آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

دادخواست اعسار

ثروت و دارایی هر فرد از جمله مواردی است که باعث ‌‌می‌شود او در رفاه بیشتری زندگی کند و بتواند با استفاده از ثروتش بدهی‌‌‌ها یا هرگونه خسارتی که به او وارد شده است را پرداخت کند. اما در برخی موارد دیده ‌‌می‌شود که فرد توانایی پرداخت برخی موارد را ندارد و در واقع از نظر مالی در وضعیت خوبی نیست که در ادامه قصد داریم در مورد ثبت دادخواست اعسار توضیحات بیشتری را ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

چه کسی ‌‌می‌تواند دادخواست اعسار را به دادگاه ارائه کند ؟

در برخی موارد دیده ‌‌می‌شود که دادگاه حکمی را بر علیه فردی صادر ‌‌می‌کند و او باید مبلغی را به شاکی خود بپردازد و یا اینکه فرد شکایتی را در دادگاه انجام داده است که توانایی پرداخت هزینه دادرسی آن‌ را ندارد که در این صورت به فرد معسر گفته ‌‌می‌شود. معسر در واقع کسی است که توانایی مالی ندارد و یا اینکه مالش در دسترس او قرار ندارد که در این موارد قانونگذاران قوانین زیادی را وضع نموده‌اند.

یکی از این قوانین ثبت دادخواست اعسار ‌‌می‌باشد. فرد ‌‌می‌تواند در دادگاه اعلام کند که توانایی مالی برای پرداخت بدهی به شاکی و یا پرداخت هزینه دادرسی به دادگاه را ندارد که در این صورت هزینه برای او قسط بندی ‌‌می‌شود.

برای مثال فردی توانایی پرداخت مهریه به همسرش را ندارد و دادخواست اعسار خود را به ثبت ‌‌می‌رساند و دادگاه با توجه به شرایط مالی او ‌اگر در وضعیت خوبی به سر نبرد مهریه را برای او قسط بندی ‌‌می‌کند تا آسان‌‌‌‌‌تر بتواند آن ‌را پرداخت کند.

ثبت دادخواست اعسار

ثبت دادخواست اعسار با توجه به نوع اعسار تفاوت خواهد داشت و هر فرد معسر ‌‌می‌بایست با توجه به شرایط خود در زمان معینی دادخواست اعسارش را به ثبت برساند.‌‌ اگر فرد توانایی پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد ‌‌می‌بایست از زمان ارائه دادخواست تا پایان زمان رسیدگی به آن ‌دادخواستش را ثبت کند.

اما اگر فرد توانایی پرداخت بدهی‌اش را نداشته باشد بهتر است از زمانی که حکم بر علیه او صادر ‌‌می‌شود به دادگاه اعلام کند که معسر است و دادخواست اعسار خود را به ثبت برساند. همچنین دادگاه پس از صدور حکم به فرد معسر یک ماه مهلت ‌‌می‌دهد تا معسر بودن خود را اعلام نماید.

نکته مهم: چنانچه فردی معسر باشد ‌‌می‌بایست دو شاهد را به دادگاه معرفی کند و تمامی‌‌ اموال خود را به دادگاه اعلام نماید تا دادگاه دادخواست اعسارش را به ثبت برساند.

نمونه دادخواست اعسار

در زیر یک نمونه دادخواست اعسار را شرح داده‌‌‌‌ایم:

ریاست محترم مجتمع قضایی با سلام‌ و احترام

اینجانب … به استحضارتان ‌‌می‌رسانم که حکم صادره از دادگاه … بنده را محکوم ‌به پرداخت مبلغ … به فرد شاکی به نام … نموده است. اینجانب با توجه به عدم توانایی مالی برای پرداخت بدهی از ریاست محترم مجتمع قضایی خواستارم که با توجه به ماده ۵۰۹ قانون آیین دادرسی درخواست اعسار بنده را ثبت نمایند تا بتوانم بدهی خود را پرداخت کنم.

سوالات متداول

معسر کیست ؟

معسر به کسی گفته ‌‌می‌شود که توانایی‌ پرداخت بدهی به شاکی یا پرداخت هزینه‌‌‌های دادرسی خود را ندارد.

پس از صدور حکم دادگاه معسر تا چه مدتی ‌‌می‌تواند درخواست اعسارش را ثبت کند ؟

پس از صدور حکم دادگاه به معسر یک ماه مهلت ‌‌می‌دهد تا درخواست اعسارش را ثبت کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت دا‌دخواست اعسار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت داد‌خواست اعسار پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره