آیین دادرسیآیین دادرسی مدنی

اعتراض به قرار ابطال دادخواست

امروزه برای طرح دعوا علیه افراد دیگر در مراجع قضایی نیاز به انجام برخی تشریفات می‌باشد. در مرحله اول خواهان می‌بایست دادخواستی بر این مبنی تنظیم و به دادگاه ارائه دهد. دادگاه پس از دریافت دادخواست آن را ‌‌بررسی کرده و پرونده مورد ‌‌مطالعه کامل قرار می‌گیرد. اما گاهی ممکن است دادخواست ارائه شده توسط خواهان در دادگاه باطل شود. در این صورت قراری مبنی بر ابطال دادخواست از طرف دادگاه مربوطه صادر می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص اعتراض به قرار ابطال دادخواست و روش‌های آن توضیحات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

صدور قرار ابطال دادخواست در دادگاه

قرا‌ر ابطال دادخواست یکی قرا‌ر‌های قاطع صادره از طرف دادگاه‌ها می‌باشد. هرگاه خواهان یک دعوا دادخواست خود را برای طرح دعوا به دادگاه ارائه می‌کند، نیاز است که برای ادامه رسیدگی به پرونده اموری را به انجام برساند. چنانچه برای ادامه جریان رسیدگی به پرونده نیاز به انجام اموری توسط خواهان باشد و او از این کار امتناع نماید، دادگاه قرا‌ر ابطال دادخواست را صادر می‌نماید.

صدور این قرا‌ر به معنای باطل شدن دادخواست می‌باشد و خواهان باید دادخواست جدیدی تنظیم نماید. برای مثال وقتی خواهان موضوع دعوا را در دادگاه مطرح می‌کند، قاضی جلسه‌‌ای را تعیین می‌کند و از خواهان می‌خواهد که برای ارائه توضیحات در آن حضور یابد. حال اگر خواهان در این جلسه حضور نیابد دادگاه امکان ادامه رسیدگی به پرونده را ندارد و قرا‌ر ابطال دادخواست را صادر خواهد کرد.

توصیه می‌کنیم مقاله قرار ابطال دادخواست را مطالعه نمایید.

اعتراض به قرار ابطال دادخواست

پس از صدور قرا‌ر ابطال دادخواست، خواهان می‌بایست برای طرح دعوا مجددا دادخواست جدیدی را تنظیم نماید. اما قانونگذار امکان اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست را نیز برای خواهان در نظر گرفته است. قرا‌ر ابطال دادخواست قابل اعتراض بوده و خواهان می‌تواند اعتراض خود را با روش‌های مختلف بیان نماید.

اولین روش اعتراض به این قرا‌ر درخواست تجدید نظر خواهی می‌باشد. در روش دوم نیز فرد می‌تواند با فرجام خواهی از قرا‌ر صادره نسبت به آن اعتراض نماید. در این صورت دادگاه اعتراض او را ‌‌بررسی می‌کند و به پرونده رسیدگی خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله رای قابل تجدید نظر را مطالعه فرمایید.

شرایط درخواست اعتراض و تجدید نظر نسبت به قرار ابطال دادخواست

همانطور که در بالا گفتیم یکی از روش‌های اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست درخواست تجدید نظر می‌باشد. برای ارائه این درخواست می‌بایست برخی شرایط را در نظر گرفت. در زیر شرایط درخواست تجدید نظر نسبت قرا‌ر ابطال دادخواست را ذکر نموده‌ایم:

  • در مرحله اول برای درخواست تجدید نظر می‌بایست اصل دعوا قابل تجدید نظر خواهی باشد.
  • از دیگر شرایط درخواست تجدید نظر نیز می‌توان به اعتراض در مدت زمان قانونی اشاره کرد. مهلت تجدید نظر خواهی نسبت به قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم در ایران بیست روز می‌باشد. افراد خارج ایران نیز تا دو ماه فرصت دارند که درخواست تجدید نظر خود را اعلام نمایند. پس از گذشت این مهلت امکان تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست وجود ندارد.

توصیه می‌کنیم مقاله فرجام خواهی را مطالعه فرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرار ابطال دادخواست، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرار ابطال دادخواست پاسخ دهند.

سوالات متداول

آیا امکان اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست وجود دارد‌‌‌ ؟

بله اعتراض به قرا‌ر ابطال دادخواست به دو شیوه فرجام خواهی و درخواست تجدید نظر امکانپذیر است.

مهلت تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم ایران چقدر است‌‌‌ ؟

مهلت تجدید نظر خواهی از قرا‌ر ابطال دادخواست برای افراد مقیم ایران بیست روز می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره