آزمون های حقوقیکارشناس رسمی

قرار کارشناسی دادگاه

دادگاه‌ها در حوزه‌های خاصی دارای صلاحیت می‌باشند. برای مثال دادگاه خانواده در حوزه دعاوی خانوادگی و دادگاه کیفری در حوزه جرائم کیفری دارای تخصص و صلاحیت است. قاضی دادگاه‌ها با توجه به تخصص و اطلاعاتی که دارند در مورد پرونده‌های مختلف حکم صادر می‌کنند. قاضیان و مشاوران قضایی و کلیه کارکنان دادگاه‌ها دارای تخصص‌های مختلفی می‌باشند. اما گاهی ممکن است با وجود اینکه قاضی اطلاعات و تخصص زیادی دارد، نتواند در خصوص پرونده‌‌ای اظهار نظر کند و برای صدور رای خود بخواهد از دیگر افراد نیز کمک دریافت کند. در این مواقع قرار‌های مختلفی ممکن است از سوی دادگاه صادر گردد. یکی از این قرار‌ها، قرار کارشناسی می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص قرار کارشناسی دادگاه توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

قرار کارشناسی دادگاه چیست‌‌‌‌ ؟

قرار کارشناسی یکی از انواع قرار‌هایی است، که در جریان رسیدگی به برخی پرونده‌ها از سوی دادگاه صادر می‌شود. همانطور که گفتیم قاضیان و دادرسین دادگاه در زمینه حقوقی و قضایی اطلاعات داشته و می‌توانند تنها در همین حوزه اظهار نظر نمایند. اما گاهی ممکن است پرونده‌‌ای دارای جنبه تخصصی و فنی باشد. یعنی رسیدگی به آن پرونده در تخصص و مهارت قاضی نباشد. در این صورت دادگاه قرار کارشناسی صادر می‌کند.

به این ترتیب دادگاه از یک کارشناس دادگستری می‌خواهد که در خصوص قسمت فنی و تخصصی پرونده تحقیق و اظهار نظر نماید. برای مثال وقتی فردی در یک تصادف رانندگی آسیب جسمانی می‌بیند، تعیین میزان دیه و آسیب او بر عهده پزشکی قانونی است، زیرا قاضی در حوزه پزشکی دارای علم نیست. به همین دلیل در این موارد دادگاه برای دریافت کمک از پزشکی قانونی قرار کارشناسی صادر می‌کند. در چنین پرونده‌هایی پزشکی که از سوی پزشکی قانونی عمل کارشناسی پرونده را به انجام می‌رساند به عنوان کارشناس دادگاه به حساب می‌آید.

برای اطلاع از تعرفه کارشناس رسمی دادگستری کلیک کنید.

انتخاب کارشناس برای اجرای قرار کارشناسی دادگاه

برای اینکه قرار کارشناسی صادره از طرف دادگاه به مرحله اجرا برسد، دادگاه می‌بایست بر حسب استاندارد‌هایی کارشناس مورد نظر خود را انتخاب نماید. دادگاه کارشناس مورد نظرش را از میان افرادی که صلاحیت مورد نیاز برای انجام کارشناسی در حوزه مورد نظر را دارند انتخاب می‌کند.

اگر تعداد کارشناسان دارای صلاحیت متعدد باشد، دادگاه به قید قرعه یکی از آن‌ها را انتخاب خواهد کرد. کارشناس انتخاب شده می‌بایست دارای پروانه کارشناسی باشد. نکته حائز اهمیت این است که طرفین دعاوی نیز می‌توانند توافق کنند که یک فرد خاص کارشناسی پرونده را بر عهده بگیرد. اما فردی که طرفین بر کارشناسی او توافق می‌کنند می‌بایست صلاحیت‌های لازم را دارا باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله رد کارشناس را مطالعه نمایید.

نحوه اجرای قرار کارشناسی دادگاه

پس از صدور قرار کارشناسی از سوی دادگاه اقداماتی برای به اجرا در آمدن این قرار صورت می‌گیرد. ابتدا دادگاه کارشناسی فنی و تخصصی پرونده را به کارشناس دادگستری محول می‌کند.

کارشناس نیز می‌بایست با دقت عمل کارشناسی را به انجام برساند، زیرا حکمی ‌که در آینده صادر می‌شود بستگی به کارشناسی او خواهد داشت. کارشناس پس از انجام وظایف خود نظریه‌‌‌‌اش را به دادگاه اعلام می‌نماید. سپس دادگاه بر اساس نظریه او و اطلاعاتی که ارائه نموده است در خصوص پرونده تصمیم گیری خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله نظر کارشناس رسمی دادگستری را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار کار‌شناسی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قر‌ار کارشناسی پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا طرفین دعوا می‌توانند کارشناس پرونده خود را انتخاب کنند‌‌‌‌ ؟

بله اما باید طرفین بر کارشناسی توافق نمایند که صلاحیت انجام عمل کارشناسی را دارا باشد.

قرار کارشناسی به چه منظور صادر می‌شود‌‌‌‌ ؟

قرار کارشناسی به منظور ‌‌‌‌بررسی جوانب فنی و تخصصی پرونده و کسب اطلاعات بیشتر صادر می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره