آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

عدم احراز سمت دادخواست دهنده

در جامعه امروزی ما هر فرد دارای حق و حقوقی می‌باشد. یکی از حقوق افراد در جامعه تنظیم دادخواست یا شکایت نمودن برای مطالبه حقوق خود می‌باشد. تنظیم دادخواست و شکایت می‌تواند باعث شود که فرد به حقوق خود برسد و عدالت را برقرار خواهد کرد. اما تنظیم دادخواست نیز شرایطی دارد و می‌بایست در حین تنظیم آن برخی موارد را رعایت نمود تا دادگاه دادخواست را ‌‌بررسی کند. عدم احراز سمت دادخواست دهنده یکی از مواردی است که می‌تواند از ‌‌بررسی دادخواست و پیگیری آن توسط دادگاه جلوگیری کند‌. در ادامه قصد داریم در خصوص عدم ‌احراز سمت دادخواست دهنده و پیامد‌های آن توضیحات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

عدم‌ احراز سمت دادخواست دهنده

هرگاه فرد خواهان یا وکیل، نماینده و… او برای مطالبه حقوقش دادخواست را تنظیم می‌کنند به عنوان دادخواست دهنده شناخته می‌شوند. حال فردی که دادخواست را تنظیم می‌کند و به دادگاه می‌فرستد چه خواهان باشد و چه وکیل و نماینده او می‌بایست سمت خود را احراز کند. برای مثال وکیل خواهان در حین تنظیم دادخواست می‌بایست در آن ذکر کند که به عنوان وکیل، قیم، یا نماینده فرد خواهان دادخواست را تنظیم نموده است و مدارک و مشخصاتی را ضمیمه دادخواست کند که نشان می‌دهند او سمت مذکور را دارد. اما گاهی اوقات ممکن است فرد خواهان یا وکیل و نماینده‌اش سمت خود را احراز نکنند و با دادخواست خود مدارک احراز سمت را ارسال نکنند که در این صورت می‌توان گفت دادخواست دهنده سمت خود را مشخص نکرده است. عدم احراز سمت توسط دادخواست دهنده می‌تواند برخی آثار حقوقی را به همره داشته باشد.

پیامد‌های عدم احراز سمت دادخواست دهنده

همانطور که گفتیم عدم احراز سمت ‌دادخواست دهنده می‌تواند برخی آثار حقوقی را به همراه داشته باشد. چنانچه دادخواست دهنده سمت خود را مشخص نکند و مدارک اثبات کننده سمتش را به همراه دادخواست ارسال نکرده باشد دادگاه دادخواست را ‌‌بررسی کرده و سپس قرار اخطار رفع نقص را صادر خواهد کرد. طبق این قرار دادخواست دهنده باید ظرف مدت زمان معین شده توسط دادگاه مدارک اثبات کننده سمت خود را برای دادگاه بفرستد. اگر دادخواست دهنده در مدت زمان مشخص شده مدارک اثبات سمتش را برای دادگاه نفرستد قرار رد دادخواست صادر می‌شود و دادخواست رد می‌شود. چنانچه پس از ارسال دادخواست خوانده متوجه اشکالاتی در مدارک اثبات کننده سمت دادخواست دهنده شود می‌تواند به این موضوع ایراد وارد نماید که در این مورد نیز قرار رد دعوا صادر می‌گردد و دادخواست دهنده می‌بایست دوباره دادخواست خود را با مدارک بدون اشکال اثبات کننده سمتش تنظیم نماید.

دادخواست چیست‌‌ ؟

دادخواست فرمی است که فرد برای ارائه درخواستی که از دادگاه دارد آن را تنظیم‌ نموده و به مرجع قضایی مورد نظرش ارسال می‌کند. هرگاه فردی می‌خواهد علیه فرد دیگری طرح دعوا نماید یا درخواستی از دادگاه نماید می‌بایست دادخواست را تنظیم نموده و آن ‌را برای دادگاه بفرستد تا توسط قاضی ‌‌بررسی شود و در صورت وجود شرایط پیگیری خواهد شد. دادخواست‌ها انواع مختلفی دارند و هر فرد می‌بایست با توجه به موضوع مورد نظرش دادخواست خود را تنظیم کند. برای مثال اگر فردی می‌خواهد از همسرش طلاق بگیرد می‌بایست دادخواست طلاق خود را تنظیم و به دادگاه بفرستد تا ‌‌بررسی شود. به فردی که دادخواست را تنظیم و ارائه می‌کند دادخواست دهنده یا خواهان گفته می‌شود که می‌بایست در حین ارائه دادخواست خود سمتش را نیز مشخص کند.

سوالات متداول

دادخواست دهنده کیست‌‌ ؟

دادخواست دهنده کسی است که دادخواست را تنظیم کرده و برای دادگاه ارسال می‌کند.

اگر خوانده به مدارک اثبات کننده سمت دادخواست دهنده ایراد وارد کند چه قراری صادر می‌شود‌‌ ؟

در این صورت قرار رد دعوا صادر می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم احر‌از سمت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم احر‌از سمت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره