سرقتکیفری

جرم برق دزدی و مجازات آن

جرم برق دزدی با وارد شدن برخی صنایع سود ده مثل ماینینگ رواج زیادی پیدا کرده است. قانون‌گذار در مقابل برق دزدی ها برای حفظ نظم و امنیت جامعه قوانینی را تنظیم می‌نماید. و اگر افراد این قوانین را نقض کنند مرتکب جرم شده و مطابق با قانون مجازات اسلامی مجازات می‌شوند. عمل برق دزدی یعنی استفاده از برق دیگران بدون اجازه قانونی، یک جرم است. بنابراین مرتکبان مطابق با قانون مجازات می‌شود. در ادامه به جرم برق دزدی و مجازات آن خواهیم پرداخت. برای آشنایی بیشتر با جرم سرقت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

جرم برق دزدی

دزدی یا سرقت انواع مختلفی دارد. و به معنای برداشتن مال دیگری و یا ربودن مال دیگری بدون اجازه مالک آن می‌باشد. سرقت انواع مختلفی دارد مثل سرقت خودرو، سرقت لوازم منزل، کیف قاپی و غیره. برق دزدی یا سرقت برق یکی از انواع سرقت می‌باشد و در دسته سرقت‌های خدماتی قرار می‌گیرد.

هنگامی محقق می‌شود که فردی بدون اجازه قانونی و بدون پرداخت حق انشعاب اقدام به بهره‌گیری از برق نمایند. سرقت برق جرم است و شاکی می‌تواند با طرح دعوا در مراجع قضایی از مرتکب جرم شکایت نماید. در صورتی که جرم برق دزدی اثبات شود مجرم مطابق با قانون مجازات اسلامی مجازات خواهد شد. بنابراین اگر فردی به صورت غیرمجاز از برق یا گاز و یا خدمات دیگر استفاده نمایند جرم محقق می‌گردد و فرد شامل مجازات قانونی می‌شود. برای آشنایی بیشتر با راه های اثبات سرقت کلیک کنید.

محقق شدن جرم سرقت برق

برای اینکه یک جرم به عنوان مثال جرم سرقت، محقق شود باید ارکان جرم در عمل انجام شده وجود داشته باشد. به عبارتی باید گفت که جرم فقط تنها با ربودن مال غیر محقق نمی‌شود. این که فرد از برق، آب و گاز بدون اجازه قانونی و بدون پرداخت حق انشعاب استفاده کند درواقع مرتکب جرم سرقت شده است. قانون‌گذار در ماده ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی به این مسئله به صراحت پرداخته است. در این ماده قانونی بیان شده که افراد اگر بدون پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب و تلفن، اقدام به استفاده غیرمجاز از این خدمات نمایند درواقع مرتکب جرم سرقت شده‌اند.

نکته قابل توجه این است که ماده ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی تنها در خصوص سرقت از برق نمی‌باشد. بلکه موضوع این ماده شامل سرقت از برق، آب و فاضلاب، گاز و تلفن می‌شود. بنابراین امکان محقق شدن جرم سرقت در خدمات نامبرده نیز وجود دارد. البته با تصویب قانون مجازات مصرف‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز در سال ۱۳۹۶، ماده ۶۶۰ قانون مجازات منسوخ شده است. با این وجود قانون مجازات مصرف‌کنندگان غیرمجاز آب و برق نیز به صورت تفصیلی همان موضوع ماده ۶۶۰ قانون مجازات اسلامی را بیان می‌دارد. این قانون در ۷ ماده و جهت تعیین مجازات مرتکبین جرم شرقت از برق، آب و فاضلاب، گاز و تلفن در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید.

شکایت از سرقت برق

قانون‌گذار برای افراد شاکی این حق را قائل شده که بتوانند از آن شخص که بدون اجازه آن‌ها از انشعاب و کنتور برق شاکی استفاده غیرمجاز نمودند، با ارائه شکواییه سرقت برق در مراجع قضایی اقدام به طرح دعوا کنند.

دادگاه نیز با بررسی شکایت حکم لازم را در خصوص سرقت برق صادر می‌نماید. بنابراین اگر شما با مشکل برق دزدی روبه‌رو هستید. می‌توانید با مراجعه به محاکم قضایی صالح به طرح شکایت علیه فردی که برق دزدی می‌نماید، اقدام نمایید. و دادگاه نیز با بررسی ادله و صحت ادعای شما حکم مقتضی را صادر می‌نماید. و مرتکب جرم سرقت برق را مطابق با مجازات تعیین‌شده در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌نماید.

به عنوان مثال تصور کنید همسایه شما در کوچه با وصل کردن یک سیم به سیم انتقال برق بدون اینکه اجازه قانونی و کنتور داشته باشد در حال استفاده از برق است. دراینجا عمل همسایه شما یک عمل غیرمجاز و غیرقانونی است، جرم سرقت برق را محقق می‌نماید. شما می‌توانید در صورت چنین رخدادی از همسایه خود در دادگاه کیفری یا دادسرا شکایت نماید.

مجازات جرم برق دزدی

مجازات سرقت از برق شامل جبران خسارت وارده در اثر استفاده غیرمجاز از برق می‌شود. و همچنین علاوه بر جبران خسارت وارده شامل جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارد آمده نیز می‌گردد. خوب است بدانید اگر مرتکب جرم سرقت برق یکی از مأمورین شرکت برق باشد. مجازات این مجرم تشدید شده و به حداکثر مجازات تعیین شده در قانون محکوم خواهد شد. برای آشنایی با مجازات سرقت کلیک کنید.

در نتیجه قانون‌گذار در قانون مجازات اسلامی و قانون مجازات مصرف‌کنندگان غیرمجاز آب و برق، مجازات جرم سرقت برق را به جزای نقدی یک یا دو برابر خسارت وارده تعیین کرده است. و همچنین علاوه بر مجازات نقدی، فرد مجرم باید تمام خساراتی که در اثر استفاده غیرقانونی از برق به دیگران وارد کرده را نیز جبران نماید. در اینجا اگر مأمور برق مرتکب چنین جرمی شود به شدیدترین حالت مجازات یعنی پرداخت دو برابر خسارات وارده به‌عنوان جزای نقدی و همچنین جبران خسارات وارده محکوم خواهد شد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

جرم برق دزدی چیست ؟

برق دزدی یا سرقت برق یکی از انواع سرقت می‌باشد و هنگامی محقق می‌شود که فردی بدون اجازه قانونی و بدون پرداخت حق انشعاب اقدام به بهره‌گیری از برق نمایند.

مجازات سرقت برق چیست ؟

مجازات سرقت از برق شامل جبران خسارت وارده در اثر استفاده غیرمجاز از برق می‌شود. و همچنین علاوه بر جبران خسارت وارده شامل جزای نقدی معادل یک تا دو برابر خسارت وارد آمده نیز می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره