تجاریسایر موضوعات تجاری

انتخاب اسم برند چه شرایطی دارد؟

انتخاب اسم برند به دلیل اینکه نشان دهنده هویت یک شرکت تجاری است، اهمیت زیادی دارد. زیرا قرار است مدت‌های طولانی نام این برند نشان دهنده ویژگی‌ها، آثار و محصولات یک شرکت تجاری باشد. در انتخاب اسم برند باید اصولی را رعایت نمود. اگر برای انتخاب نام برند عجولانه اقدام شود تاجر پس از مدتی متحمل خسارت گزافی می‌شود. در ادامه این مقاله به مسئله انتخاب اسم برند خواهیم پرداخت. برای تسریع در انجام امور خود می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انتخاب اسم مناسب برای برند تجاری

تاجران برای انتخاب نام مناسب برای برند تجاری باید توجه کنند که مصرف‌کنندگان و مشتریان با آن اسم ارتباط برقرار نمایند. اسمی که صرفاً جذاب باشد لزوماً نام مناسبی برای برند نمی‌باشد. با این اوصاف انتخاب اسم‌برند یک روند پیچیده است. اسم یک برند علاوه بر جذاب بودن باید مناسب شخصیت برند و تجارت تاجر باشد. برند باید به راحتی به خاطر مشتریان و مصرف‌کنندگان سپرده شود. باید توجه شود که علاوه بر جذابیت و چشمگیر بودن اسم برند در تبلیغات، پیش از آن دامنه اینترنتی و حساب کاربری با همان نام در شبکه‌های اجتماعی ایجاد نشده باشد.

ویژگی‌های لازم برای انتخاب اسم برند

هیچ الگوی تضمین شده‌ای برای انتخاب اسم برند وجود ندارد. اما صاحب یک شرکت می‌تواند یک سری ویژگی‌ها را در انتخاب اسم‌برند رعایت نماید. با رعایت این ویژگی‌ها در انتخاب اسم استفاده ازبرند برای صاحب آن و مشتریان راحت‌تر خواهد بود. برخی از این ویژگی‌ها می‌توان به با معنی بودن، سهل و آسان بودن، متمایز بودن، بصری بودن، قابل ثبت بودن و آینده‌نگر بودن اشاره نمود. در ادامه به توضیح این چند ویژگی نام برده می‌پردازیم.

با معنی بودن

اسم یک برند باید بتواند مفهوم وجودی شرکت تجاری شما را به مشتریان انتقال دهد. لذا لازم است با هدف شرکت و محصولات تولیدی آن به گونه‌ای از نظر معنی مرتبط باشد. در این صورت برای مشتری با شنیدن نام برند یک تصویر ذهنی ایجاد می‌شود که این امر اثر مثبتی در جذب و ارتباط با مشتری دارد. برای درک بهتر یک نمونه مطرح می‌نماییم. شرکت‌ تولید کننده نوشابه انرژی‌زا redbull یا monster را تصور کنید. Redbull به معنی گاو قرمز است و monster نیز معنای هیولا را می‌دهد. هر دوی این اسامی در واقع به نوعی مفهوم انرژی و قدرت را به مشتریان القا می‌نمایند. گویی هرکس که از این محصول استفاده نماید مثل یک هیولا یا یک گاو خشمگین دارای انرژی و قدرتمند ‌شود.

سهل و آسان بودن

سهل و آسان بودن اسم برند باید به گونه‌ای باشد که هرکس بتواند آن اسم را بخواند یا بنویسد. این سادگی کمک می‌کند که اسم برند به راحتی به ذهن سپرده شود. در انتخاب اسامی فارسی باید دقت کرد که گاهی برخی کلمات به چند روش نگارش می‌شوند. این مسئله ممکن است از آسانی و سهل بودن یک اسم بکاهد. لذا بهتر است هنگام انتخاب اسم برند به این نکته توجه شود که تا حد امکان نام انتخابی دارای چند نوع نگارش نباشد. از طرفی بهتر است برای برند از یک نام مخفف استفاده نشود. زیرا کلمات مخفف معمولاً هیچ تصویر و حس خاصی برای مشتری ایجاد نمی‌کنند و از طرفی تلفظ و به ذهن سپردن این کلمات معمولاً آسان نیست.

متمایز بودن

اسم برند علاوه بر با معنی بودن و آسان بودن باید متمایز و خاص نیز باشد. اگر اسم‌ برند انتخابی شبیه به شرکت‌های بزرگ دیگر باشد باعث می‌شود در ذهن مخاطب شرکت شما به عنوان یک شرکت تقلبی به نظر برسد. این مسئله بر شهرت و آینده کاری شما لطمه وارد می‌نماید. از طرفی انتخاب اسم برند مشابه شرکت‌های دیگر غیرقانونی نیز می‌باشد و ممکن است برای شما دردسر ایجاد شود. زیرا صاحب برند اصلی می‌تواند از برند‌هایی که مشابه برند آن‌ها هستند شکایت نماید و غرامت دریافت کند.

بصری بودن

بهتر است اسم برند به گونه‌ای انتخاب شود که بتوان آن را با طرح‌های گرافیکی و بصری نیز به نمایش گذاشت. به عنوان مثال برند apple را در نظر بگیرید. معنای این کلمه سیب است و نماد این برند نیز یک سیب می‌باشد. می‌بینید که این اسم یک اسم بصری است زیرا بلافاصله پس از شنیدن نام آن در ذهن مخاطب یک تصویر و شکل ترسیم می‌شود. رعایت این نکته می‌تواند در امر جذب مشتری بسیار کمک کننده باشد.

آینده‌نگر بودن

تاجر برای انتخاب اسم برند خوب است که آینده‌نگر باشد. زیرا ممکن است در آینده فعالیت تاجر تا فراتر از مرز‌های کشور نیز گسترش یابد. بنابراین بهتر است به معنای نام انتخابی برند در فرهنگ بازار هدف نیز بررسی شود. با این اوصاف بهتر است نام خانوادگی تاجر بر روی برند گذاشته نشود. البته در صورتی که تاجر یک شخصیت مشهور و به اصطلاح سلبریتی باشد انتخاب نام خود به عنوان برند بسیار هوشمندانه نیز هست. همچنین اسم انتخابی برای برند نباید برای اقوام یا دسته خاصی از مردم حساسیت برانگیز باشد. وجود این حساسیت بر روی نام برند ممکن است با گسترش کار در فروش محصولات تاثیر منفی بگذارد.

قابل ثبت بودن

اسم برند باید به صورت قانونی قابل ثبت باشد. همچنین باید بتوان آن را به عنوان یک دامنه اینترنتی ثبت کرد. بنابراین بهتر است تاجر پیش از هر اقدامی قوانین انتخاب اسم برند را مطالعه نماید و برای ثبت دامنه نیز لازم است تا از طریق شرکت‌‌های ارائه دهنده خدمات سرور نام انتخابی برای برند را مورد بررسی قرار دهند و سپس خریداری نمایند. برای آشنایی با روند ثبت برند کلیک کنید.

نکات مهم در انتخاب اسم برند در ایران

برای انتخاب اسم برند در ایران باید به چند نکته دیگر نیز توجه داشت:

  • نباید اسم مشابه سایر شرکت‌های تجاری انتخاب شود و برای بررسی عدم تشابه می‌توان به سایت جستجوی علائم تجاری مراجعه کرد.
  • اسم برند باید با معنی بوده و ریشه فارسی داشته باشد. ملاک تعیین ریشه فارسی نیز لغت‌نامه دهخدا می‌باشد.
  • تاجر ایرانی درصورتی می‌تواند اسمی با ریشه خارجی انتخاب نماید که کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی داشته باشد.
  • اسم برند تنها ده سال اعتبار دارد و صاحب آن پیش از اتمام اعتبار باید آن را تمدید نماید. در غیر این صورت هر شخص دیگری می‌تواند مالک اسم شود و مالک سابق امکان شکایت ندارد. برای آشنایی بیشتر با قوانین مالکیت معنوی کلیک کنید.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

ویژگی های لازم برای انتخاب اسم برند چیست؟

برخی از این ویژگی‌ها می توان به با معنی بودن، سهل و آسان بودن، متمایز بودن، بصری بودن، قابل ثبت بودن و آینده نگر بودن اشاره نمود….

آیا تاجر ایرانی می تواند برای انتخاب اسم برند از نام‌هایی با ریشه غیر فارسی استفاده کند؟

بله در صورتی که تاجر کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی داشته باشد امکان پذیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره