آیین دادرسیآیین دادرسی دعویآیین دادرسی مدنی

عذر موجه واخواهی خارج از مهلت

انصاف و عدالت ایجاب می‌کند که همه‌ اشخاص بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و در برابر دعوایی که مطرح شده ادله‌ خود را مطرح کنند‌‌‌‌‌. از این رو آرایی که در هنگام غیبت شخص محکوم علیه صادر می‌شوند قابل واخواهی است. اما بی‌شک شخص غائب هم در مهلت معینی می‌تواند نسبت به رای صادره درخواست واخواهی نماید و خارج از این مهلت شخص غائب حق واخواهی ندارد. مگر اینکه دلیل و عذر قابل قبولی برای اینکه هیچ اقدامی نکرده وجود داشته باشد. در این مطلب به بررسی عذر موجه واخواهی خارج از مهلت می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

واخواهی از رای غیابی

در صورتی که شخص خوانده یا نماینده قانونی وی یا وکیل او در هیچ یک از جلسات حاضر نشده باشند و حتی لایحه‌‌ای نیز نداده باشند قاضی رای غیابی در مورد دعوا صادر می‌کند. بر اساس ماده‌ 305 قانون آئین دادرسی مدنی محکوم علیه که رای غیابی بر علیه او صادر شده می‌تواند نسبت به این رای اعتراض کند.

مهلت واخواهی از حکم غیابی

قانون برای اینکه اشخاص بتوانند نسبت به رای غیابی اعتراض کنند مدت زمانی را مشخص کرده است‌‌‌‌‌. بر اساس آنچه که در ماده‌ 306 آمده است مهلت واخواهی به قرار زیر می‌باشد:

  1. اشخاص مقیم خارج از کشور دو ماه از تاریخ ابلاغ‌‌‌‌‌.
  2. اشخاص مقیم ایران بیست روز از تاریخ ابلاغ.

واخواهی خارج از مهلت

در خارج از مدت زمانی که در قانون تعیین شده است اشخاص نمی‌توانند دادخواست واخواهی نسبت به رای داشته باشند. اما در ماده‌ 306 قانون آئین دادرسی این اجازه به شخص غائب داده شده است که اگر عذر و دلیلی برای عدم حضور در دادگاه دارد مطرح کند. دادگاه این عذر را بررسی می‌کند و اگر از موارد عذر موجه در قانون باشد دادخواست واخواهی را قبول می‌کند و اجرای حکم را تا زمان بررسی کامل به تاخیر می‌اندازد.

عذر موجه واخواهی خارج از مهلت

قانون موارد زیر را از علل موجه می‌داند که در صورت وجود هر یک از آن‌ها واخواهی شخص خارج از مهلت پذیرفته می‌شود:

  1. مریضی شخص غائب به حدی که مانع از تحرک او شود.
  2. فوت یکی از والدین یا همسر یا فرزند.
  3. وقوع حوادث طبیعی مانند سیل‌‌، زلزله و هر حادثه‌ای که خارج از اراده شخص باشد.
  4. توقیف و حبس بودن فرد به طوری که نتواند دادخواست را ارائه دهد.

نمونه دادخواست عذر موجه برای واخواهی خارج از مهلت

با سلام خدمت ریاست محترم دادگاه‌‌‌‌‌……

احتراما به استحضار می‌رساند اینجانب‌‌‌‌‌…………………….. به موجب دادنامه شماره‌‌‌‌‌…………………… در تاریخ‌‌‌‌‌……………… که از سوی آن دادگاه محترم صادر شده و در تاریخ‌‌‌‌‌…………………………. به اینجانب ابلاغ شده است به صورت غیابی محکوم شده‌ام‌‌‌‌‌. بنده به دلیل فوت همسر خود در مهلت تعیین شده نتوانستم دادخواست خود را خدمت دادگاه محترم تقدیم نمایم؛ لذا با استناد به مواد 305 و 306 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب تقاضای واخواهی نسبت به رای صادره را دارم‌‌‌‌‌. همچنین مدارک و مستندات لازمه از جمله گواهی فوت همسر به پیوست ارائه می‌گردد.

سوالات متداول

آیا می‌توان خارج از مهلت واخواهی کرد ؟

بله در صورت وجود عذرموجه خارج از مهلت هم می‌توان واخواهی نمود که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

دلایل موجه برای واخواهی خارج از مدت چیست ؟

دلایل در ماده‌ 306 قانون آئین دادرسی مدنی ذگر گردیده مانند فوت همسر‌‌، فرزند و یکی از والدین که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عذر موجه واخواهی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عذر موجه واخواهی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره