ارثحقوقی

شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی

شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی شامل چه چیزهایی است؟ هنگامی که شخصی فوت کند اگر دارای مستمری و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار داشته باشد، تحت شرایطی برخی از بازماندگان متوفی می‌‌توانند مستمری وی را دریافت نمایند. گاهی ممکن است متوفی، چند بازمانده واجد شرایط برای دریافت مستمری داشته باشد. در این صورت نیز مطابق قانون مستمری در میان آن‌ها تقسیم می‌شود. در ادامه این مطلب به شرایط بازماندگان متوفی و نحوه دریافت و تقسیم مستمری میان بازماندگان وی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

شرایط بازماندگان برای دریافت مستمری متوفی مطابق قانون تامین اجتماعی

قانون تأمین اجتماعی برای برخی بازماندگان متوفیان که مستمری‌بگیر و بیمه‌شده این سازمان هستند، حمایت‌ها و خدماتی در نظر گرفته است. یکی از این حمایت‌ها پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی بیمه‌شده این سازمان می‌باشد. البته حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی از بازماندگان تنها محدود به پرداخت مستمری نمی‌شود. سایر خدمات نظیر، خدمات بهداشتی و درمانی، ارائه کالابرگ، کمک‌هزینه مسکن، عیدی و… می‌باشد.

بازماندگان متوفی که شرایط قانونی داشته باشند مطابق قانون بخشی از مستمری متوفی را دریافت می‌کنند. شرایط قانونی برای پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی به دو دسته تقسیم می‌شود. که شامل شرایط شخص بیمه‌شده یا همان متوفی و شرایط بازمانده بیمه‌شده و متوفی می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با تکلیف حقوق مستمری بگیران بعد فوت کلیک کنید.

شرایط متوفی مستمری بگیر از تامین اجتماعی

همان‌طور که اشاره کردیم پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه‌شده تحت شرایطی امکان‌پذیر است که بخشی از این شرایط مربوط به خود بیمه‌شده می‌شود. این شرایط عبارت‌اند از:

  • متوفی یا بیمه‌شده پس از بازنشسته شدن فوت کند.
  • بیمه‌شده از کار افتاده کلی و مستمری‌بگیر، فوت نماید.
  • در صورتی که بیمه‌شده، طی ده سال آخر حیات خود حداقل حق بیمه یک سال کار را پرداخت کرده باشد. البته مشروط بر اینکه در آخرین سال حیات خود حق بیمه 90 روز کار پرداخت شده باشد. لازم به ذکر است اگر بیمه‌شده فاقد شرط مذکور باشد، اما بین یک تا 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه پیش از فوت خود را داشته باشد مشمول در نظر گرفته می‌شود.
  • اگر بیمه‌شده به علت حادثه ناشی از کار و یا به علت بیماری‌های مربوط به حرفه و شغل خود فوت نماید.

چه کسانی جزو بازماندگان متوفی در تامین اجتماعی هستند؟

بازماندگان بیمه‌شده متوفی در سازمان تأمین اجتماعی با داشتن شرایط قانونی قادر به دریافت مستمری متوفی خواهند بود. این شرایط در قانون تأمین اجتماعی عبارت‌اند از:

  • همسر (زن) دائمی متوفی بیمه‌شده باشید.
  • شوهر متوفی بیمه‌شده باشید. با دو شرط؛ اول آن که شوهر تحت تکفل زن باشد. و دوم اینکه سن شوهر از 60 سال بیشتر باشد یا طبق نظر کمیسیون پزشک از کار افتاده محسوب و خودش از سازمان مستمری دریافت نمی‌کند.
  • فرزندان پسر متوفی؛ در صورتی که پسران متوفی زیر 18 سال سن داشته باشند. همچنین اگر منحصراً به تحصیل اشتغال دارند یا با نظر کمیسیون پزشکی و با توجه به بیماری یا نقص عضو قادر به کار کردن نباشند.
  • دختران متوفی؛ در صورتی که شاغل نباشند و متأهل نباشند.
  • فرزندخوانده؛ همچنین با توجه به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست، فرزندخوانده نیز در حکم فرزند حقیقی خواهد بود و از حقوق و مزایای قانونی بهره‌مند می‌شود.
  • مادر و پدر متوفی؛ اگر پدر و مادر تحت تکفل متوفی باشند و سن پدر بیش از 60 و مادر بیش از 55 باشد و یا با نظر کمیسیون پزشکی از کار افتاده محسوب شوند.

محاسبه مستمری بازماندگان متوفی بیمه‌شده در تامین اجتماعی

بازماندگان واجد شرایط متوفی حدود یک سی‌ام از حقوق متوسط بیمه‌شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه را به عنوان مستمری دریافت خواهند کرد. البته به شرط آن‌که مبلغ در نهایت از 50 درصد حقوق متوسط ماهانه متوفی کمتر بوده و از صد در صد حقوق تجاوز نکند. در تعریف حقوق متوسط نیز می‌توان گفت جمع کل مزد یا حقوق متوفی بیمه‌شده، که با توجه به آن حق بیمه دریافت گشته است.

این مقدار از هفتصد و بیست روز قبل از فوت بیمه‌شده بر روزهای کاری وی تقسیم می‌گردد و در عدد 30 ضرب می‌شود. همچنین حداقل مستمری برای بازماندگان آن دسته از افرادی که با توجه به مطالب قبل دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک سال تا بیست سال هستند با ضرب حداقل دستمزد سال فوت در سنوات پرداخت حق بیمه، تقسیم بر 30 محاسبه می‌شود. پس از تعیین حداقل مستمری پرداختی به بازماندگان این مبلغ میان بازماندگان واجد شرایط تقسیم و سهمیه‌بندی می‌شود.

سهمیه‌بندی مستمری

همسر متوفی بیمه‌شده 50 درصد از کل مستمری را دریافت می‌نماید. اگر بیمه‌شده آقا چند همسر دائمی داشته باشد در این صورت همین 50 درصد میان آن‌ها تقسیم می‌گردد. هر یک از فرزندان متوفی نیز 25 درصد از مستمری را دریافت می‌کنند. اگر فرزندان هم پدر و هم مادر خود را از دست داده باشند در آن صورت سهم ایشان دو برابر می‌گردد. پدر و مادر متوفی نیز هر یک 20 درصد مستمری را دریافت می‌کنند.

برای کسب اطلاع بیشتر درباره سهم دختر از حقوق پدر فوت شده کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا اگر بیمه‌شده تأمین اجتماعی فوت کند به بازماندگان وی مستمری پرداخت می‌شود ؟

یکی از حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی بیمه‌شده این سازمان می‌باشد.

آیا برای دریافت مستمری متوفی بیمه‌شده در سازمان تأمین اجتماعی شرایط خاصی وجود دارد ؟

بله، شرایط قانونی برای پرداخت مستمری به بازماندگان متوفی به دو دسته تقسیم می‌شود. که شامل شرایط شخص بیمه‌شده یا همان متوفی و شرایط بازمانده بیمه‌شده و متوفی می‌شود. که در این مطلب به تفصیل بیان شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره