حقوقیسایر موضوعات حقوقی

فروش ملک مشاع

آیا می‌دانید ملکی که غیر قابل افراز باشد چگونه به فروش می‌رسد؟ آیا شرایط آن را می‌دانید؟ در ادامه به تعریف مختصری از ملک مشاع، افراز و بررسی فروش ملک مشاع غیر قابل افراز و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات در خصوص ملک مشاع فروش و افراز آن با مشاوران حقوقی مجرب مشورت نمایید.

فروش ملک مشاع غیر قابل افراز

در صورتی که واحد ثبتی ملک را غیر قابل افراز بداند، گواهینامه‌ای به متقاضی می‌دهند که در آن غیر قابل افراز بودن ملک درج شده است.

طبق ماده 4 قانون افراز و فروش املاک مشاع، ملکی که گواهینامه غیر قابل افراز داشته باشد به تقاضای هر یک از شرکا به دستور دادگاه به فروش می‌رسد.

همچنین طبق ماده 9 آیین نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع، در صورت اصدار حکم قطعی مبنی بر غیر قابل تقسیم بودن ملک، دادگاه در صورت درخواست هر کدام از شرکا، دستور فروش آن را به دایره اجرای دادگاه ابلاغ می‌نماید. مدیر اجرا نسبت به فروش ملک طبق مقررات قانون اجرای احکام مدنی مربوط به فروش اموال غیرمنقول از طریق مزایده اقدام می‌نماید.

سپس طبق ماده 10 آیین نامه قانون افراز و فروش ملک مشاع، وجوهی که از فروش ملک غیر قابل افراز به دست می‌آید، مطابق حکم دادگاه میان شرکا تقسیم می‌گردد البته پس از آنکه هزینه‌های اجرایی از آن کسر شد.

بنابراین طبق قانون فروش ملک مشاعی غیر قابل افراز به این صورت خواهد بود.

برای آشنایی با نحوه الزام شریک به فروش ملک مشاع کلیک کنید.

ملک مشاع

ابتدا باید تعریفی از ملک مشاع ارائه نماییم تا موضوع بهتر برایتان جا بیفتد. ملک مشاعی به ملکی گفته می‌شود که بین یک یا چند شریک مشترک است. در املاک مشاعی هر یک از شرکاء به نسبت مالکیت در تمامی اجزاء آن ملک شریک می‌باشند.

با توجه به تعریف مختصری که از ملک مشاع ارائه دادیم، یکی از مشکلات ملک مشاع این است که در املاک مشاعی هر یک از مالکین استقلال در تصرف و بهره برداری بدون اذن سایر شرکاء را ندارد. غیر از آن هر نوع فعالیتی تصرف و تعدی بر حقوق سایر مالکین محسوب می‌گردد و مالک مشاعی نمی‌تواند با خاطری آسوده در ملک مشاعی سرمایه گذاری نماید. بنابراین مالکین مشاعی برای فروش ملک مشاعی تصمیم به تفکیک و افراز می‌گیرند.

افراز

افراز در لغت به معنی جدا کردن چیز‌ها از یکدیگر و جدا کردن اجزاء یک مجموعه است.

مفهوم افراز از لحاظ حقوقی عبارت است از: دعوی شرکای سهیم در مال مشاع علیه یکدیگر برای تقسیم مال مشاع در میان خود. این دعوا وقتی مطرح می‌گردد که شرکا در میان خود نتوانند به تصمیم واحدی که مورد قبول همه برای تقسیم مال باشد برسند.

افراز در اصطلاح قضایی و ثبتی به معنای جدا کردن سهم مشاع شریک یا شرکاء می‌باشد.

بحث افراز در این جا مربوط به افراز عین و در مورد اموال غیر‌منقول مانند ملک می‌باشد که مالکین آن بیش از یک شخص بوده و مالکیت مشاعی باشد. حالت اشاعه مالکین هم ممکن است به صورت قهری و بر اثر وراثت و یا اختیاری حاصل شده باشد.

به زبان ساده منظور از افراز آن است که ملک به صورت مشاع در آمده و کلیه مالکین حاضر به افراز مورد مالکیت خود نمی‌باشند. دعوای افراز به وسیله یک یا چند مالک مشاعی علیه یک یا چند مالک مشاعی دیگر به عمل می‌آید، مگر این که عمل افراز حسب قانون منع شده باشد.

خلاصه و جمع‌بندی | فروش ملک مشاع

حال به زبان ساده‌تر یک بار دیگر بیان می‌کنیم. هنگامی که گواهینامه‌ای که در آن غیر قابل افراز و تقسیم بودن ملک را اعلام می‌کند به متقاضی تسلیم می‌شود، شریک متقاضی می‌تواند به استناد گواهینامه و سایر اسناد و مدارک مالکیت، درخواست خود را مبنی بر فروش ملک به دادگاه حقوقی تقدیم کند. دادگاه هم پس از صدور دستور فروش، آن را برای اجرا، به دایره اجرا داده و مدیر اجرا مطابق مقررات قانون اجرای احکام مدنی نسبت به مزایده و فروش مال غیر‌منقول اقدام می‌نماید.

نکته: متقاضی و هر یک از شرکاء می‌توانند مثل بقیه افراد در مزایده شرکت نموده و بالاترین قیمت پیشنهادی را بپردازد و مالک واحد ملک گردد و از فروش مال به شخص ثالث جلوگیری کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فروش ملک مشاع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فروش ملک مشاع پاسخ دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره