آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه | دلایل موجه – تخلف حضور نیافتن وکیل

عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه چه چیزهایی می تواند باشد؟ زمانی که دعوایی مطرح می‌شود این حق طرفین دعوا است که از‌ خود دفاع کنند. اشخاص می‌توانند برای اینکه به نتیجه‌ مطلوب خود برسند از وکلای مجرب دادگستری کمک بگیرند. در این صورت وکیل به جای آن‌ها در دادگاه حاضر می‌شود و از حقوق موکل خود دفاع می‌کند. اما ممکن است اتفاقی رخ دهد و وکیل نتواند در جلسه‌ دادرسی حضور یابد. در این مطلب به بررسی عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

تخلف عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی بدون عذر موجه عدم حضور وکلی

یکی از تخلف‌های انتظامی وکلا که همراه با مجازات نیز هست عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی می‌باشد. بر اساس ماده‌ 41 قانون آئین دادرسی مدنی وکیل باید حضور فیزیکی در جلسه داشته باشد و صرف ارائه لایحه کافی نیست. البته در مواردی که دو محکمه همزمان برگزار شود وکیل می‌تواند برای یکی از آن‌ها لایحه ارائه دهد و در دیگری حضور یابد.

در مواقع عادی که تداخل جلسات وجود ندارد وکیل موظف است در دادرسی حضور داشته باشد مگر اینکه یک مانعی برای حضور او در دادرسی به وجود بیاید.

برای آشنایی با پیامدهای عدم حضور خوانده در دادگاه کلیک کنید.

عذر موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادگاه

در ماده‌ 41 قانون آئین دادرسی مدنی 4 مورد ذکر شده است که عذرهای موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی است از جمله:

1/ فوت یکی از بستگان نسبی یا سببی تا درجه‌ اول از طبقه‌ دوم

منظور از بستگان نسبی افرادی است که با آن‌ها نسبت خونی دارد مانند پدر و بستگان سببی اشخاصی هستند که به دلیلی قانونی با آن‌ها نسبت دارد مانند همسر.

در ماده‌ 862 قانون مدنی برای نسبت اشخاص طبقه بندی صورت گرفته است. طبقه‌ اول پدر، مادر، نوه هستند. در طبقه‌ دوم و درجه‌ اول اجداد پدری و مادری و برادر و خواهر هستند. اگر علت عدم حضور وکیل فوت یکی از این بستگان چه سببی و چه نسبی باشد به عنوان عذر موجه پذیرفته می‌شود.

2/ ابتلا به بیماری که مانع از حرکت او باشد یا اینکه حرکت کردن برای وکیل مضر باشد

ابتلا به هر بیماری ملاک نیست بلکه باید به گونه‌ای باشد که مانع حرکت او شود مانند شکستگی هر دو پا یا اینکه بیماری که حرکت برای او مضر باشد مانند مشکل آپاندیس. اما اگر مشکل و بیماری او به طوری باشد که در حرکت او مانع ایجاد نکند به طور مثال دست او شکسته باشد عذر موجه برای عدم حضور نیست.

3/ وقوع حوادث قهری که مانع حضور وکیل در جلسه دادگاه است

منظور از حوادث قهری حوادثی است که رخ دادن آن‌ها خارج از اراده و قدرت وکیل باشد مانند سیل یا زلزله که حوادث طبیعی هستند و اصلا وکیل در وقوع آن‌ها نقشی ندارد.

4/ وقایع خارج از اختیار وکیل

در این مورد قانون گذار این امتیاز را برای وکیل قرار داده است که اگر دچار مشکلی شد و نمی‌توانست در دادگاه حضور پیدا کند از موارد عذر موجه باشد. البته این اتفاق قطعا باید به نحوی باشد که خارج از اختیار بوده و اصلا وکیل در رخ دادن آن هیچ نقشی نداشته باشد. به طور مثال وکیل در شهر دیگری از محل دادرسی حبس می‌شود و نمی‌تواند از آنجا خارج شود.

برای آشنایی با نحوه مطالبه تجدید جلسه دادرسی کلیک کنید.

ارائه‌ عذر موجه عدم حضور وکیل به دادگاه

بر اساس بخش دوم ماده‌ 41 قانون آئین دادرسی مدنی در صورتی که وکیل عذر موجهی برای عدم حضور خود دارد باید آن را به صورت کتبی به همراه مدارک و ادله‌ لازمه به دادگاه تقدیم نماید. به طور مثال وکیل باید صورت کتبی برای قاضی پرونده بنویسد که علت عدم حضور او عمل آپاندیسی بوده که داشته و به تشخیص پزشک معالج نباید حرکت می‌کرده است. همچنین به همراه این نوشته مدارک پزشکی خود را هم باید به دادگاه ارائه دهد.

قاضی بررسی‌های لازمه را انجام می‌دهد و در صورتی که عذر مطرح شده از علل موجه بوده باشد آن را می‌پذیرد و ترتیب اثر می‌دهد. در غیر این صورت محکمه را ادامه می‌دهد و تخلف وکیل را به مرجع صلاحیت دار اطلاع می‌دهد.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عذر موجه عدم حضور وکیل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عذر موجه عدم حضور وکیل پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا حضور وکیل در جلسه‌ دادرسی الزامی است ؟

بله وکیل موظف است که در جلسه دادرسی حاضر باشد مگر در صورت وجود علل موجه برای عدم حضور که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

عذرهای موجه عدم حضور وکیل در دادگاه چیست ؟

در ماده‌ 41 قانون آئین دادرسی مدنی چهار مورد ذکر شده است که از علل موجه عدم حضور وکیل در جلسه دادرسی می‌باشد از جمله فوت بستگان که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

منظور از وقایع خارج از اختیار برای عدم حضور وکیل چیست ؟

هر اتفاقی که وکیل در رخ دادن آن نقشی نداشته باشد و خارج از اراده‌ وکیل باشد از جمله عذرهایی است که برای دادگاه موجه و قابل قبول است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره