آزمون های حقوقیوکالت

انواع مهاجرت را نام ببرید

آشنای با انواع مهاجرت و راه‌‌های خروج از کشور به شما کمک می‌کند تا بتوانید روشی مناسبی با توجه به شرایط‌تان انتخاب کنید. مهاجرت کردن در تمام جهان رشد عجیبی داشته است. طبق آمار سال 2015 تقریباً 244میلیون نفر در سراسر دنیا اقدام به مهاجرت کرده‌اند. آدم‌ها به دلایل مختلفی نظیر دلایل سیاسی، اقتصادی، دینی و شخصی اقدام به مهاجرت می‌کنند. از مهم‌ترین دلایل مهاجرت در گذشته تابه حال می‌توان به دلایل اقتصادی اشاره کرد. البته امروزه دلایل تازه‌ای برای مهاجرت پدیدار شده است. یکی از عامل مهم و تاثیر گذار مهاجرت در دنیای امروز دستیابی به فرصت‌های تحصیلی بهتر است. با توجه به این دلایل مختلف، مهاجرت نیز انواع مختلفی دارد. برای تسریع و تسهیل در روند مهاجرت می‌توانید از خدمات وکیل مهاجرت استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

انواع روش‌های مهاجرت چیست ؟

مهاجرت کردن دلایل مختلفی دارد. افراد به دلایل سیاسی، اقتصادی، تحصیلی و… مهاجرت می‌کنند. در گذشته بیشتر افراد به دلایل اقتصادی مهاجرت می‌کردند. اما امروزه علاوه بر دلیل اقتصادی افراد زیادی نیز به جهت دستیابی به فرصت‌ها تحصیلی مهاجرت می‌کنند. به همین ترتیب با توجه به وجود دلایل متنوع مهاجرت کردن، روش‌های مهاجرت کردن نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌‌شود. از انواع مهاجرت می‌توان به مهاجرت تحصیلی مهاجرت شغلی، پناهندگی اشاره کرد. البته مهاجرت انواع دیگری نیز دارد. در ادامه به معرفی این 4 نوع از انواع مهاجرت می‌پردازیم.

مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به نوعی از مهاجرت گفته می‌شود که یک فرد حداقل به مدت 12 ماه در کشور دیگری مشغول به تحصیل باشد. در کشور ما ایران این نوع از مهاجرت بسیار مرسوم است. افراد زیادی در ایران وجود دارند که به قصد ادامه تحصیل اقدام به دریافت ویزای دانشجویی می‌نمایند. کشور‌های توسعه یافته با هدف جذب استعداد سالانه عده زیادی از دانشجویان را از سراسر دنیا با اعطای کمک هزینه بورسیه می‌کنند.

از طرفی در بسیاری از کشور‌ها شهریه دانشجویان بین‌الملل و بورسیه نشده بیشتر از دانشجویان همان کشور است. لذا این دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی با جذب دانشجویان بین‌الملل بخش زیادی از درآمد سالانه خود را تامین می‌کنند. گاهی دانشجویان علاوه بر انگیزه‌ی کسب علم انگیزه دریافت اقامت دائم در کشور مقصد را نیز دارند. بنابراین در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که دانشجویان بین‌الملل علاوه بر تحصیل درخواست اقامت دائم در کشور مقصد را ارائه می‌دهند و برای همیشه در آن  کشور زندگی می‌کنند.

انواع مهاجرت کاری

مهاجرت کاری از دیگر انواع رایج مهاجرت است که با انگیزه‌های اقتصادی صورت می‌گیرد. افراد معمولاً برای دستیابی به فرصت‌های شغلی یا درآمدی بهتر به یک کشور دیگر مهاجرت می‌نمایند. این نوع از مهاجرت معمولاً در شرایطی اتفاق می‌افتد که مهاجر امکانات کافی برای زندگی در کشور خود نداشته باشد. بنابراین افراد ترجیح می‌دهند برای ارتقا سطح زندگی خود به کشوری دیگر که موقعیت‌ شغلی بهتری دارد مهاجرت نمایند. بر اساس گزارش سازمان همکاری‌ها و توسعه اقتصادی، طی ده سال اخیر به دلیل مهاجرت‌های شغلی به آمریکا و اروپا نیروی کار با افزایش 47 تا 70 درصدی روبه‌رو شده است. مهاجرت کاری از بهترین راه‌های دریافت اقامت دائم در کشور مقصد است.

پناهندگی

پناهنده کسی است که به اجبار از کشور خود خارج شده و همچنین دیگر امکان بازگشت به کشور خود را نخواهد داشت. اجبار خروج از کشور ممکن است به علت ترس و یا شرایط سخت زندگی‌ مهاجر در کشور خود باشد. پناهندگی فرآیندی غیرقانونی محسوب می‌شود لذا پناهندگان بعد از ورود به کشور مقصد ابتدا باید دوره‌های آموزشی و مهارتی را بگذرانند تا عنوان پناهنده یا به اصطلاح انگلیسی Refugee را دریافت نمایند. بر اساس قانون سازمان ملل متحد همه‌ی کشور‌ها موظف‌اند که حقوق پناه‌جویان را رعایت نمایند. این حقوق شامل حق بازگشت به خانه، حق سفر، حق اتحاد با خانواده، حق عدم استرداد، تامین امنیت و سلامتی آن‌ها می‌شود.

انواع مهاجرت با سرمایه‌گذاری

دریافت اقامت با سرمایه‌گذاری یا شهروندی اقتصادی یکی دیگر از انواع مهاجرت است. در این نوع از مهاجرت متقاضی مبلغ قابل توجهی را در کشور مورد نظر خود برای مهاجرت، سرمایه‌گذاری می‌نماید. لازم به ذکر است در این روش بیشتر از آن که سرمایه‌گذاری صرف اهمیت داشته باشد داشتن سهم اقتصادی مهم است. یعنی متقاضیان مهاجرت به روش سرمایه‌گذاری باید در عرصه رشد و توسعه اقتصادی کشور مقصد فعالیت نمایند. امروزه بسیاری از کشور‌ها از روش مهاجرت با سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. هدف این کشور‌ها فقط جذب سرمایه نیست، بلکه معمولاً به افرادی اجازه شهروندی می‌دهند که در ابعاد دیگری نظیر اجتماعی و فرهنگی هم توانایی تأثیرگذاری داشته باشند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

دلایل و انگیزه مهاجرت کردن چیست ؟

مهاجرت کردن دلایا مختلفی دارد. افراد به دلایل سیاسی، اقتصادی، تحصیلی و… مهاجرت می‌کنند.

انواع روش‌های مهاجرت چگونه است؟

از انواع مهاجرت کردن می‌توان به مهاجرت تحصیلی، مهاجرت شغلی، پناهندگی اشاره کرد. البته مهاجرت انواع دیگری نیز دارد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره