آزمون های حقوقیوکالت

وکالت مدنی

امروزه افراد زیادی در حوزه وکالت تحصیل می‌کنند. وکالت حوزه‌های متنوعی را در بر می‌گیرد مانند وکالت امور مدنی کیفری و… برای مثال برخی از وکلا تنها به حل مشکلات کیفری موکل خود می‌پردازند و برخی دیگر نیز در حوزه پرونده‌ها‌ی حقوقی فعالیت می‌کنند. در قانون حق انتخاب وکیل برای همگان در نظر گرفته شده است و هر موکل می‌تواند یک وکیل را به دادگاه معرفی کند تا از حقوقش دفاع نماید. در ادامه این مطلب قصد داریم در مورد حق انتخاب وکیل در امور مدنی یا حقوقی توضیحات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

وکیل به چه کسی گفته می‌شود ؟

وکلا افرادی هستند که در حوزه حقوقی و قضایی تحصیل می‌کنند. وکیل در واقع مدافع حقوق موکل خود می‌باشد. همانطور که می‌دانید وکلا دانش آموخته رشته حقوق بوده و اطلاعات بسیار کاملی در این زمینه دارند. از این رو می‌توانند به خوبی در حل پرونده‌ها‌ی حقوقی و کیفری به ما کمک نمایند.

هرگاه فردی بخواهد از حقوق خود در دادگاه دفاع کند می‌تواند یک وکیل را به عنوان نماینده خود معرفی نماید. وکیل به جای فرد در دادگاه حضور می‌یابد و تمام سعی خود را می‌کند تا از تضییع حق و حقوق موکل خود جلوگیری کند. همه وکلا دارای پروانه وکالت بوده و در کانون وکلا عضو می‌باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل دادگستری را مطالعه نمایید.

حق انتخاب وکیل در امور مدنی | وکالت مدنی

حق انتخاب وکیل در امور مدنی یا حقوقی حقی است که قانونگذار برای همه افراد تعیین نموده است. مطابق ماده ۳۱قانون آیین دادرسی مدنی همه افراد می‌توانند برای دفاع از حقوق خود در مراجع قضایی حداکثر دو نفر را به عنوان وکیل انتخاب کرده، و به دادگاه معرفی نمایند. به طور ساده‌‌‌تر هر فرد می‌تواند یک یا دو نفر وکیل برای خود انتخاب کند و امکان معرفی بیش از دو وکیل برای افراد وجود ندارد.

حال در برخی موارد افراد توانایی مالی برای انتخاب وکیل را ندارند. در این صورت مطابق نظر قانونگذار افراد می‌توانند از کانون وکلا درخواست معاضدت نمایند، و بخواهند که به آن‌ها‌ کمک شود. در این صورت اگر برخی شرایط فراهم باشند، کانون وکلا یک وکیل معاضدتی را به فرد درخواست کننده معرفی می‌کند تا از حقوقش دفاع نماید. تمامی‌ وکلای دادگستری مطابق نظر قانونگذاران موظف هستند که در هر یک سال حداقل سه پرونده معاضدتی را برای وکالت پذیرش نمایند.

توصیه می‌کنیم مقاله وکالت را مطالعه نمایید.

وکالت مدنی | آیا انتخاب وکیل در امور مدنی الزامی‌ است ؟

در سال‌ها‌ی قبل اصحاب دعوا در صورت وجود برخی شرایط ملزم به انتخاب وکیل برای پرونده خود بودند. به عنوان مثال اگر موضوع دعوا مطالبه مالی با ارزش بیشتر از پنجاه میلیون ریال بود، طرفین دعوا ملزم به انتخاب وکیل بودند. اما در سال‌ها‌ی گذشته دیوان عالی کشور الزام به انتخاب وکیل توسط طرفین دعوا را مغایر با قانون اساسی کشور دانست. در نتیجه این قانون لغو شده و در حال حاضر هیچ یک از طرفین دعوا ملزم به انتخاب وکیل در امور مدنی خود نخواهند بود.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل کیفری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل حقوقی را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وکالت مد‌نی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وکالت مد‌نی پاسخ دهند.

سوالات متداول

قانون الزامی بودن انتخاب وکیل در امور مدنی توسط کدام مرکز لغو گردید ؟

این قانون توسط دیوان عالی کشور لغو گردید.

اگر افراد توان مالی انتخاب وکیل را نداشته باشند تکلیف چیست ؟

در این صورت کانون وکلا به آن‌ها‌ یک وکیل معاضدتی معرفی خواهد نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
دریافت مشاوره