تجاریشرکت ها

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص چه نوع شرکتی است؟ در ماده 20 قانون تجارت انواع شرکت‌های تجاری نامبرده شده است که این شرکت‌ها به منظور انجام امور تجاری، کسب سود و تقسیم سود میان شرکا ایجاد می‌گردند. انواع شرکت‌های تجاری شامل شرکت سهامی، شرکت تضامنی، شرکت نسبی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت تعاونی تولید و مصرف می‌شود. شرکت سهامی که یکی از انواع شرکت‌های تجاری است به دو نوع تقسیم می‌شود که یکی از انواع آن شرکت سهامی‌خاص است. در ادامه مطلب به معرفی شرکت سهامی خاص می‌پردازیم. برای آشنایی با انواع شرکت سهامی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرکت سهامی خاص

شرکت‌های سهامی یکی از انواع شرکت‌های تجاری مطابق با ماده 20 قانون تجارت محسوب می‌شوند که برای انجام امور تجاری، کسب سود و تقسیم سود میان شرکا ایجاد می‌گردند. تعریف شرکت‌های سهامی در قانون تجارت بدین گونه آمده است که « به شرکتی گفته می‌شود که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن‌ها است». این شرکت‌ها خود به دودسته شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام تقسیم می‌گردند.

شرکت‌های سهامی خاص حتی اگر دارای موضوع تجاری هم نباشد، برخلاف سایر انواع شرکت‌ها بازهم جز شرکت‌های تجاری ماده 20 قانون تجارت محسوب می‌شوند. در ماده 2 اصلاحیه قانون تجارت آمده است که «شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود ولو این‌که موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد». سهام شرکت سهامی خاص برخلاف شرکت سهامی عام در بورس معامله نمی‌شود و علاوه بر آن سهام شرکت‌های سهامی‌خاص پذیره‌نویسی نیز نخواهند شد. این نوع از شرکت‌های تجاری دارای تشریفاتی زیادی برای تشکیل نیستند. کلیه سرمایه شرکت‌های سهامی‌خاص توسط موسسین تأمین می‌شود. حداقل تعداد نفرات برای تاسیس یک شرکت سهامی‌خاص سه نفر است و حداقل سرمایه موردنیاز برای تاسیس این شرکت 100 هزار تومان می‌باشد.

برای آشنایی با نحوه نگارش اساسنامه شرکت کلیک کنید.

ویژگی های شرکت سهامی خاص

برای تاسیس شرکت سهامی‌خاص باید حداقل 3 نفر به عنوان سهامدار وجود داشته باشند. سهامداران شرکت سهامی خاص از نظر قانون نمی‌تواند کمتر از 3 نفر بشود. اما امکان این‌که نفرات سهامداران بیش از 3 نفر باشند وجود دارد. همچنین شرکت سهامی برای شروع کار باید حداقل 100 هزار تومان سرمایه داشته باشد. با کمتر این سرمایه امکان تشکیل شرکت سهامی‌خاص وجود ندارد. سهامداران در برابر بدهی‌های شرکت سهامی خاص فقط به اندازه میزان سهام خود در شرکت مسئولیت دارند. تصمیم‌گیری در شرکت‌های سهامی‌خاص ساده و سریع انجام می‌شود. با رای اکثریت سهامداران یک موضوع تصویب می‌شود و ملاک رای کسانی است که بیشترین سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اند.

سهام در شرکت‌های سهامی خاص به صورت عمومی قابل انتقال نمی‌باشد. انتقال سهام در شرکت‌های سهامی خاص با موافقت سایر سهامداران و مدیران شرکت به شخص دیگری منتقل شود. به دلیل عدم امکان نقل و انتقال عمومی سهام در شرکت‌های سهامی خاص، سهام‌ این شرکت‌ها در بازار بورس معامله نمی‌شود. و همین‌طور اوراق قرضه در شرکت‌های سهامی خاص منتشر نمی‌شود.

تشکیل شرکت‌های سهامی خاص

پیش‌تر اشاره کردیم وجود حداقل سه نفر سهامدار و 100 هزار تومان سرمایه برای تاسیس یک شرکت سهامی‌خاص الزامی است. در انتخاب نام شرکت سهامی‌خاص باید واژه “خاص” اول یا آخر نام شرکت حتماً آورده شود. همچنین باید در تمام اعلامیه‌های تشکیل شرکت، به سهامی خاص بودن شرکت اشاره شود. مدت زمان فعالیت شرکت، نام شرکت، موضوع فعالیت و هدف تشکیل شرکت در اساسنامه شرکت درج می‌شود. همچنین تمام خصوصیات سهام، ایجاد سهام ممتاز، نحوه واگذاری سهام، مبلغ هر سهم و… باید تعیین گردد. چگونگی تشکیل مجمع، مسئولیت هر سهامدار نسبت به آورده‌اش، آغاز و پایان سال مالی و امور مربوط به حسابداری حتی نحوه انحلال شرکت از مواردی است که در اساسنامه باید مشخص گردد. اساسنامه شرکت باید توسط تمام سهامداران شرکت امضا گردد.

از زمانی که سهامداران اقدام به ثبت شرکت می‌نمایند تا ثبت آن 7 روز کاری به درازا می‌کشد. پس از آن نام و مشخصات شرکت سهامی‌خاص در آگهی‌ها اعلام می‌گردد بنابراین با در نظر گرفتن این مدت 15 روز کاری برای ثبت شرکت زمان لازم است. سهامداران باید یک اظهارنامه شامل تمامی مدارک و اطلاعات لازم برای ثبت شرکت، به اداره ثبت شرکت‌ها تسلیم نمایند. اساسنامه شرکت و گواهی تأییدیه بانک باید به اظهارنامه الصاق شود. اگر بخشی از سرمایه شرکت به صورت غیر نقدی باشد باید اظهارنامه جداگانه برای آن تنظیم شود. در نهایت اظهارنامه باید توسط تمامی سهامداران شرکت به امضا رسیده باشد. برای انجام امور ثبت شرکت با کمترین هزینه کلیک کنید.

انحلال شرکت‌سهامی خاص

هنگامی که یک شرکت سهامی خاص منحل گردد این شرکت به حالت تصفیه درمی‌آید. و در همه‌جا در کنار نام شرکت کلمه در حال تصفیه آورده می‌شود. دلایلی که برای انحلال شرکت سهامی خاص باید وجود داشته باشند عبارت‌اند از:

  • هدفی که برای شرکت تعیین‌شده بود محقق گردد و یا این‌که از بین برود بنابراین دیگر دلیلی برای ادامه فعالیت شرکت وجود ندارد. همین‌طور اگر هدف شرکت پس از مدت مشخصی محقق نگردد.
  • مدت اعتبار فعالیتی در اساسنامه که برای شرکت در نظر گرفته شده است پایان یابد.
  • اگر سهامداران تصمیم به انحلال شرکت بگیرند و دو سوم مجمع تصمیم را به تصویب رسانند شرکت منحل می‌شود.
  • در صورتی که شرکت ورشکسته شود.
  • با درخواست طلبکاران شرکت از دادگاه برای انحلال شرکت سهامی خاص.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

شرکت سهامی‌خاص چه نوع شرکتی است ؟

شرکت‌های سهامی یکی از انواع شرکت‌های تجاری مطابق با ماده 20 قانون تجارت محسوب می‌شوند که خود به دودسته تقسیم می‌گردند. سهامی خاص یکی از دو نوع شرکت‌های سهامی هستند. در متن به توضیح کامل این شرکت پرداخته‌شده است.

برای تشکیل شرکت سهامی‌خاص حداقل نفرات و سرمایه چه قدر است ؟

وجود حداقل سه نفر سهامدار و 100 هزار تومان سرمایه برای تاسیس یک شرکت سهامی خاص الزامی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره