام و دستورات آن است و در دین اسلام همواره بر آزادی فردی اشخاص تاکید شده است. از همین رو در کشور ما نیز از اجبار اشخاص به اشتغال منع شده است. بر این اساس باید به آزادی افراد احترام گذاشت‌‌. اشخاص ‌‌می‌توانند شغل خود را انتخاب نمایند و نباید آن‌ها را مجبور به شغل یا کار معینی نمود.

مجازات کار اجباری در ‌‌‌ایران

در تمام نظام‌‌های حقوقی مجبور کردن اشخاص به کاری دارای مجازات است. در ‌‌‌ایران بر اساس آنچه که در قانون کار جمهوری اسلا‌‌می آمده است مجبور کردن اشخاص به انجام دادن شغلی به صورت اجباری بدون رضایت و میل فرد جرم ‌‌می‌باشد.

بر اساس ماده 172 قانون کار شخصی که دیگری را وادار به انجام دادن کاری بکند علاوه بر‌‌‌‌‌ این که موظف است دستمزد یا اجرت المثل کار شخص را پرداخت کند‌، به حبس از 91 روز تا یک سال و یا به جریمه نقدی معادل 50 تا 200 برابر حداقل مزد روزانه کارگر محکوم ‌‌می‌شود.

برای آشنایی با نحوه شکایت از کارفرما کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد منع کار اجباری در نظام‌‌های حقوقی ‌‌می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرا‌‌می‌ وکیل دات کام از آخرین اخبار حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص منع کار اجباری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون منع کار اجباری پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

کار اجباری چیست ؟

کار اجباری عبارت است از مجبور کردن اشخاص به انجام دادن شغلی بر خلاف میل و قصد ایشان که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا کار اجباری در نظام‌‌های حقوقی ممنوع است ؟

بله در هیچ نظام حقوقی کار اجباری مجاز نیست که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

مجازات کار اجباری در ‌‌‌ایران چیست ؟

شخصی که دیگری را مجبور به کاری کرده است علاوه بر اینکه باید دستمزد یا اجرت المثل کارگر را بدهد به حبس یا جزای نقدی نیز محکوم ‌‌می‌شود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره