حقوقیسایر موضوعات حقوقی

ممنوع الخروجی

در تمامی دادگاه‌ها و دادسرای‌های سرتاسر کشور قرار‌های مختلفی صادر ‌می‌گردد که صدور این قرار‌ها باعث ‌می‌شود قوانین بهتر اجرا شوند و متخلفین نیز نتوانند از مجازاتی که شامل حالشان ‌می‌شود معاف شوند. قرار ممنوعیت خروج از کشور نیز یکی از همین موارد ‌می‌باشد که به صورت سختگیرانه اجرا ‌می‌شود. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص ممنوع الخروجی ارائه می‌گردد.

قرار ممنوعیت خروج‌ از کشور یا ممنوع الخروجی چیست‌ ؟

قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور از جمله قرار‌های نظارت قضایی ‌می‌باشد که معمولا به همراه یک ‌قرار تامین از طرف دادگاه صادر ‌می‌شود. قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور همانطور که از نامش مشخص است باعث ‌می‌شود که تا یک مدت زمان مشخص متهم نتواند از کشور خارج شود.

شاید برایتان سوال شود که قرار ‌ممنو‌عیت‌ خروج از کشور به چه دلیلی صادر ‌می‌شود؟ که در این باره باید بگوییم قرار ‌ممنو‌عیت خروج‌ از کشور برای جلوگیری از فرار متهم صادر ‌می‌شود زیرا‌ در مراجع رسیدگی به پرونده ممکن‌ است نیاز به حضور متهم باشد و‌ یا اینکه متهم پس از بررسی پرونده باید هزینه‌‌ای را پرداخت ‌کند که در این ‌صورت قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور صادر ‌می‌شود که ‌از عدم فرار متهم از کشور اطمینان حاصل شود.

برای مثال فرض کنید مردی ‌می‌بایست به همسر خود مهریه پرداخت‌ کند اما به جای پرداخت مهریه سعی ‌می‌کند از کشور خارج ‌شود تا از پرداخت مهریه فرار کند ‌که در این‌ صورت با صدور قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور ‌می‌توان جلوی خروج‌ او از کشور را گرفت. هرگاه که مقام قضایی این قرار را صادر کند اگر ضرورت داشته باشد ‌می‌تواند از طریق راه‌های ارتباطی اینترنتی و… این موضوع را به مراجع ذی صلاح اطلاع دهد و ‌مانع خروج ‌متهم از کشور شود اما‌ اگر چنین نباشد نامه‌‌ای را به صورت ‌کتبی برای مراجع ذی صلاح‌ ارسال‌ ‌می‌نماید تا ‌مانع خروج متهم از کشور شوند.

مدت زمان قرار ممنوع الخروجی چقدر است‌ ؟

قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور برای یک مدت زمان خاص و معین شده صادر ‌می‌شود و معمولا فرد به صورت کوتاه مدت از خروج از کشور منع خواهد شد.‌ مدت زمان این قرار شش‌ ماهه ‌می‌باشد و فرد تا مدت زمان شش ماه اجازه خارج شدن از کشور را ندارد.

تمدید قرار ممنوعیت خروج از کشور

همانطور که در بالا گفته شد مدت زمان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور شش ماه ‌می‌باشد اما ‌اگر‌ تا مدت زمان شش ماه هنوز بررسی پرونده به اتمام نرسیده باشد مقام ‌قضایی ‌می‌تواند قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور را تمدید کند. این قرار برای یک مدت کوتاه دیگر نیز تمدید ‌می‌شود تا بررسی پرونده به اتمام برسد. اما اگر مدت زمان این قرار منقضی شود و مقام قضایی آن‌ را تمدید نکند فرد ‌می‌تواند از کشور خارج شود و مراجع ذی ربط ‌نمی‌توانند مانع او شوند.

نکته مهم: در قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور تمام مشخصات‌ متهم ذکر ‌می‌شود و مقام قضایی ‌می‌تواند این قرار را در خارج از ساعت اداری نیز به مراجع ذی ربط تحویل دهد. همچنین پس از پایان مدت زمان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور دادستانی کل کشور منقضی شدن این قرار را به اطلاع مقام قضایی صادر کننده ‌می‌رساند.

سوالات متداول

قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور به چه منظور صادر ‌می‌شود‌ ؟

این قرار به منظور جلوگیری از خروج متهمان از کشور‌ صادر ‌می‌شود که در متن مقاله توضیحات کامل‌تر آمده است.

مدت زمان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور چقدر است‌ ؟

مدت زمان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور شش ماهه است و قابل تمدید ‌می‌باشد، برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به متن مقاله رجوع نمایید.

آیا ‌می‌توان قرار ‌ممنو‌عیت خروج از کشور را تمدید کرد‌ ؟

بله این نوع قرار قابل تمدید است و‌ توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ممنوعیت خروج از کشور، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ممنوعیت خروج از کشور پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره