سایر موضوعات کیفریکیفری

مشروب در ماشین

طبق قانون کشور ما نگهداری و‌ حمل برخی کالاها جرم تلقی ‌‌‌‌می‌شود. برای مثال هیچکس مجاز به نگهداری مواد مخدر نیست زیرا این مواد به بدن آسیب رسانده‌‌‌‌ و خرید و فروش آن‌‌‌‌‌‌ها نیز باعث بی نظ‌‌‌‌می ‌در جامعه ‌‌‌‌می‌شود. مشروبات الکلی نیز یکی از مواردی هستند که حمل ‌و نگهداری آن‌ها جرم‌ به حساب ‌‌‌‌می‌آید. در ادامه قصد داریم در خصوص مجازات حمل و‌ نگهداری هر گونه مشروب الکلی در ماشین توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مجازات جرم حمل و نگهداری مشروب الکلی

حمل و نگهداری مشروبات الکلی در هر شرایطی جرم تلقی ‌‌‌‌می‌شود و مجازات‌‌‌‌‌هایی را در پی دارد. علت تعیین مجازات از طرف‌‌‌‌ قانونگذار برای این جرم این است که حمل و نگهداری این مشروبات‌‌‌‌ معمولا برای فروش آن‌‌‌‌‌ها صورت ‌‌‌‌می‌گیرد و این کار علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن نظم در جامعه ‌‌‌‌می‌شود بلکه در صورت مصرف‌‌‌‌ مشروبات الکلی زیان‌‌‌‌‌های جبران ناپذیری به بدن افراد وارد ‌‌‌‌می‌شود.‌‌‌‌ مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی شامل سه مورد زیر ‌‌‌‌می‌شود که هر سه مورد نیز اجرا خواهند گردید:

  • جریمه نقدی به مقدار پنج برابر ارزش تجاری کالای ذکر شده
  • حبس به مدت شش ماه تا یک سال
  • شلاق تا ۷۴ ضربه

مجازات حمل و نگهداری مشروب الکلی در ماشین چیست‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در اکثر موارد جرم حمل و نگهداری مشروبات الکی به واسطه استفاده از ماشین انجام ‌‌‌‌می‌شود زیرا در این صورت ارتکاب جرم برای مجرمین آسان‌‌‌‌‌‌‌تر است. اما قانونگذار برای حمل و ‌نگهداری مشروبات الکلی مجازات دیگری را در نظر گرفته است و این‌ مجازات علاوه بر موارد ذکر شده در بالا در خصوص مجرم اعمال ‌‌‌‌می‌شوند. مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین به شرح زیر ‌‌‌‌می‌باشد:

  • اگر حمل و نگهداری مشروبات الکلی با اطلاع صاحب ماشین انجام شده باشد ماشین به نفع دولت توقیف خواهد گردید.
  • چنانچه حمل و نگهداری مشروبات الکلی بدون اطلاع صاحب ماشین انجام گردد مجرم ‌‌‌‌می‌بایست معادل قیمت ماشین جریمه نقدی بپردازد.

نکته مهم: مجازات ذکر شده در بالا شامل حمل و نگهداری مشروبات الکلی با موتور نیز ‌‌‌‌می‌شوند.

چرا حمل و نگهداری هر گونه مشروب الکلی چه در ماشین و چه جای دیگر جرم است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

حمل و نگهداری مشروبات الکلی معمولا برای به مصرف رسیدن آن‌‌‌‌‌ها انجام ‌‌‌‌می‌شود. انسان با مصرف آن‌‌‌‌‌ها تعادل ذهنی خود را از دست ‌‌‌‌می‌دهد‌‌‌‌ و ممکن است دچار توهم شود. از دست دادن تعادل ذهنی ممکن است‌‌‌‌ باعث بی‌نظمی در جامعه شود. از این رو قانونگذار حمل و نگهداری مشروبات الکلی‌‌‌‌ را جرم تلقی کرده است و مجرمین طبق قانون مجازات خواهند شد.

سوالات متداول

مجازات حبس حمل و نگهداری مشروبات الکلی چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات حبس این جرم از شش ماه تا یک سال خواهد بود.

اگر جرم حمل و نگهداری مشروبات الکلی با اطلاع صاحب ماشین انجام شود تکلیف چیست‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

در این صورت خودرو به نفع دولت توقیف خواهد گردید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حمل مشروب د‌ر ماشین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حمل مشروب د‌ر ماشین پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره