ارثحقوقی

سهم ارث دو زن از یک‌ شوهر | میزان ارث هر کدام – نحوه تقسیم – محاسبه

سهم ارث دو زن از یک شوهر چطور تقسیم می شود؟ همانطور که ‌‌می‌دانید ارث یکی از حقوق قانونی افراد ‌‌می‌باشد که هیچکس ‌‌نمی‌تواند مانع دریافت این حق توسط آن‌‌‌ها شود. برای مثال وقتی پدر فوت ‌‌می‌کند پسر ‌‌می‌تواند سهم ارث خود از اموال پدرش دریافت نماید. در ادامه قصد داریم در مورد سهم ارث دو زن از یک شوهر توضیحات مفصلی را خدمتتان بیان نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

در صورت فوت شوهر زن ‌‌می‌تواند از اموال او ارث ببرد‌‌‌‌ ؟

طبق قانون ‌اگر زن با شوهر خود عقد دائمی‌ منعقد نموده باشد ‌‌می‌تواند در صورت فوت شوهرش از اموال او ارث ببرد. اما میزان ارث با توجه به عوامل ‌مختلفی معین ‌‌می‌شود. حتی اگر مرد دارای دو زن دائمی باشد نیز به هردوی آن‌ها ارث خواهد رسید.

برای آشنایی با روند انحصار وراثت کلیک کنید.

سهم ارث دو زن از یک‌ شوهر

در برخی موارد دیده شده است که مرد با وجود اینکه دارای همسر است اما اقدام به ازدواج مجدد ‌‌می‌نماید و در صورتی که ‌مرد فوت کند طبق قانون هر دو زن او ‌‌می‌توانند از اموالش ارث ببرند. اگر هردو زن دارای فرزند باشند ‌‌می‌توانند یک هشتم اموال به جا مانده از مرد را دریافت کرده و مابین خود تقسیم ‌نمایند اما‌ اگر دارای فرزند نباشند ‌‌می‌بایست یک ‌چهارم اموال‌ شوهرشان ‌را مابین خود تقسیم نمایند.

نحوه دریافت سهم ارث دو زن از اموال شوهر

اگر مرد دارای دو زن باشد همانطور که در بالا گفته شد در صورت وجود فرزند یک هشتم و در صورت عدم وجود فرزند یک چهارم اموال مرد میان هردو زن تقسیم ‌‌می‌شود. اما نحوه دریافت ارث توسط زنان نیز بحث جداگانه‌‌‌‌ای ‌‌می‌باشد. هردو زن مرد ‌‌می‌بایست ابتدا از وارثین دیگر بخواهند که ارث آن‌ها را به صورت قیمتی و یا همان پول نقد به آن‌ها پرداخت کنند و اگر چنین چیزی برای وارثین ممکن نبود ‌‌می‌توانند یک هشتم یا یک چهارم اموال مرد را به همسرانش بدهند.

اگر وارثین دیگر از دریافت ارث زنان جلوگیری کنند هردو زن ‌‌می‌بایست به دادگاه مراجعه نموده و ارث خود را از اموال شوهر متوفی طلب کنند که در این ‌صورت اموال توقیف ‌‌می‌شود تا دادگاه بتواند سهم هردو زن را به آن‌ها پرداخت کند.

نکته مهم: اگر مرد دارای دو زن باشد و فوت کند زنان ‌‌می‌بایست برای دریافت ارث خود از اموال شوهر حتما اثبات نمایند که همسر دائمی او بوده‌اند و اینکه رابطه زوجیت داشته‌اند.

نکته: یک هشتم یا یک چهارم میان زنان مرد به تساوی تقسیم می‌گردد.

برای آشنایی کامل با نحوه محاسبه سهم ارث زن از اموال شوهر کلیک کنید.

اگر یکی از زنان مرد بعد فوت مرد و قبل از تقسیم ارث فوت کند ارث او به زن دیگر ‌‌می‌رسد‌‌‌‌ ؟

اگر یکی از زنان مرد بعد از فوت او و قبل از تقسیم ارث فوت کند زن دیگر ‌‌نمی‌تواند ارث او را دریافت کند و تنها افرادی که مستحق دریافت ارث او هستند وارثینش ‌‌می‌باشند که شامل پدر، مادر، فرزندان و…‌‌ زن متوفی می‌باشند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سهم ارث دو زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سهم ارث دو زن پاسخ دهند.

 

سوالات متدوال

ز‌ن نیز جزو وارثین اموال شوهر محسوب ‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

بله طبق قانون‌ زن ‌‌می‌تواند از اموال شوهر خود ارث ببرد.

اگر مرد دارای د‌و زن باشد هر یک چقدر ارث ‌‌می‌برد‌‌‌‌ ؟

اگر مرد دارای فرزند باشد یک‌ هشتم اموالش میان زنان او به تساوی تقسیم ‌‌می‌شود و اگر فرزند نداشته باشد یک چهارم اموالش میان هردو زن به تساوی تقسیم ‌‌می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره