آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول چه زمانی برگزار می‌شود؟ قانون کلیه‌ دادگاه‌ها در سراسر ایران را طبقه بندی و دسته بندی کرده است و برای هر کدام صلاحیت مخصوص تعیین نموده است. هر دادگاه می‌تواند فقط به موضوعی که صلاحیت دارد رسیدگی کند. در ادامه در خصوص دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دعاوی مربوط به اموال غیر منقول

اموال غیر منقول عبارتند از اموالی که قابل جابه‌جایی نیستند مانند ملک، آپارتمان و زمین که نمی‌توان آن‌ها را با خود حمل کرد و یا جابه‌جا نمود.

هر دعوایی که موضوع اختلاف آن مال غیر منقول باشد در دسته‌ دعاوی غیر منقول قرار می‌گیرد. در ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی در مورد انواع دعاوی غیر منقول توضیح داد شده است. مانند دعاوی مربوط به انتقال مالکیت، تصرف عدوانی و…

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

بر اساس ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه محل مال غیر منقول دارای صلاحیت محلی برای رسیدگی به دعوا است. اگرچه اصل بر این است که دعاوی باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد ولی در مورد اموال غیر منقول قانون استثنا قائل شده است. حتی اگر خوانده در محل دیگری باشد و مال غیر منقول در یک محل دیگر دادگاه محل مال غیر منقول صالح است.

به طور مثال آقای الف دعوایی مبنی بر تصرف عدوانی ملکی در شیراز مطرح می‌نماید. خوانده دعوا در تهران ساکن است. با توجه به اینکه دعوای غیر منقول است و ملک در شیراز قرار گرفته دادگاه شیراز صالح است. پس خواهان باید به دادگاه شیراز مراجعه نماید.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول با منقول

در برخی از موارد موضوع یک دعوا هم مال غیر منقول است و هم مال منقول. به طور مثال آقای ب دعوای تصرف عدوانی ملکی در اهواز و یک ماشین پراید را مطرح می‌نماید. خوانده‌ دعوا آقای ب است که در شهر مشهد ساکن می‌باشد. در این حالت بر اساس ماده‌ 15 قانون آئین دادرسی مدنی باز هم دادگاه محل مال غیر منقول صالح است. یعنی با اینکه دعوای غیر منقول هم مطرح شده است و طبق قاعده دادگاه محل اقامت خوانده یعنی مشهد باید صالح باشد ولی چون دعوای غیر منقول هم مطرح شده است می‌توان گفت که قدرت دعوای غیر منقول بیشتر است و دادگاه اهواز یعنی محل قرارگیری ملک، دادگاه صالح برای رسیدگی می‌باشد.

البته در ماده‌ 15 این قانون شرطی قرار داده شده است. اینکه منشا هر دو دعوا یکی باشد. یعنی اینکه هم دعوای مال منقول و هم غیر منقول در ضمن یک دادخواست و به جهتی واحد باشد.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی چند مال غیر منقول

گاهی پیش می‌آید که دعوا در مورد چند مال غیر منقول که هرکدام در حوزه‌ قضایی متفاوتی قرار دارند می‌باشد. به طور مثال آقای الف می‌خواهد یک دعوای واحد در مورد سه ملک که یکی در شیراز یکی در مشهد و دیگری در گیلان است اقامه‌ نماید. بر اساس ماده‌ 16 قانون آئین دادرسی خواهان می‌تواند به میل خود به دادگاه هر کدام از این شهر‌ها مراجعه نماید. یعنی اینکه دادگاه هر سه شهر برای رسیدگی صالح هستند و خود آقای الف می‌تواند انتخاب کند که مثلا در گیلان اقامه‌ دعوا نماید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح اموال غیرمنقول، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح اموال غیر منقول پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای مال غیر منقول کجاست ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح است.

در دعاوی اموال غیر منقول متعدد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری هر کدام از اموال صالح هستند و خواهان می‌تواند به انتخاب خود یک دادگاه را برای اقامه‌ دعوا انتخاب نماید.

اگر دعوای منقول با غیر منقول با هم باشد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح برای رسیدگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره