آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

تجدید جلسه اتیان سوگند | دلایل و موارد تعیین وقت مجدد دادرسی

تجدید جلسه اتیان سوگند چه زمانی تشکیل می‌شود؟ در قانون آیین دادرسی برای اثبات صحت ادعای مطرح شده راه‌های مختلفی مطرح شده است. یکی از این راه‌ها سوگند خوردن است. در این حالت قاضی به شخص اجازه می‌دهد برای اثبات گفته‌های خود سوگند بخورد و مبنا را بر صحت سوگند فرد می‌گذارد. برای این کار دادگاه زمانی را تعیین می‌کند و اگر در زمان مطرح شده شخص نتواند سوگند یاد کند به او فرصت مجدد داده می‌شود. در این مطلب به بررسی موارد تجدید جلسه اتیان سوگند می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

جلسه‌ اتیان سوگند

بر اساس ماده‌ 370 قانون آئین دادرسی مدنی در صورتی که صدور حکم منوط به سوگند شرعی باشد قاضی می‌تواند قرار اتیان سوگند را صادر نماید. این قرار به درخواست متقاضی صادر می‌شود و در آن شخصی که باید سوگند بخورد و موضوع سوگند قید می‌شود.

مثلا قاضی دادگاه در ضمن قراری ذکر می‌کند آقای ب باید در مورد موضوع نسب خود با آقای الف در جلسه‌ مورخ بیستم آذر در دادگاه حاضر شود و سوگند بخورد. شخص در زمان تعیین شده در دادگاه حاضر می‌شود و در محضر قاضی به لفظ جلاله الله قسم می‌خورد. مانند این که بگوید ولله آقای ب فرزند من نیست. این به معنای اتیان سوگند است که فقط در امور تعیین شده مقبول واقع می‌شود.

برای آشنایی با شرایط انجام سوگند استظهاری کلیک کنید.

تجدید جلسه اتیان سوگند

قطعا همه‌ اشخاصی که برای دادرسی دعوت شده‌اند باید جهت احترام به شان عالی دادگاه در زمان تعیین شده در جلسه دادرسی شرکت کنند. اما اگر در زمان تعیین شده نتوانند حضور پیدا کنند یا اینکه به جهتی از جهات قانونی جلسه اتیان سوگند برگزار نشود قانون گذار این حق را به قاضی دادگاه داده است که جلسه‌ اتیان سوگند را تجدید کند.

موارد تجدید جلسه اتیان سوگند

در صورت وجود علل زیر جلسه‌ اتیان سوگند قابل تمدید است. یعنی اینکه اگر در تاریخ تعیین شده به دلیل موجه و قانونی فرد سوگند نخورد دادگاه یک جلسه دادرسی دیگر تعیین می‌کند تا فرد سوگند یاد کند. از جمله موارد زیر:

  1. درخواست مهلت.
  2. عدم حضور طرفین دعوا.
  3. عذر موجه برای عدم حضور شخصی که قسم باید بخورد.

برای آشنایی کامل مدارک لازم برای اثبات جرم کلیک کنید.

تجدید جلسه اتیان سوگند به دلیل درخواست مهلت

بر اساس ماده‌ 276 قانون آئین دادرسی مدنی شخصی که می‌خواهد در دادگاه قسم بخورد می‌تواند از دادگاه مهلت بخواهد. به طور مثال شخص بخواهد تا دادگاه به او یک هفته مهلت بدهد که در جلسه‌ اتیان سوگند حاضر گردد. در این صورت قاضی می‌تواند بررسی نماید و در صورتی که باعث زیان طرف مقابل نشود جلسه‌ اتیان سوگند را به تاخیر می‌اندازد.

قاضی برای تعیین مدت زمان تجدید جلسه اتیان سوگند ضرر نکردن طرف مقابل را هم در نظر می‌گیرد. به طور مثال اگر یک هفته تاخیر در اجرای سوگند باعث ضرر طرف مقابل باشد قاضی می‌تواند مدت کمتری را تعیین کند مانند سه روز.

هر فرد فقط یک بار می‌تواند برای تجدید جلسه‌ اتیان سوگند درخواست بدهد و بیشتر از یکبار مهلت طرح این درخواست را ندارد.

تجدید جلسه اتیان سوگند به دلیل عدم حضور طرفین

برگزاری جلسه‌ اتیان سوگند مستلزم حضور شخصی است که باید سوگند بخورد و عدم حضور فرد بدون عذر موجه نکول محسوب می‌شود. در این صورت بر اساس ماده‌ 286 قانون آئین دادرسی مدنی در صورتی که فرد برای عدم حضور خود هیچ عذر موجهی مطرح نکند از نظر قانون به معنای نکول از سوگند است. قاضی جلسه‌ دیگری ترتیب می‌دهد و اتیان سوگند را به طرف دیگر دعوا رد می‌کند و اگر طرف مقابل سوگند بخورد حکم صادر می‌شود. ولی در صورتی که طرف مقابل هم سوگند نخورد دعوا ساقط می‌گردد.

تجدید جلسه اتیان سوگند به دلیل عذر موجه

قطعا شخص باید در زمان و تاریخ تعیین شده از سوی دادگاه در جلسه دادرسی حاضر شود و سوگند بخورد. اما اگر نتواند در موعد مقرر حضور یابد باید علت عدم حضور خود را مطرح کند. قاضی علت عدم حضور فرد را بررسی می‌کند. اگر علت مطرح شده برای عدم حضور از علل موجه باشد قاضی می‌پذیرد و جلسه‌ دیگری را برای اتیان سوگند تعیین می‌کند ولی اگر علت مطرح شده موجه نباشد اتیان سوگند تجدید نمی‌گردد.

به طور مثال آقای ب یاید در بیستم آذر در دادگاه حاضر شود و سوگند یاد کند. اما متاسفانه همسر او در همان روز فوت می‌کند و او نمی‌تواند در جلسه دادرسی حاضر شود. آقای ب علت عدم حضور خود در دادگاه برای سوگند خوردن را به قاضی می‌گوید و مدارک خود از جمله گواهی فوت همسر را نشان می‌دهد. وقتی برای دادگاه صحت گفته‌های فرد محرز می‌شود قراری صادر می‌کند و در ضمن آن اجازه می‌دهد تا آقای ب مجددا در تاریخ سی دی ماه برای اتیان سوگند نزد دادگاه حاضر شود. ولی اگر آقای ب بخاطر سفر رفتن در جلسه دادرسی شرکت نکند این علت پذیرفته نیست و در نتیجه جلسه سوگند تجدید نمی‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد موارد تجدید جلسه اتیان سوگند می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تهران وکیل دات کام بهره ببرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جلسه سوگند، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا جلسه اتیان سوگند قابل تجدید است ؟

بله، در صورت وجود جهات قانونی قاضی جلسه سوگند را تجدید می‌کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

در چه صورت جلسه اتیان سوگند تجدید می‌شود ؟

در صورتی که شخصی که باید سوگند بخورد حضور پیدا نکند و برای این عدم حضور دلیل موجهی مطرح کند که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

آیا می‌توان برای تجدید جلسه اتیان سوگند مهلت خواست ؟

بله، در صورت درخواست فردی که باید سوگند بخورد امکان تمدید جلسه اتیان سوگند وجود دارد که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره