حقوقیسایر موضوعات حقوقی

الزام شریک به فروش ملک مشاع

آیا می‌دانید دستور فروش یا الزام شریک به فروش ملک مشاع چگونه و چه زمانی صادر می‌شود؟ ملک مشاع به ملکی گفته می‌شود که چند نفر به صورت مشترک مالک آن باشند. درحالت اشاعه ملک هر شریک سهم مشخصی دارد و برای تصرف در سهم خود نیاز به اجازه گرفتن از سایر شرکا ندارد. یعنی اگر یکی از شرکا قصد فروش سهم خود را داشته باشد نیازی نیست که ازسایر شرکا اجازه بگیرد. ملک مشاع به چهار روش قابل تقسیم میان شرکاست. این چهار روش شامل فروش سهم، تقسیم به افراز، تقسیم به تعدیل و تقسیم به رد می‌شود. درصورتی که یک ملک قابل تقسیم به افراز نباشد هر یک از شرکا می‌توانند از دادگاه الزام شریک به فروش ملک را درخواست نمایند. در ادامه مقاله به الزام شریک به فروش ملک مشاع خواهیم پرداخت. برای اطلاع از چگونگی این کار می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

الزام شریک به فروش ملک مشاع

گاهی چند نفر ملک مشترکی را خریداری می‌کنند. ممکن است پس از مدتی به هر دلیل شرکا از ادامه شراکت خود منصرف شوند. هر یک از شرکا بدون اجازه سایرین می‌تواند سهم خود را بفروشد. اما گاهی فروش سهم یک شریک به تنهایی امکان‌پذیر نیست. در این حالت می‌گوییم مال غیرقابل افراز است. از طرفی ممکن است شرکا برای پایان دادن به شراکت خود به توافق نرسند.

در صورت عدم توافق شرکا برای خاتمه دادن به شراکت در مال مشاع، هر یک از شرکا می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور دستور فروش و الزام شریک به فروش ملک مشاع را داشته باشد. طبق قانون برای فروش ملک مشاعی که امکان افراز آن وجود ندارد به خواست هر یک از شرکا و با صدور دستور فروش از مرجع قضایی صالح به فروش می‌رسد.

هنگامی که دادگاه تشخیص دهد یک ملک غیرقابل افراز است به شریک متقاضی فروش اجازه فروش ملک مشاع را خواهد داد. شریک متقاضی با ارائه مدارک و اسناد ملک مشاع به دادگاه می‌تواند اثبات کند که ملک غیرقابل افراز است. سپس دادگاه حکم فروش ملک مشاع را صادر خواهد کرد. حکم صادر شده نیز به بخش اجرایی ارسال می‌شود تا طبق مقررات اجرای احکام اقدامات لازم برای مزایده و فروش ملک مشاع انجام گیرد. برای آشنایی با راه های فروش ملک مشاع کلیک کنید.

افراز در ملک مشاع چیست و مال غیرقابل افراز چه مالی است ؟

شرکا می‌توانند با به‌کارگیری روش افراز در تقسیم مال مشاع به شراکت خود پایان دهند. با استفاده از روش افراز هر یک از شرکا صاحب تمام و کمال یک بخش از زمین یا یک ساختمان یا هر ملک مشاع مشترک دیگری می‌شود. تصور کنید 6 نفر یک ساختمان 6 واحدی را به نسبت مساوی خریداری کردند. با افراز این ساختمان هر یک از شرکا به صورت مستقل صاحب یک واحد از آپارتمان می‌‌شود. بنابراین هر شریک صاحب شش دانگ واحد خود می‌شود و برای او سند مالکیت مجزا تنظیم می‌گردد.

برخی از اموال و املاک امکان تقسیم شدن به اندازه سهم هر یک شرکا را ندارند. مثلاً فرض کنید چند نفر مشترکاً یک اتوبوس را خریداری کنند. اگر زمانی این افراد از شراکت خود پشیمان شوند نمی‌توان اتوبوس را به قسمت‌های مساوی میان افراد تقسیم نمود. به این گونه اموال که امکان تقسیم شدن برای آن‌ها وجود ندارد مال غیرقابل افراز می‌گویند. حال اگر شرکا برای فروش مال به توافق نرسند و دادگاه تشخیص دهد یک مال غیرقابل افراز است حکم فروش آن را صادر می‌نماید. به این ترتیب با درخواست یکی از شرکا به پایان دادن شراکت و فروش ملک مشاع و دستور دادگاه سایر شرکا ملزم به فروش ملک خواهند شد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت ملک مشاع و مفروز کلیک کنید.

نکات حقوقی مربوط به دستور فروش ملک مشاع

بعد از این که ملک مشاع به دستور دادگاه به مزایده گذاشته و به فروش می‌رسد؛ مبلغ فروش ملک به حساب دادگستری واریز می‌گردد. پس از آن شرکا می‌توانند سهم خود را مطالبه نمایند. نکته قابل توجه در صدور دستور برای فروش ملک مشاع وجود یک محجور در میان شرکا است. محجور معمولاً به افراد زیر سن قانونی و یا افراد مجنون گفته می‌شود. در صورتی که متقاضی برای فروش ملک مشاع وجود داشته باشد اما یکی از شرکای ملک مشاع محجور باشد دستور فروش لغو خواهد شد. از دیگر مواردی که امکان رد درخواست شریک برای فروش ملک مشاع وجود دارد ثبت نشدن ملک به صورت رسمی است. یعنی اگر عملیات ثبتی ملک مشاع در اداره ثبت انجام نشده باشد و یا در جریان باشد باز هم تقاضای فروش یا افراز ملک مشاع از جانب دادگاه رد می‌گردد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

دستور فروش و الزام شریک به فروش مال مشاع به چه صورت است ؟

اگر به هر دلیل شرکا از ادامه شراکت خود در مال مشاع منصرف شوند و فروش سهم یک شریک به تنهایی امکان‌پذیر نباشد. همچنین شرکا برای خاتمه دادن به شراکت توافق نکنند هر یک از شرکا می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور دستور فروش و الزام  شریک به فروش ملک مشاع را داشته باشد.

افراز ملک مشاع به چه معناست ؟

با استفاده از روش افراز هر یک از شرکا صاحب تمام و کمال یک بخش از زمین یا یک ساختمان یا هر ملک مشاع مشترک دیگری می‌شود. مثلاً اگر 6 نفر یک ساختمان 6 واحدی را به نسبت مساوی خریداری کنند با افراز این ساختمان هر یک از شرکا به صورت مستقل صاحب یک واحد از آپارتمان می‌‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره