آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

رد دادخواست اعاده دادرسی

رد دادخواست اعاده دادرسی چه زمانی رخ می‌دهد؟ در تمامی دادگاه‌‌‌‌ها قاضی مسئولیت صدور حکم‌‌‌ را بر عهده دارد و ‌‌‌می‌بایست با استفاده از علم خود مناسب‌‌ترین حکم را صادر کند. اما گاهی ممکن است با وجود عالم بودن قاضی حکم قابل تغییر یا نقض باشد و بتوان اجرای آن ‌را متوقف کرد. از این رو قانونگذار روش‌‌‌‌های زیادی را در نظر گرفته است تا بتوان به احکام صادره از طرف دادگاه اعتراض نمود. دادخواست اعاده دادرسی یکی از انواع روش‌‌‌‌های اعتراض به احکام دادگاه ‌‌‌می‌باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص دادخواست اعاده دادرسی و رد آن توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

دادخواست اعاده دادرسی چیست‌‌‌ ؟

ارائه دادخواست اعاده دادرسی یکی از روش‌‌‌‌های اعتراض به احکام دادگاه‌‌‌‌ها ‌‌‌می‌باشد که توسط قانونگذاران تعیین شده است. با استفاده از این روش ‌‌‌می‌توان به احکام مختلفی که از طرف دادگاه صادر شده‌‌‌اند اعتراض نمود و خواستار نقص یا تغییر آن‌‌‌‌‌ها شد. چنانچه فردی یکی از دلایل‌‌‌ موجه و تعیین شده توسط قانونگذاران را دارا باشد ‌‌‌می‌تواند با استناد به آن‌‌‌‌ها دادخواستی را مبنی بر اعاده دادرسی به دادگاهی که حکم از طرف آن صادر شده است ارائه نماید تا دادخواست‌‌‌ او پیگیری شود. چنانچه دادخواست و ادعای او صحیح باشد ممکن است دادگاه دوباره موضوع حکم صادر شده را بررسی کند و حتی گاهی پیش ‌‌‌می‌آید که حکم ‌نقض ‌‌‌می‌شود.

شرایط اعتراض به رد دادخواست اعاده دادرسی

برای تهیه دادخواست اعاده دادرسی ‌‌‌می‌بایست افراد دادخواست را به درستی تکمیل کنند تا دادگاه آن بررسی کند. برای تکمیل این نوع دادخواست ‌‌‌می‌بایست برخی شرایط را مد نظر گرفت و تمام موارد تعیین شده در قانون ‌‌‌می‌بایست در دادخواست ذکر شوند. شرایط و مواردی که ‌‌‌می‌بایست در دادخواست اعاده‎‎دادرسی ذکر شوند به شرح زیر هستند:

  • در دادخواست اعاده دادسی ‌‌‌می‌بایست درخواست کننده تمامی مشخصات خود و طرف مقابلش در دعوا را که شامل نام و نام خانوادگی، محل اقامت و… ‌‌‌می‌شوند را ذکر کند.
  • درخواست کننده ‌‌‌می‌بایست حکمی را که درخصوص آن درخواست اعاده دادرسی دارد درون دادخواست قید نماید.
  • درون دادخواست ‌‌‌می‌بایست تمامی مشخصات دادگاهی که حکم از طرف آن صادر گردیده است ذکر شود.
  • دلیل دادخواست نیز ‌‌‌می‌بایست درون آن نوشته شود.
  • اگر دادخواست را وکیل فرد درخواست کننده تهیه و تنظیم کند ‌‌‌می‌بایست مشخصات خود وکیل نیز در آن قید گردد.

برای آشنایی با رویه اعتراض به حکم قطعی دادگاه کلیک کنید.

رد دادخواست اعاده دادرسی

با وجود اینکه دادخواست اعاده دادرسی ‌‌‌می‌بایست توسط دادگاه بررسی و به آن ‌پرداخته شود اما گاهی ممکن است دادخواست رد شود. قانونگذار برخی موارد را در نظر گرفته است که در صورت وجود آن‌‌‌‌ها دادخواست اعاده دادرسی رد ‌‌‌می‌شود. مواردی که در صورت وجود آن‌ها دادخواست اعاده دادرسی رد ‌‌‌می‌شود به شرح زیر ‌‌‌می‌باشند:

  • چنانچه دادخواست به طور صحیح و درست تکمیل نگردیده و یا اینکه ناقص باشد دادگاه ‌‌‌می‌تواند آن ‌را رد کند.
  • فردی که دادخواست را ارائه ‌‌‌می‌کند ‌‌‌می‌بایست برای ارائه آن دلیل و جهات موجه را ذکر کند تا دادگاه دلیل موجه برای اعاده دادرسی داشته باشد و در غیر این صورت دادخواست او رد خواهد شد.
  • اگر مقرر باشد که ارائه دادخواست در مدت زمان خاصی صورت بگیرد اما درخواست کننده خارج از آن مدت زمان آن ‌را ارئه کرده باشد دادخواست او رد ‌‌‌می‌شود. اما ‌اگر برای این ‌کار خود دلیل موجه داشته باشد دادخواست رد نخواهد شد.
برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص رد دادخواست اعاده دادرسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون رد دادخواست اعا‌ده‌دادرسی پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

در صورت ارائه دادخواست اعاده دادرسی چه ‌‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

موضوع حکم‌ مورد بررسی مجدد قرار خواهد ‌گرفت که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

آیا ممکن است دادخواست اعاده دادرسی رد شود‌‌‌ ؟

بله در صورت وجود برخی موارد دادخواست رد ‌‌‌می‌شود.

اگر دادخواست اعاده دادرسی ناقص باشد دادخواست رد ‌‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

بله در این صورت دادخواست توسط دادگاه رد ‌‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره